Medicinalindustrien - mit hjerte græder!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

975 visninger
10 svar
8 synes godt om
27. juni 2013

Disarobi

Puha, hvor sidder jeg med en klump i halsen!!! Læste igår at der i 1957 blev lanceret en ny type medicin i Tyskland, thalidomid, der kunne reducere graviditetskvalme, og lynhurtigt blev det udbredt i 50 lande. Tusindvis af kommende mødre tog disse piller i allerbedste tro, men fire år(!!!) senere blev thalidomid ulovliggjort da de havde opdaget at det hindrede fostrene i at færdigudvikle deres lemmer. Som følge heraf lever der i dag 10.000 mennesker i 50-års alderen med et voldsomt handicap, fordi medicinalindustrien ikke havde testet dette produkt godt nok før det kom på markedet... Er rystet over at der kunne gå så lang tid før denne bivirkning blev opdaget

Stakkels stakkels familier der blev ramt af denne skandale!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2013

LRJ

Bihsberg skriver:

Puha, hvor sidder jeg med en klump i halsen!!! Læste igår at der i 1957 blev lanceret en ny type medicin i Tyskland, thalidomid, der kunne reducere graviditetskvalme, og lynhurtigt blev det udbredt i 50 lande. Tusindvis af kommende mødre tog disse piller i allerbedste tro, men fire år(!!!) senere blev thalidomid ulovliggjort da de havde opdaget at det hindrede fostrene i at færdigudvikle deres lemmer. Som følge heraf lever der i dag 10.000 mennesker i 50-års alderen med et voldsomt handicap, fordi medicinalindustrien ikke havde testet dette produkt godt nok før det kom på markedet... Er rystet over at der kunne gå så lang tid før denne bivirkning blev opdaget

Det er frygteligt ja
Men du skal tænke på hvornår det er, den gang var forskerne og teknologien ikke ligeså gode som de er i dag.. og der er intet medicin der kommer på markedet i dag Lovligt hvis det ikke er tjekket ordentligt

Anmeld

27. juni 2013

Tulipan

Bihsberg skriver:

Ka godt forstå du regerer hvis det er første gang du hører om det

det er en af de mest kendte sager nogensinde omkring bivirkninger, og det er en del af årsagen til det i dag tager så lang tid for medicin at blive godkendt.

det var blevet testet på dyr men de havde ikke den samme bivirkning som hos mennesker.

I dag ville man aldrig lade gravide få et nyt stof uden at det var gennemtestet af flere omgange. 

Stoffet kan dog bruges hos personer hvor man ønsker at ændre deres evne til at danne nye blodkar, fx ved nogle former for kræft

Anmeld

27. juni 2013

baby012

Puha det da en grim historie, men det derfor jeg ikke tager NOGET kunstigt under graviditet, (udover gravitamin og hemo jern) og heller ikke under fødsel.. Tør simpelthen ikke.. Ikke engang spise mad med ret mange e- numre.. 

Anmeld

27. juni 2013

Mom

Profilbillede for Mom

Som ved al videnskab bliver de selvfølgelig klogere :-)

Men du skal tænke på at dette skete i 1957 og 4 år frem, de havde altså bare ikke sammen viden og muligheder for at teste deres medicin som vi har idag.

Anmeld

27. juni 2013

modesty

Bihsberg skriver:

Øhm ja, det er jo en rimelig gammel nyhed. 

Steen Jørgensen fra Sort Sol er f.eks thalidomid-barn.

Anmeld

27. juni 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Bihsberg skriver:

Min mormor tog den medicin under sin graviditet med min mor og også med min onkel.

Min onkel blev født uden næseben og har derfor gennemgået mange operationer som spæd/barn for at få indsat et.

Min mors nakkehvirvler er ikke som de skal være, og det skyldes også den medicin.

Det er ganske skrækkeligt, hvad medicin kan gøre ved små fostre

Anmeld

27. juni 2013

Disarobi

LRJ skriver:

Det er frygteligt ja
Men du skal tænke på hvornår det er, den gang var forskerne og teknologien ikke ligeså gode som de er i dag.. og der er intet medicin der kommer på markedet i dag Lovligt hvis det ikke er tjekket ordentligt

Ja, ved godt der er sket en kæmpe udvikling og at der er større kontrol med den slags ting i dag. Men jeg har nogle frygtelige billeder af små babyer uden arme og ben brændt fast i mit sind nu!!! Puha, stakkels mødre

Anmeld

27. juni 2013

Disarobi

Anonym23 skriver:

Ka godt forstå du regerer hvis det er første gang du hører om det

det er en af de mest kendte sager nogensinde omkring bivirkninger, og det er en del af årsagen til det i dag tager så lang tid for medicin at blive godkendt.

det var blevet testet på dyr men de havde ikke den samme bivirkning som hos mennesker.

I dag ville man aldrig lade gravide få et nyt stof uden at det var gennemtestet af flere omgange. 

Stoffet kan dog bruges hos personer hvor man ønsker at ændre deres evne til at danne nye blodkar, fx ved nogle former for kræft

Ja, og så hjælper det ikke på følelserne at man hører om det første gang når man selv venter sig!! Læste godt at de stadig bruger det i dag til andre behandlinger og det er jo kun godt! Men sikke en historie, den ramte godt nok ...

Anmeld

27. juni 2013

Disarobi

PT skriver:

Min mormor tog den medicin under sin graviditet med min mor og også med min onkel.

Min onkel blev født uden næseben og har derfor gennemgået mange operationer som spæd/barn for at få indsat et.

Min mors nakkehvirvler er ikke som de skal være, og det skyldes også den medicin.

Det er ganske skrækkeligt, hvad medicin kan gøre ved små fostre

Ja, det er godt nok frygteligt! Sikke en dårlig samvittighed de mødre måtte have og det var jo i bedste tro de tog den medicin... Så synd!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.