Hvad sikrer man ved at blive gift?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

693 visninger
5 svar
1 synes godt om
29. juni 2013

Anonym trådstarter

Undskyld jeg spørger pisse dumt, men der er mange der siger, at man sikrer sig selv og børnene ved at blive gift. Hvordan det? Hvad er det helt præcist man sikrer? Altså hvad "får man ud af det"?

Og hvad er ulemperne? Har det nogen konsekvenser at blive gift når begge parter er på SU?

Og hvis man senere vil kirkeligt velsignes (hvis man vies på rådhuset) kan man så godt gøre det med hvid kjole osv? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2013

mth1987

Anonym skriver:

Undskyld jeg spørger pisse dumt, men der er mange der siger, at man sikrer sig selv og børnene ved at blive gift. Hvordan det? Hvad er det helt præcist man sikrer? Altså hvad "får man ud af det"?

Og hvad er ulemperne? Har det nogen konsekvenser at blive gift når begge parter er på SU?

Og hvis man senere vil kirkeligt velsignes (hvis man vies på rådhuset) kan man så godt gøre det med hvid kjole osv? 

jeg er ikk helt inde i det, men Hvis du har hus sikre man sig på den måde at man ikke bare mister alt hvis den ene dør. Derudover kan man også udnytte hinandens fradrag

Anmeld

29. juni 2013

Anonym trådstarter

mth1987 skriver:

jeg er ikk helt inde i det, men Hvis du har hus sikre man sig på den måde at man ikke bare mister alt hvis den ene dør. Derudover kan man også udnytte hinandens fradrag

Vi har ikke hus, vi bor til leje i en lejlighed  

Anmeld

29. juni 2013

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Man sikrer hinanden arveretligt ved at blive gift, da man ikke arver efter hinanden uanset, hvor længe man har været sammen, hvis man ikke er gift. Det er dog noget, der kan løses ved at lave et testamente. Eneste forskel er, at der ikke skal betales arveafgift ved arv fra ægtefæller, mens der skal betales 15% ved arv fra samlevende (mere hvis man ikke har boet sammen i 2 år).

Har man børn er det væsentligt, at man ikke har mulighed for at sidde i uskiftet bo, hvis man ikke er gift, og den ene part dør. Dvs. børnene (og evt. andre arvinger) skal have deres arv udbetalt med det samme, mens det kan udsættes, hvis man er gift.

Omkring sikring af børnene kan jeg kun lige komme på, at man sikrer faderens rettigheder, da man automatisk går ud fra, at manden er faderen, hvis man er gift, men dette løses jo nemt for samlevende med den erklæring man skal indsende om, hvem der er faderen til barnet.

Det har ingen betydning for SU, om man er samboende eller gift.

Ved en velsignelse i kirken bestemmer man helt selv, hvad man vil have på, så man kan sagtens have hvid kjole på. Det tror jeg faktisk de fleste har.

Anmeld

29. juni 2013

FrkDitte

Anonym skriver:

Hejsa,

Jeg har hørt noget om at hvis man ikke er gift og har børn sammen, og den ene forælder dør, så (hvis der er noget at arve) går det til børnene og vil først komme til udbetaling når de bliver 18. 

Jeg tror der er flere fordele  ved det end bare det..

Måske jeg burde undersøge det nærmere.. er ikke gift og vi venter den 1. om 2 mdr. 

Jeg vil ikke have råd til at blive boende i vores hus, hvis jeg blev alene..

Men jeg frier sgu ikke til ham!! Der er jeg lidt gammeldags.. 

Så jeg venter bare til han tager sig sammen  gør han nok på et tidspunkt.. alle vores vennepar med børn er blevet gift, så mon ikke de stikker lidt til ham 

Aj, nu lyder jeg osse lidt gifteskruk.. det er ikke fordi jeg er det.. det kommer når det kommer.. det var osse fordi jeg så "say Yes to the dress" igår.. 

D.

Anmeld

29. juni 2013

Carina:-)

Alt hvad I ejer og det er indbo,hus ,bil osv skal deles i 2 .Og hans del (hvis det er ham der dør) skal fastlåses til jeres børn .

Og f.eks livsforsikring der går det også til jeres børn istedet for til dig.

Har en veninde hvis mand døde af et astmaanfald,og de har en datter på 1½ .

Hun (moren) måtte flytte fra lejligheden fordi hans indtægt jo forsvandt og der ingen forsikring var til hende.

Hun er grunden til at min kæreste og jeg gifter os efter 24 år sammen fordi jeg (vi) har set hvor slemt det er at skulle stå med økonomiske prob oven i en sorg over at have mistet sin partner.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.