Eksperthjælp: 5 måneder sover bedst om dagen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.148 visninger
4 svar
0 synes godt om
6. juli 2013

Lisbeth Jess

"5 måneder sover bedst om dagen."

Kære Lisbeth,

Jeg har en skøn datter på 5 mdr som på alle områder trives og vokser fint. Jeg fuldammer med stor succes og tænker at jeg vil fortsætte med dette indtil hun er 6 mdr som det anbefales. Hun sover i gennemsnit ca. 13 timer i døgnet hvilket jo er fint men problemet er at hun er begyndt at sove mere om dagen frem for om natten og det betyder at putning om aftenen er en kamp og næsten altid ender med at blive sent mellem 23-00.
Om dagen puttes hun uden problemer i barnevogn på altanen eller ved at vi går en tur og hun falder oftest selv i søvn efter meget kort tid.
Der er begyndt at danne sig et søvnmønster der ser således ud: (kan selvfølgelig variere alt afhængig af hvornår hun står op om morgenen)
Op ml. 6-7
1. lur ml. 8-8.30 og sover ml. 1½ -2½ time
2. lur ml. 12-13 og sover ml. 1½-3 timer
3. lur alt ml. 17-19 og sover ½ -45 min
4. lur alt ml. 19-20.30 og det er ikke til at vide hvor længe hun sover her.

Jeg forsøger forgæves at gøre den sidste lur (4. lur) til godnat for natten og hun bliver her puttet i vores seng hvor hun plejer at sove (det eneste sted hun vil sove). Der er mørkt, hun har nattøj på, er blevet ammet og der er blevet sunget godnatsange, men når hun vågner er hun bare frisk og bliver MEGET utilfreds og derefter hysterisk hvis jeg forsøger at få hende til at sove videre (hun virker heller ikke træt). Så er det op og hygge lidt (med en meget frustreret mor) og så er hun ikke til at få til at sove igen før omkring midnat.

Jeg har også forsøgt at lade hende sove den sidste lur (4. lur) i barnevognen og når hun vågner tage hende ind og amme hende i mørke i vores seng men hun vil ikke sove videre derefter.

Jeg vil gerne lære hende at den sidste lur ikke er en lur men er godnat for natten og at hun skal sove videre når hun er blevet ammet sådan at hun faktisk kommer i seng ml 21-22 men jeg kan snart ikke finde på flere måder at gøre det på.

Har du et godt råd så hun kan begynde at lære at natten begynder lidt tidligere?

Om natten sover hun meget let og vågner ofte (ca 4 gange) men så bliver hun trillet om på siden og får lidt mad og vi sover begge videre indtil dagen begynder igen ca. kl 6.

Mange hilsner fra Ida

Lisbeths svar

Hej ida.
hvor fint du fuldammer, bliv du trygt ved med det.
jeg vil foreslå at du ikke giver hende de sene lure. hun er 5 måneder, verden ser skøn. hun vil leges med og udforske det hele.
Efter den sene lur ved 18 tiden skal hun holdes vågen. være i favn, være på gulv, grine trille og hvad I ellers laver med hende. Kør hende godt træt, mon hun så ikke er klar til natten ved 21 tiden.
Hun begynder sikkert også snart på noget grød, og så vil det passe emd aftensmad, leg og hygge og så god nat.
Når hun er 5 måneder er hun så nysgerrig at det med at sove ikke er så skægt, derfor har i mulighed for at have meget glæde af hende om aftenen inden puttetid,
Held og lykke med hende og processen. hav en god sommer
Varme hilsner
Lisbeteh Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2013

Noras mor

Hej Lisbeth, tak for dit svar. Jeg har med god effekt sløjfet den sidste lur og puttet hende i stedet omkring kl 21. Det har indtil nu fungeret godt men problemet er at hun vågner ca. hver time fra hun bliver lagt. Jeg kan fornemme at der sker rigtig meget i øjeblikket så hun har generelt svært ved at falde til ro. Problemet er at hun kun kan trøstes af mig og ved at komme til brystet. Hun er ofte ikke sulten. Spiser måske kortvarigt og falder så i søvn igen og lægges tilbage i hendes seng. Dette kan stå på det meste af natten og mine øjne er tunge når hun så står op om morgenen! Jeg gir grød om formiddagen men deter helt nyt og der ryger kun omkring en ½ dl ned. Jeg ammer ofte både dag og nat. Det er sjældent der går 3 timer og hun får når hun melder sig og sådan har det altid været.

Jeg har indtil for en uge siden haft hende liggende i sengen ved siden af mig for at gøre det nemmere og mere bekvemt at amme. Vi kunne begge blunde imens. Men det endte med at hun faktisk sov med mit bryst i munden. Så kom hun i sin egen seng for at få lidt mere struktur på natamningen og nu er min opfattelse, at hun simpelthen er blevet vænnet til at få bryst ofte og derfor vågner af vane..

Har du et forslag til hvordan vi kommer ud af det her natteroderi så vi begge kan sove et længere stræk? Jeg har ikke noget imod at amme om natten, men 3-4 gange synes jeg er for meget. Jeg har forsøgt at trøste med sut og nussedyr men det er sjældent det virker og jeg ender med at amme. Jeg har svært ved at nægte hende bryst da jeg ender med at få dårlig samvittighed. Men er løsningen en kold tyrker?

Håber du kan hjælp mig igen.

Mange hilsner fra en meget træt mor.

Anmeld

20. juli 2013

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej trætte mor! Deter så hårdt at skulle vågne så mange gange gange om natten. Alligvel kold tyrker, det går jeg ikke ind for og jeg trro heller ikke deter særligt godt, hverken for barn eller mor. Derimod skal din mand på banen om natten.

Hvis du  fylder hende godt op om aftenen, hvor I hygger,slapper af og du slutter af med en amning inden hun bliver puttet.Så skulle hun kunne sove en god lur.inden næste måltid.

Med mindre du har haft for travlt om dagen, med alle mulige gøremål, drukket for lidt, mælkemængden er faldet og din datter derfor er nødsaget til hyppige amninger om natten for at stimulere mælkemængden.

Jeg vil foreslå du her i week enden kun   lave mælkeproduktionsforløb. D.V.s

du lader dig varte op, henslænger på en sofa eller en drømmeseng, ammer, hviler,leger med hende, hviler,ammer, sover,ammer , hviler, mens du drikker nærende ting. saft, koldskål, en hvidtøl, ammete , smoothies, ja  det du kan lide.

lad vasketøj rengøring alt andet vige, jeg producerer kan du sige,a flys aftaler,lad manden købe ind, lave mad, og hvad I menerikke kan udsættes.

Dermed vil du øge mængden så meget at hun sove rlængere om natten.og har brug for færre natmåltider. Hun skal henimod at få mad inden du går i seng og klare sig henimod morgentid.

Hvis hun vågner hurtigt efter et måltid, så er det far der står op, giver sutten , hånd på brystet : mens han messer roligt og overbevisende.med stor kærligehd. Alt er godt, far er her, sov du bare. Hun må gerne brokke lidt, ikke skrige utrøsteligt, så må han tage op og berolige.

Håber dtte kan inspirere,så der kommer mere gang i produktionen og nætterne bliver bedre og du  ikke mindst får hvilet dig det du behøver.

En ekstra mulighed er,at du malker ud og far giver et natmåltid. En uafbrudt søvn vil være guld værd for dig.

Fortsat held og lykke med hende og stadig god sommer.

Varme hilsne r

Lisbeth Jess

Anmeld

25. august 2013

Noras mor

Kære Lisbeth,

så har jeg brug for lidt vejledning igen. Min datter havde som skrevet tidligere en periode med amning x flere i løbet af natten. Da jeg talte en nat nåede jeg op på 8 amninger (!!!) Det var lige i overkanten og selvom hun lå lige ved siden af mig vågnede jeg hver gang så det blev ikke til meget søvn.. Efter at have læst lidt forskellige teorier om søvn, amning m.m valgte jeg at tage udgangspunkt i "sov igennem uden gråd". Nu er vi på 4. dagen og min store pige har lært at falde i søvn i egen seng og sove der hele natten! Jeg er SÅ stolt af hende (og mig). Men nu er spørgsmålet hvornår hun skal have "lov" til at amme i løbet af natten uden at hun bliver forvirret (Jeg har ikke hjerte til at fjerne natamningen endnu selvom hun fysiologisk godt kan undvære den).

Vores rytme er nu således:

puttes ml. 19-20. Ammes ikke altid da hun spiser et stort måltid mad kort forinden.

vågner ml. 21-22 hvor hun ammes da jeg har erfaret at hun ikke kan beroliges med sut, nussedyr m.m

vågner igen ml. 23-01. Forsøger ikke at amme men bruger shyyy, nøgleord og hånd på maven. Virker nogen gange men det kan tage lang tid.

vågner ml. 2-4 ammes

Vågner ml. 5-6 ammes

6.30-7.30 står op og får morgenmad ved 8 tiden.

Tilbyder amning (siger ofte nej tak) inden lur ved 9.30 tiden

middagsmad kl ca. 12. Spiser en stor portion mos eller grød + agurk eller brød. Drikker vand af kop.

puttes ml. 13.30 og 14. Tilbydes amning men siger ofte fra.

ammes eller får et mellemmåltid ved 16 tiden.

aftensmad omkring kl 18. Spiser som regel meget her.

Nattøj og puttes med amning hvis hun vil (siger ofte nej tak).

Hvor meget kan jeg forvente af hende når hun er snart 7 mdr. Anbefaler du at jeg fjerner en amning eller flere eller ser det meget aldersvarende ud? Jeg kunne jo godt tænkte mig at hun kunne sove et lidt længere stræk i løbet af natten. Om dagen sover hun nu 2 lure a ca. 1½-2 timer.

Håber du kan finde hoved og hale i mit brev.

Mange hilsner Ida

Anmeld

28. august 2013

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej Ida!

Dejligt hun nu falder i søvn ved egen hjælp og i egen seng, tillykke med det.

Jeg foreslår at du arbejder dig henimod mere amning om dagen end om natten. som jeg læser det siger hun fra om dagen, men ikke om natten.

Inden aftenputning ville jeg amme, overttal hende. Dermed kan du sløjde den amning ved 21 tiden du giver nu.

måske kan du trække hende til klokken 01-02, og så først igen til tidlig morgen. så er det til at holde til.

Hvis ikke hun vil amme om dagen, så enten malk din mælk ud og giv i kop, eller giv MMe i kop. vand har hun ikke brug for.

Hvis ikke dette bliver bedre, skriv til Cathrine. hun er ammevejleder.Fortsat held og lykke med hende.

varme hilsner

Lisbeth jess

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.