"Lille ny, skal han vækkes til mad."
Kære Lisbeth!
Jeg er netop blevet mor til en ordentlig basse. Knap 4300g i fødselsvægt. Han er flaskebarn, da jeg ikke kan amme. De første par dage spiste han ikke meget og personalet på hospitalet var meget obs på ham. Han blev tjekket af børnelæge og fulgt nøje. Jeg fik besked på at vække ham min. Hver 4. Time, så han fik mad nok.
Efter hjemkomsten fra hospitalet er han begyndt at vågne selv, når han er sulten. Han spiser ca. 6 flasker om dagen og omkring 500 ml i løbet af en dag - gerne lidt mere! Jeg ved at man siger, at han ca skal spise 1/6 af hans vægt, men det gør han ikke - dog stiger det dag for dag. Han er 10 dage gammel nu!
Jeg er stoppet med at vække ham, fordi han selv beder om mad når han er sulten og fordi han er meget mere vågen nu! Men nu kommer mit reelle spørgsmål så! I nat fik han flaske kl 00.20 og måtte så vække ham i morges 07.45, for at give ham mad igen! Er det ok, at han sover så længe uden mad eller skulle jeg have vækket ham en gang i nat!?
Jeg er af den overbevisning at børn ikke skal vækkes, men hvis mit barn er underernæret, så er jeg selvfølgelig nødt til at gøre det!
Hvad tænker du? Skal jeg genoptage ideen om at vække ham hver 4. Time eller skal jeg lade ham sove og så melde sig selv, når han er sulten?
Lisbeths svar
Hej! Stort tillykke med ham, sikke en fin vægt han har.
Du har formentlig ikke haft sundhedsplejerske endnu.
Han nå¨r ikke op på sit døgnbehov som jeg læser det på det du fortæller. Han er en stor dreng og skal op på omkring 700 ml i døgnet.
Derfor er det vigtigt du vækker her i starten så han får det han skal.
Det er desværre sådan at babyer ikke altid melder sig hyppigere sig selvom de har brug for maden..
Når der fokuseres så meget på maden, er det fordi næringen har så stor betydning i det første år, hvor specielt hjernen, men også resten af babyens krop har brug for mad nok. til en sund udvikling og god trivsel,.
Indtil videre mener jeg, du fortsætter med mad som beskrevet, træk den evt til 5 timer om natten og giv lidt hyppigere om dagen.
Håber du kan bruge dette, skriv igen hvis der er noget du vil have uddybet.
rigtiig meget held og lykke med ham.
hav en skøn sommert
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk