Mavenskind

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.062 visninger
10 svar
6 synes godt om
26. maj 2013

Bech19

Kære piger

Jeg har hørt forskellige meninger om, hvorvidt det hjælper at smørre sin mave ind i creme, olie mv., for at mindske risikoen for strækmærker.

Hvad er jeres erfaringer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2013

Bshizzle

Jeg tror jeg fik tømt div butikker og apoteker for div cremer da jeg ventede min den første... 

Men INTET hjalp overhovedet! Så det var spild af penge 

Anmeld

26. maj 2013

maria_wlt

Taget fra nettet..

Strækmærker kommer for at blive, idet de knækkede fibre i bindevævet ikke kan heles. Så strækmærkerne må man vænne sig til. Dog kan der være en tendens til, at strækmærker med tiden falmer en smule og bliver mindre synlige. Desværre findes der ingen behandling af strækmærker, der kan fjerne strækmærker fuldstændigt.

Da man ikke kan fjerne strækmærker, så er udgangspunktet for alle former for behandling af strækmærker i at gøre dem mindre synlige.

De mest effektive behandlinger af strækmærker behandler årsagen til strækmærker, da de forsøger at stimulere produktionen af celler i bindevævet i læderhuden. Derved erstattes de ødelagte kollogenfibre og elastiske fibre, så elasticiteten kan genoprettes. Disse behandlingsformer er hemholdsvis creme med A-vitaminsyre samt laserbehandling. 
Da en fuldstændig fjernelse af strækmærker ikke er mulig som beskrevet ovenfor, så er forebyggelse af strækmærker den eneste løsning, hvis du vil undgå dem.

Gode råd omkring forbyggelse af strækmærker :
  • Brug fugtighedscreme : Huden bør blødgøres og holdes smidig ved brug af “fede” cremer – babyolie anbefales til gravide.
  • Spis C-vitaminer : C-vitamin har en væsentlig betydning for produktionen af kollagen i huden – kollagen er et fibrøst proteinstof, som sammen med elastin spiller en væsentlig rolle i dannelsen af bindevæv. 
  • Indtag varieret kost : Huden kan holdes sund ved at indtage en varieret kost med vigtige olier som fiskeolie og kæmpenatlysolie. Også E-vitamin, jod, svovl og zink holder huden sund.

Anmeld

26. maj 2013

MariaKyedDK

Bech19 skriver:

Kære piger

Jeg har hørt forskellige meninger om, hvorvidt det hjælper at smørre sin mave ind i creme, olie mv., for at mindske risikoen for strækmærker.

jeg tror ikke strækmærkerne kan mindskes , det kommer an på hvor stor man bliver i graviditeten...

men jeg bruger cream og olie for at stilne min kløe på min mave, for den klør ufatteligt meget!

gjorde den os i min første graviditet!

Anmeld

26. maj 2013

morethanperfect

Bech19 skriver:

Kære piger

Det er arveligt betinget , så der er intet du kan gøre .. 

Anmeld

26. maj 2013

Maja88

tror ikke cremer virker.. men for guds skyld.. ikke klø i dem... deg måes man ikke.. så udvider de sig...

jeg smører min mave i mandelolie når den klør

Anmeld

26. maj 2013

mpr

Bech19 skriver:

Kære piger

Jeg har en af de få creamer der rent faktisk hjælper :p

Den hedder Vichy's Complete Action Anti-Stretch Mark, og den forebygger og afhjælper hvis man har fået, nu har jeg kun brugt den efter jeg fik strækmærker men den afhjælper rigtig godt og den gør hurtigt strækmærkerne mindre tydelige hvis man har nogen, ved så ikke om den hjælper med at forebygge men den skulle gøre huden mere fleksibel så man ikke fik strækmærker  

Kan købes på apoteket Held og lykke ^^

Anmeld

26. maj 2013

DianaRJS

helt enig, det hjælper ikke en disse, desværre tror jeg det kommer meget an på hvor hurtigt din mave vokser, og hvor "elastisk" den er...

jeg brugte også diverse cremer der blev lovet ville hjælpe, men når jeg kigge rpå min mave nu ligner jeg et omvandrene strækmærke!

men når det så er sagt, fik ejg ikke et eneste strækmærke ved nr 2.

Anmeld

26. maj 2013

DianaRJS

MariaKyedDK skriver:

jeg tror ikke strækmærkerne kan mindskes , det kommer an på hvor stor man bliver i graviditeten...

men jeg bruger cream og olie for at stilne min kløe på min mave, for den klør ufatteligt meget!

gjorde den os i min første graviditet!

ja lige præcis, det er alt afhængig af baby, og om ens hud er fleksibel.

men angående din kløe, har du været til læge med det?

jeg fik desværre graviditets kløe ved den første, og de viste sig faktisk at det var mine levertal der var steget til vejrs, men nu ved jeg self ikke om det er en grad hvor det kan "kløes væk" eller om det bare klør hele tiden, for mit kunne nemlig ikke, så selvom mine arme f.eks kløede og jeg så kløede i det, blev det bare ved med at klø

Anmeld

26. maj 2013

MariaKyedDK

DianaRj skriver:

ja lige præcis, det er alt afhængig af baby, og om ens hud er fleksibel.

men angående din kløe, har du været til læge med det?

jeg fik desværre graviditets kløe ved den første, og de viste sig faktisk at det var mine levertal der var steget til vejrs, men nu ved jeg self ikke om det er en grad hvor det kan "kløes væk" eller om det bare klør hele tiden, for mit kunne nemlig ikke, så selvom mine arme f.eks kløede og jeg så kløede i det, blev det bare ved med at klø

Okay, nej har ikke kontaktet lægen med det, det er ikke SÅ slemt som du beskriver ved dig.

men vil helt sikkert kontakte lægen hvis det bliver værre.

men kan også huske da jeg lå og fødte min søn for 6 år siden, at der kløede det også samtidigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.