Anonym skriver:
Undskyld jeg spørger pisse dumt, men der er mange der siger, at man sikrer sig selv og børnene ved at blive gift. Hvordan det? Hvad er det helt præcist man sikrer? Altså hvad "får man ud af det"?
Og hvad er ulemperne? Har det nogen konsekvenser at blive gift når begge parter er på SU?
Og hvis man senere vil kirkeligt velsignes (hvis man vies på rådhuset) kan man så godt gøre det med hvid kjole osv?
Man sikrer hinanden arveretligt ved at blive gift, da man ikke arver efter hinanden uanset, hvor længe man har været sammen, hvis man ikke er gift. Det er dog noget, der kan løses ved at lave et testamente. Eneste forskel er, at der ikke skal betales arveafgift ved arv fra ægtefæller, mens der skal betales 15% ved arv fra samlevende (mere hvis man ikke har boet sammen i 2 år).
Har man børn er det væsentligt, at man ikke har mulighed for at sidde i uskiftet bo, hvis man ikke er gift, og den ene part dør. Dvs. børnene (og evt. andre arvinger) skal have deres arv udbetalt med det samme, mens det kan udsættes, hvis man er gift.
Omkring sikring af børnene kan jeg kun lige komme på, at man sikrer faderens rettigheder, da man automatisk går ud fra, at manden er faderen, hvis man er gift, men dette løses jo nemt for samlevende med den erklæring man skal indsende om, hvem der er faderen til barnet.
Det har ingen betydning for SU, om man er samboende eller gift.
Ved en velsignelse i kirken bestemmer man helt selv, hvad man vil have på, så man kan sagtens have hvid kjole på. Det tror jeg faktisk de fleste har.