merethe skriver:
Jeg har fået at vide at bulgur/bulgursalat skulle være sundt at spise, men jeg har aldrig lavet det før. Er der nogen som har en god opskrift på det?
Til 4 pers. ca.:
4 dl Grov bulgur (Jeg bruger fuldkorn)
8 dl kogt vand
2 stk. hønse bouillon terninger
ca. 4 spsk. rapsolie
10-12 fed (alt efter str.) hvidløg - fint hakket
1 bundt persille
3 stk peberfrugt
1-2 bakker cherrytomater
1 stor flaske sød chili
600-800 gr. kyllinge brystfilet i tern eller strimler
Kom bulguren i en stor skål, kog vandet på elkedel, kom hønse bouillontern i en lille skål og hæld lidt af det kogte vand på, så det bliver opløst. Hæld det over bulguren sammen med resten af det kogte vand, rør rundt og kom staniol/låg på skålen. Lad det stå i 30 min. Rør af og til i det..
Imens bulguren bliver "kogt", ordnes kyllingen for fedt og skæres ud. Hæld ca. 2 spsk. rapsolie i en gryde, varm op og svits kyllingen deri. Put ca. 6 fed finthakket hvidløg i sammen med lidt salt og peber, kom sød chili i (Pas på, det er stærkt i store mængder) Jeg kommer ca. ½ flaske i gryden. Skru ned på lavt blus (2), kom låg på, rør indimellem. Det er færdigt efter ca. ½ time. (Det kan godt lugte fælt, men det er chilisaucen når den bliver varm)
Imens skæres peberfrugten i tern, tomater i både. Ca. 4-6 fed hvidløg og persillen finthakkes. Blandes med 2 spsk. rapsolie og blandes sammen med bulguren hvis vandet er dampet fra. (Der må ikke være vand i bulguren).
Derefter kommes kød og grønt i og røres rundt. Serveres med flute...
Anmeld