Brug dine sanser som lykkemagnet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.251 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. juni 2013

Baby.dk

Liselotte Vejborgs første bog "Lykkelig som bare pokker"

Brug dine sanser som lykkemagnet

I min første bog ”Lykkelig som bare pokker”, fortæller jeg om, hvordan du kan bruge dine sanser til at få mere nydelse ind i din hverdag.  At dine sanser er det vigtigste redskab til nydelse, og at nydelse er medvirkende til at gøre dig gladere, er jo ikke ligefrem raketvidenskab. Jeg er i hvert fald ret sikker på, at du godt er klar over, at tingene hænger sådan sammen.

Men … bruger du den viden aktivt i din hverdag?

Hvis du er, som folk er flest, så kniber det lidt med nydelsen i hverdagen. Der er mange pligter og nødvendige ting, der skal klares, og nydelse er noget, der kommer allernederst på to-do listen efter devisen: Hvis der er tid i overskud, så …

Sjovt nok er det sjældent, at der er tid tilovers.

Kender du det?

Om 5 dage udkommer min nye bog ”Sådan holder du hovedet koldt – en guide til dig, der venter på barn”. Én ting er, at det tager tid at skrive en bog, men der er ikke meget tid til hængekøjen, selv om bogen er færdigskrevet, for så skal den jo markedsføres, så dens budskab kan komme ud i verden. Der er faktisk ufatteligt meget arbejde med en bog, efter at den er færdig.

Det ved jeg fra min første bog, og derfor tog jeg en beslutning lige inden maj blev til juni: Jeg satte mig for, at hver dag i juni måned skulle indeholde sommernydelse.

De sidste mange juni’er har for mit vedkommende været travle og fyldt med arbejde, og faktisk sad jeg nu dér i slutningen af maj måned og havde en fornemmelse af, at det har knebet med sommernydelsen i en del juni’er de sidste par år. Jeg har ikke været i vandet (selv om det har været varmt nok), jeg har ikke siddet ude i solen længe nok til, at jeg har fået farve (og det plejer ellers at gå ret tjept), og kalenderens første sommermåned er ofte smuldret mellem fingrene på mig på grund af arbejde. Det er som om jeg har blinket med øjnene en enkelt gang, og så er juni måned gået.

Og sådan skulle det altså ikke være i år, selv om – eller måske nærmere fordi – jeg vidste, at jeg ville få ekstremt travlt. Så jeg gav mig selv en udfordring med at få sommernydelse ind i hver dag i juni måned.

Mens jeg sidder og skriver det her, kan jeg konstatere, at der kun er en uge tilbage af juni – og at jeg har haft masser af sommernydelse. Det har simpelthen haft en effekt, at jeg har sat fokus på nydelsen og prioriteret den.

Og det er på ingen måde de store, revolutionerende tiltag, jeg har været ude i. Jeg har tværtimod lagt vægt på, at nydelsen skulle kunne sniges ind i en helt almindelig, travl hverdag. Så ud over at jeg har truffet nogle konkrete valg, der har betydet sommernydelse, har jeg blot sat mig for at være lidt mere opmærksom på og bevidst om at nyde, hvor det er muligt. Og i rigtigt mange tilfælde har det været ensbetydende med, at jeg ganske enkelt bare har brugt mine sanser lidt mere bevidst. De er der jo alligevel, så hvorfor ikke udnytte det?

Og mine valg og bevidste brug af sanserne har i denne juni måned betydet, at:

• Jeg har badet i Øresund igen. Jeg skulle godt nok lige overvinde frygten for badedragten (sjovt nok ikke vandet), men da først jeg var i vandet og fandt ud af, hvor skønt ”genmødet” var, trådte badedragtsfrygten i baggrunden. I weekenden har jeg badet med mand og barn og hund (mest mand og hund), og i hverdagene er jeg tit hopper i Øresund oven på en løbetur. Ganske enkelt fordi jeg kan og fordi det er sommer. Det er så let at tage egen strand og badebro for givet. Og hvis man ikke benytter sig af, at de er der, er det jo sådan set ligegyldigt …
  • Jeg har spist morgenmad og drukket morgen-te på altanen, med mindre det har styrtregnet eller været for køligt. Og når vejret har været til det, har jeg lagt hovedet tilbage og ladet solen varme mit ansigt og mine ben i 5-10-15 minutter. Længere rækker min tålmodighed ikke, men 10 minutter i solen gør altså underværker.
  • Jeg har prioriteret mine 3 ugentlige løbeture stenhårdt. Det plejer jeg nu også at gøre, men i denne måned har det bare været ekstra vigtigt for mig at holde fast i dem, fordi de betyder, at jeg kommer uden for i naturen, hvor der er oceaner af muligheder for at bruge sine sanser.
  • Jeg har lyttet til kåde solsorte, hilst på nuttede målerlarver, indåndet duften af hybenroser og spist koldskål, kirsebær og jordbær.
  • Jeg har mediteret indendørs men med åben altandør, så sommerlydene udefra har sneget sig ind i meditationen.
  • Jeg har gået tur i skoven med hunden i øsregnvejr og nydt de forstærkede dufte og lyden af regn på bladene.

Som du nok kan se, er der ikke skyggen af raketvidenskab over den sommernydelse, jeg har suget til mig i juni måned. Jeg har ikke ligget i timevis og stegt på stranden eller henslængt lange eftermiddage i skyggen af et stort træ og med selskab af en tyk bog. Sidstnævnte hører godt nok til i min luksusnydelseskategori, så jeg håber, at det bliver muligt for mig i løbet af min sommerferie.

Men her i juni-hverdagen har jeg realistisk i forhold til den tid, jeg har haft til rådighed, og derfor har jeg primært duftet, smagt, lyttet, set og mærket. For et af vores vigtigste lykkeredskaber er faktisk en fysiologisk del af os selv, og hvis du vænner dig til at bruge dem aktivt, kan dine sanser blive den vigtigste leverandør af glæde i din hverdag.

Nu står juli måned snart for døren, og rigtigt mange spørger mig: ”Hvad så i juli? Hvad skal du dér?”.

Jamen, der skal jeg da nyde sommeren mindst lige så meget som i juni måned! Jeg ved, at det ikke kræver andet end, at jeg fokuserer på nydelsen og prioriterer den hver dag. Og at jeg bruger mine sanser bevidst.

Hvad med dig? Skal du også nyde juli måned lidt ekstra?

Kærligst,

Liselotte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.