Anonym skriver:
Jeg vælger at være anonym 
jeg har det ikke særligt godt med mig selv det har jeg ikke haft i laaaang tid, på grund af min enorme generthed, som der gemmer i mig når der er mennsker omkring mig i hver dagene siger jeg næstmest intet. Kan ikke få en god samtale igang, det er simpelhen så svært for mig. man skulle ikke tro det men sådan har jg det hele tiden, jeg snakker med ingen kun skriver. Når jeg fex sidder i en lokale hvor der er max 15-20 personer . (Eller 10 pers) kan jeg pludselig begynde at komme til at svede, så pinligt, dog sker det ikke så tit, når jeg endelig siger noget, er det ligesom mit hjerte banker og jeg kommer til at få det varmet pludselig... Jeg er bange for hvis jeg aldrig ville komme til at åbne mig mere så vil jeg aldrig følge mig tryk nogen steder , ved godt det er min egen skyld. kan heller ikke det der hvis der er få eller flere personer der kigger efter mig når jeg snakker.
Jeg er så flov, pinlig over for mig selv, jeg er en ung (kvinde)
vil ønske min generthed forsvandt, men det er ikke bare sådan lige, det tror jeg ikke....
Er jeg den enedte. vil så gerne i kontakt med andre der har det nogen Lunde lige som mig... og selv os andre som ikke har det på samme måd

Du er ikke alene, der er mange andre, der har det som du beskriver - og du kan få hjælp til at få det bedre.
Du skal overvinde dig selv og få en samtale med din læge, fortæl på forhånd, hvad det drejer sig om, så han kan undersøge dine muligheder. Du skal vurderes for at se, om du har en sociofobi, eller det er regulære angstanfald.
Der vil sandsynligt blive foreslået samtaleterapi og evt. medicinsk behandling. I øjeblikket styrer og definerer tilstanden, hvem du er, og du skal hjælpes til at forstå og selv styre tilstanden.
Tag skridtet til et bedre liv, der er mange andre, der har gjort det, og der er mange, der ved, hvordan du har det, tænk på hvor rart det vil være at snakke med dem og få støtte til at komme videre.