En del babyer har nikotin i blodet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.940 visninger
4 svar
0 synes godt om
10. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

Der er stadig en solid gruppe gravide, som ikke kvitter smøgerne, når de venter sig.

En del babyer har nikotin i blodet Vi ved alle, at det er skadeligt for fosteret at ryge, når man er gravid.

Alligevel ryger så mange mødre under deres graviditet, at hvert niende barn kommer til verden med nikotin i blodet.

Det viser en opgørelse, som Sundhedsstyrelsen har foretaget for metroXpress.

I Sundhedsstyrelsen kalder man det "stærkt bekymrende", at så mange stadig ryger under graviditeten.

Chefkonsulent i styrelsens Center for Forebyggelse, Jørgen Falk, siger til avisen, at det viser, hvor svært det er at holde op med at ryge, men tallet viser også, at kampagner rettet mod de gravide kvinder ikke har virket.

Spædbørn har stor risiko for at blive hyperaktiv og udvikle asocial adfærd, hvis moderen ryger 10 cigaretter dagligt.

I 2008 blev 7.118 babyer født af rygende mødre.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2009

FruPudderkvast

Skræmmende!

Og så er det jo egentlig ligegyldigt hvor mange cigaretter man ryger om dagen.. Man skader sit barn!!

Jeg røg mellem 10 og 15 cigaretter om dagen inden jeg blev gravid - og mente bestemt ikke at jeg kunne stoppe.. Men jeg vidste også godt at hvis jeg skulle have det barn jeg drømte om, så ville det også betyde ryge-stop.. Og da jeg så to streger på graviditetstesten gik jeg ind og tog den pakke cigaretter der lå på bordet, krøllede den sammen og smed den ud.. Har ikke haft en cigaret i munden siden!

En meget stolt Sarah

Anmeld

10. juli 2009

LineD

Foruroligende...
Men må sige jeg synes ansvaret til en vis grad også ligger ved lægen, det er jo netop en stor afhængighed man skal hjælpes af med, og det er derfor vigtigt lægen kan støtte op om det projekt, og henvise til folk der kan hjælpe...

Der var intet sværere for mig end den kolde tyrker jeg tog, og der kunne jeg godt have brugt lægen til at få nogle henvisninger/guidance fra... Men jeg var så så heldig at have en dejlig støttende familie.

Mvh Line, der trods alt IKKE overfører nikotin til SIT barn.... (Selvom jeg savner rygningen)...

Anmeld

10. juli 2009

MaleneG

Desværre er tallene nok højere end lige det, da der er rigtig mange skabsrygere, som ikke tør at fortælle de ikke kan stoppe fordi de simpelthen er så flove over de ryger

Anmeld

10. juli 2009

FruPudderkvast

LineD skriver:

Foruroligende...
Men må sige jeg synes ansvaret til en vis grad også ligger ved lægen, det er jo netop en stor afhængighed man skal hjælpes af med, og det er derfor vigtigt lægen kan støtte op om det projekt, og henvise til folk der kan hjælpe...

Der var intet sværere for mig end den kolde tyrker jeg tog, og der kunne jeg godt have brugt lægen til at få nogle henvisninger/guidance fra... Men jeg var så så heldig at have en dejlig støttende familie.

Mvh Line, der trods alt IKKE overfører nikotin til SIT barn.... (Selvom jeg savner rygningen)...

Et eller andet sted kan jeg godt se hvad du mener med at lægen skal hjælpe til rygestop-kurser eller hvad det nu måtte være.. Men samtidig mener jeg også at det er den gravide - ene og alene - der kan tage et valg om at stoppe og ikke udsætte sit barn for de farlige stoffer..

Jeg synes også at det var svært at stoppe (MEGET ENDDA!!) Men der er ikke nogen afhængighed der er stor nok til at jeg vil udsætte mit barn for det!

Flot at du også bare tog en kold tyrker..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.