God opskrift på karrysovs ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.149 visninger
4 svar
0 synes godt om
27. maj 2013

Fenja09

Hej piger, er der en eller flere som ligger inde med en god opskrift på karrysovs til boller i karry. Jeg har prøvet utallige opskrifter og forrige gang lykkedes det rent faktisk at få en sovs der smagte himmelsk, MEN jeg gemte selvfølgelig ikke opskriften, så nu er jeg igen på bar bund.

Så smid gerne jeres bedste opskrift på karrysovs, så jeg måske kan finde SOVSEN

/Fenja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

ingredienser:

Smør
mel
mælk
vand med hønseboulion

3 spsk mel med top mættes i smeltet smør, tilsæt karry (1tsk meget mild 3 tsk mellem 3+tsk stærkere) lad smør, karry, mel og smør blandingen koge op ved relativ kraftig varme under kraftig omrøring i 5 min ca ( denne process giver en meget mild sovsesmag, alt efter karryens styrke) Derefter hældes der mælk i stille og roligt under omrøring, når sovsen er tyk men uden klumper tilsæt da vand for resten, huske endelig boulion i vandet!

Jeg plejer når jeg koger bollerne (som jeg laver af hønsekød) at tilsætte en hønseboulion og hælde vandet fra bollerne over i fryseposer og fryser det ned til næste gang jeg laver sovs til kylling, så tilsætter jeg nemlig ikke nogen extra boulion i vandet, når det er denne vand.

Håber det kan bruges, håber ikke du forventer en sund sovs  

Anmeld

27. maj 2013

Fenja09

skovrup skriver:

ingredienser:

Smør
mel
mælk
vand med hønseboulion

3 spsk mel med top mættes i smeltet smør, tilsæt karry (1tsk meget mild 3 tsk mellem 3+tsk stærkere) lad smør, karry, mel og smør blandingen koge op ved relativ kraftig varme under kraftig omrøring i 5 min ca ( denne process giver en meget mild sovsesmag, alt efter karryens styrke) Derefter hældes der mælk i stille og roligt under omrøring, når sovsen er tyk men uden klumper tilsæt da vand for resten, huske endelig boulion i vandet!

Jeg plejer når jeg koger bollerne (som jeg laver af hønsekød) at tilsætte en hønseboulion og hælde vandet fra bollerne over i fryseposer og fryser det ned til næste gang jeg laver sovs til kylling, så tilsætter jeg nemlig ikke nogen extra boulion i vandet, når det er denne vand.

Håber det kan bruges, håber ikke du forventer en sund sovs  

Bruger du ikke æbler til sovsen? Kan jeg jo næsten læse mig frem til, men har altid selv brugt æbler og troede egentlig at det "skulle" i.

Spændende at du laver bollerne af kyllingekød - jeg er ikke selv særlig god til fars af svin og oks, men har da aldrig tænkt over at prøve at lave det af kylling - god idé  Bruger du bare hakket kyllingekød så?

Og nej den behøver bestemt ikke at være sund  

Anmeld

27. maj 2013

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Fenja09 skriver:

Bruger du ikke æbler til sovsen? Kan jeg jo næsten læse mig frem til, men har altid selv brugt æbler og troede egentlig at det "skulle" i.

Spændende at du laver bollerne af kyllingekød - jeg er ikke selv særlig god til fars af svin og oks, men har da aldrig tænkt over at prøve at lave det af kylling - god idé  Bruger du bare hakket kyllingekød så?

Og nej den behøver bestemt ikke at være sund  

æble???? har jeg ik hørt om før

Jeg bruger en pakke hakket kyllingekød, 2 øg 2-3 spsk mel og et finthakket løg og salt og peber. bruger en alm el pisker på laveste niveau og rør det 2-5 min så det er blevet godt blandet og fast i konsistensen.

koger en del vand op og former kyllingebollerne med en teske, så jeg får små boller. vandet skal have en hønseboulion i, så bliver det ekstra lækkert plus det fantastisk at bruge til sovsen. koger det til alle bollerne er kommet i vandet og har kogt 5 min tid.

vandet fra bollerne bliver som sagt brugt til sovsen

Anmeld

27. maj 2013

Fenja09

skovrup skriver:

æble???? har jeg ik hørt om før

Jeg bruger en pakke hakket kyllingekød, 2 øg 2-3 spsk mel og et finthakket løg og salt og peber. bruger en alm el pisker på laveste niveau og rør det 2-5 min så det er blevet godt blandet og fast i konsistensen.

koger en del vand op og former kyllingebollerne med en teske, så jeg får små boller. vandet skal have en hønseboulion i, så bliver det ekstra lækkert plus det fantastisk at bruge til sovsen. koger det til alle bollerne er kommet i vandet og har kogt 5 min tid.

vandet fra bollerne bliver som sagt brugt til sovsen

Ok, de fleste opskrifter ( jeg har læst) til karrysovs er med æbler - jeg svitser normalt æbler og løg først og så putter jeg derefter karry i.

Men det lyder rigtig lækkert med kylling, det må jeg prøve en dag!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.