Hvor meget søvn har en 2 årig brug for?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.285 visninger
11 svar
0 synes godt om
16. juni 2013

Mama1304

God morgen mødre 

Nu bliver jeg simpelthen nød til, at spørge efter råd.

Min søn på 2 år+2mdr, sover ikke særlig meget i døgnet (synes jeg). 

Han bliver puttet omkring kl.19.30-20, men sover først kl.21 og nogle gange først kl.21.30-22. Han vågner så seneste kl.6, men nogle gange er det allerede kl.5.30, og en enkelt gang kl.5! 

Hans middagslur, der sover han først kl.12.30, en gang imellem kan jeg få ham til kl.12. Og han vågner så efter max 1,5 time, nogle gange allerede efter 1 time, og en sjælden gang imellem kan det være 2 timer.

Synes i ikke, at det lyder af for lidt søvn? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2013

Mama1304

Nå ja, og haver gang han skal sove bliver han ved med at be om vand. Jeg tror det er det som holder ham vågen, både til aften og middagslur. For han ser træt ud, men spørger efter vand mindst 5 gange. 

Til aften sidder jeg ved siden af hans seng, indtil han sover, da han ellers ikke vil sove.

Middagslur plejer han at sove selv, men er nu begyndt at jeg også skal stå ved siden af ham. Hvis jeg ikke gør, bliver han ved med at rejse sig op og bede efter vand, indtil jeg stiller mig og holder ham i hånden. 

Hvad er jeres putte ritualer? Hvordan har i fået jeres til at sove selv? Og hvad gør jeg, når min søn bliver ved med at spørge efter vand?

Anmeld

16. juni 2013

K&S

Mama1304 skriver:

God morgen mødre 

Han bliver puttet omkring kl.19.30-20, men sover først kl.21 og nogle gange først kl.21.30-22. Han vågner så seneste kl.6, men nogle gange er det allerede kl.5.30, og en enkelt gang kl.5! 

Hans middagslur, der sover han først kl.12.30, en gang imellem kan jeg få ham til kl.12. Og han vågner så efter max 1,5 time, nogle gange allerede efter 1 time, og en sjælden gang imellem kan det være 2 timer.

Virker han til at være træt i løbet af dagen? For ellers ville jeg ikke tænke mere over det 

Anton har aldrig sovet særlig meget - max. 45 min. til middag, puttet ca. 19, sovet alt mellem 19 og 21 og vågnet ca. 5.30 (men med mange opvågninger i løbet af natten) 

Har du evt. fået tjekket hans ører ved en ørelæge? 

Det var det største problem herhjemme - inden han fik dræn, stod vi op klokken 4 om morgenen 

Anmeld

16. juni 2013

Lilje82

Mama1304 skriver:

Nå ja, og haver gang han skal sove bliver han ved med at be om vand. Jeg tror det er det som holder ham vågen, både til aften og middagslur. For han ser træt ud, men spørger efter vand mindst 5 gange. 

Til aften sidder jeg ved siden af hans seng, indtil han sover, da han ellers ikke vil sove.

Middagslur plejer han at sove selv, men er nu begyndt at jeg også skal stå ved siden af ham. Hvis jeg ikke gør, bliver han ved med at rejse sig op og bede efter vand, indtil jeg stiller mig og holder ham i hånden. 

Hvad er jeres putte ritualer? Hvordan har i fået jeres til at sove selv? Og hvad gør jeg, når min søn bliver ved med at spørge efter vand?

Vi lærte Noah at sove selv, allerede da han var helt lille. 

Altså mens han var spæd gjorde ikke, men da han kom udbad liften, og ikke længere vågnede og skulle have et par gange om natten.

Her bliver han puttet, og jeg synger 2 godnatsange for ham, siger godnat elsker dig og alt det der, og går ud. Han kan så også finde på at ligge op til en time uden at sove (nogle gange mere) Men han siger intet. Han sover for det meste til 7.15-7.40.

tror du må tage kampen nu og lære ham, at falde i søvn alene. Jeg gætter på, at det vil kunne blive bedre   i løbet af en uge, men det bliver hårdt.

Held og lykke

Anmeld

16. juni 2013

Aabye

Vores to årige går mange gange i weekenden uden en lur.. Han bliver ikke stimuleret på samme måde herhjemme som han gør i dagplejen.. 

Hans dag ser således ud i hverdagene: står op kl 6, kommer i dagpleje kl 8 bliver puttet kl 12 ca og sover så til kl 14.30 bliver hentet kl 15 og bliver så puttet til aftenen kl 19.30-20 stykker.. Nogen gange kan vi også være inde ved ham MANGE gange... Vi putter ham simpelthen siger godnat, elsker dig osv.. Nogen gange beder han om en bog og så ligger han ellers og hygger sig.. Nogen gange falder han hurtigere i søvn end andre og nogen gange kan vi godt være inde ved ham kl 21.30 for at tage alt fra ham og fortælle ham at det ikke nytter noget.. 

I weekenderne står han også op kl 6-7 stykker.. Og alt efter hvad vi laver er det slet ikke sikkert han har brug for en lur.. Vi prøver så vidt muligt stadig at give ham en lur midt på dagen.. Men nogle weekender er det simpelthen en kamp som jeg ikke vil tage med ham og så får han altså lov til at være vågen

Anmeld

16. juni 2013

DianaRJS

Mama1304 skriver:

de siger jo børn har brug for 12 timers søvn.... MEN alle børn er forskellige, nogle sover mere andre mindre

man kan ikke rigtig få dem til at sove mere hvis ikke de er trætte

min den ældste gjorde det samme, og oveni da han var 1 slet ikke ville sove til middag mere, det var en kamp fra kl 12-15 hver dag, så den kamp blev opgivet, og han hold sig også vågen til kl 18.30-19.00, men stod også op igen kl senest 5.30...

men når det så er sagt har det vendt, han er snart 5  nu, og kommer i seng mellem 19.30-20.00  og står det til ham står han helst ikke op før kl 10, og ville/kunne helt sikkert godt sove længere

Anmeld

16. juni 2013

Nessie

Vores søn har også været en "dårlig" sover, har dog ikke haft problemer med at putte ham, selvom han kunne ligge længe inden han faldt i søvn.
Vi satte tidsbegrænsning på søvnen i VS/BH, og det hjalp på at få ham til at falde i søvn om aftenen.

Han kunne vågne mange gange og bede om vand, men det løste sig, da jeg fandt nogle kopper med låg og sugerør.
Satte bare en kop med vand ind til ham, og han fandt selv ud af at tage vand i løbet af natten. Det hjalp rigtig meget på alles nattesøvn

Anmeld

16. juni 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vores søn sover heller ikke sin tid væk

Han bliver først 2 til efteråret...

Han sover fra et sted mellem 19 og 21 og så frem til et sted mellem kl. 5-6.30..

Når han er hjemme plejer han at have 2 lure en om formiddagen (lige omkring nu ) et sted mellem kl. 9-11 hvor han sover fra 1 til 2 timer...

og så en om eftermiddagen so  varierer meget med tidspunkt alt efter om vi bare har været inde og hjemme eller har været ude og lave noget... så alt fra kl. 14 til senest kl. 17 tager han en lur af 1 time til 1.5...

han har aldrig sovet særlig meget eller særlig længe ad gangen...

Putteritualet herhjemme er at vi sørger for der er en flaske vand klar, så skifter vi bleen, tager nattøj på og så går vi ind for at sove...

han plejer at blive lagt og så vil han gerne have en tår vand inden han falder helt i søvn... tror det er et levn fra da han blev ammet hvor han faktisk spiste mest om natten...

Når han beder om vand giver I ham det så eller siger I nej?

For det kunne jo godt være fordi han rent faktisk er tørstig at han beder om vand?

Anmeld

16. juni 2013

MorTil4<3

Mama1304 skriver:

God morgen mødre 

for det første, giv ham en drikkedunk han selv kan styre , fyld den op og se det der og ikke mere, sååå kan han selv tage som han lyster ..

ellers har jeg ikk rigtigt andre råd, for begge mine drenge trods kun 1 år og nu 3 år har vi altid bare kunne ligge og sige godnat til , og så har det været det og de er faldt i søvn når de gør, om de ligger en halv time eller mere og hygger med sig selv eller en bog eller deres drikkedunk er jeg ligeglad med, bare de ligger roligt og det gør de, og til sidst så går øjnene ned smill

Anmeld

16. juni 2013

IT-nørd

Mama1304 skriver:

God morgen mødre 

Jeg synes ikke det lyder af for lidt. Freya fylder 2 år om få dage og hun har i løbet af den sidste måned begyndt at sove meget mindre til middag end før. Hun sover mellem 1-1,5 time, oftest kun 1 t og 15 min. 

Hun sover ca. 19.30-20.00 og vågner af sig selv 5.30-6.00, frisk og veludhvilet. Hun kan ikke puttes tidligere, hun sover simpelthen ikke, men ligger og snakker, synger og griner op til 1 time. Når vi putter 19.30-19.45, sover hun med det samme.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.