"FLYTTES UD AF SOVEVÆRELSET"
Hej Lisbeth :-) Vores lillemand bliver 11 måneder i denne måned (Juli 2013) Han har sovet SÅ godt om natten siden han kom til verden (pånær få gange pga tænder el lign.) Han har selvfølgelig haft soveproblemer om dagen som alle andre børn men det har vi taget som det kom. Men men , han har sovet i vores soveværelse siden fødslen og nu er det nok på tide at han kommer på eget værelse og sover (han sover uroligt og vækker mig) desuden tror jeg også at jeg vækker ham OG jeg vil gerne have min mand tilbage i soveværelset ;-)! Men jeg er i tvivl om hvordan min mand og jeg skal gribe det an!?,
I øjeblikket er det sådan at når han skal puttes så lægger vi os ved siden af ham (han seng står op ad vores , en såkaldt side crip seng. Der ligger vi så i alt fra 15min til en time, ind til han er faldet i søvn. Hvis vi prøver at gå inden så græder han! Skal vi vænne ham til at falde i søvn selv imens sengen står i vores værelse? Eller skal vi flytte ham til eget værelse og fortsætte putteritualet som han kender og så senere tage fat på "sove selv" problemet? Hvad synes du?
Mange sommer hilsener fra os! :-)
Lisbeths svar
Hej !
Når han vækker jer ogf søvnen er fabrudt, så har du nok ret i at tiden er inde til familiesammenføingf, d.v.s mAND OGF DIG I SOVEVÆRELSET OG HAN SKAL PÅ EGET VÆRELSE.
jeg vil foreslå at i ændrer stille og roligt på en gang. Intoroducer et nyt putteritual, med egen seng, evt lidt godnatmusik og mor og eller far på en stol eller gulv ved siden af.
Når ,eller hvis hvis han protesterer , så siger I med kærlig overbevisende stemme,. nu er det sengtid, alt er trygt og du skal sove.,Anskaf eller brug hans bløde dejlige bamse eller hund. Hav et vågelys i hans værelse, bliv der til han sover, med en tung hånd på brystet.
Han må gerne smågræde og brokke sig lidt. bevar roen og troen på det lykkes. han må ikke græde helt utrøsteligt, så er det op og berolige, en tår vand, sut og forfra. Mens I siger sccch, mmmm, nu skal du sove.
Vis ham at alt er godt og i ved han kan sove.Vågner han når I går ud, samme fremgangsmåde.Det kan godt tage en uges tid, bevar tålmodigheden.Det skal nok lykkes.
Held og lykke med projektet og hav en god sommer.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld