Bekymrer klimaet dig og din familie mere end finanskrisen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Tror du at klimaet får voldsom indflydelse på vores hverdag og fremtid?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

931 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. juli 2009

Zeta

Dagligt læser man om CO2 og alle de problemer som mennesket har skabt siden industriens fremmarch. Forskerne er slået alarm mange gange og lige så mange gange har man politisk slået det hen og ned.

Nu er verdens ledere heldigvis enige om at der skal gøre et eller andet. Men meget tyder på at inden de blir enige, der når naturen at tale sit eget tydelige sprog.

Vi oplever det allerede i dag, ved at vandstanden stiger overalt. Marginalt, men den stiger og det går stærkt. Temperaturen stiger også, det bliver mere varmt. Vi oplever at vejret har ændret sig, de lange kolde vintre har vi ikke oplevet et stykket tid. Sommeren er ofte plaget af høj fugtighed og store nedbør, Præcis som sommeren har været det i Asien, sådan er europa begyndt at få en forsmag på klimaforandringerne.

Polerne er blevet varmere, indlandsisen ved Grønland er ved at optå i perioder, og store opbrud og flager løsrives i størrelse som aldrig tidligere set ra Sydpolen.

Idag læste jeg at permafrosten vil forsvinde pga den globale temperaturstigning. Og at der i disse kæmpe områder, ligger enorme mængder metangas, og som er 23 gange kraftigere end CO2 ! Ryger bare 10% af denne gas i atmosfæren, så vil det alene bidrage til en global temperaturstigning på 0,7 grader. Udsiver det hele, så stiger den ekspo. med  14-15 grader globalt !!!!! og så blir afgrøder og vand den største mangelvare, hvis man overhoved kan går tørfodet rundt der hvor man nu måtte befinde sig.

Der er nogle interessante artikler på ing.dk her Link og her Link

Det overordnede budskab i en ny rapport er, at virkeligheden er ved at overhale de gamle forudsigelser. På langt de fleste punkter viser klimaet en entydig afvigelse fra den naturlige variation, hvilket entydigt peger på at klimaforandringerne er menneskeskabte.

Bekymrer det dig og din familie?

Gør du noget at bremse udviklingen? Tager f.eks. cyklen når du skal noget, fremfor at starte bilen? Eller tager de offentlige transportmidler?

Tænker du dig om når du køber nyt? Er økologi en del af din hverdag?

Står mennesket ikke overfor for vores største udfordring lige nu? Vi står midt i en krise vi selv har skabt økonomisk, og nu er det miljø vi bor og lever i også under kraftig forandring.

Er mennesket og samfundet som vi kender det idag fortabt på sigt? Eller vil vi trods alt overleve og stadig overforbruge, svine, forurene og gøre som vi har gjort i flere århundrender.

Er mennesket egentlig så klogt som vi går og bilder os ind? Eller er vi egentlig dybt retarderede og uansvarlige og egoistiske når alt kommer til alt?

Lad debatten rulle og kom til tasterne kvinder!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2009

Zeta

Til dem der vil se verden lidt oppefra og hvormeget vi egentlig er ved at ændre, så bør man afsætte 1,5 time til at se Al Gore nye film, der er fantastisk, den blev postet i et andet indlæg, men er kun læst af 22 herinde, så måske er klima m.m. slet ikke interessant herinde, det er måske mere bleer, babymad, barnevogne og problemer i parforhold

Du kan fange den her LINK

Anmeld

1. juli 2009

Fiona78

Zeta skriver:

Til dem der vil se verden lidt oppefra og hvormeget vi egentlig er ved at ændre, så bør man afsætte 1,5 time til at se Al Gore nye film, der er fantastisk, den blev postet i et andet indlæg, men er kun læst af 22 herinde, så måske er klima m.m. slet ikke interessant herinde, det er måske mere bleer, babymad, barnevogne og problemer i parforhold

Ja der er jo en grund til det hedder baby.dk og ikke klima.dk

Anmeld

1. juli 2009

MaleneG

Fiona78 skriver:

Griner lidt af dette ..
Du har jo fuldstændig ret
og selvfølgelig tænker vi alle da mere eller mindre over klimaet, men jo lige nu prioteres finanskrisen nok bare højere

Anmeld

1. juli 2009

Fiona78

MaleneG skriver:

Griner lidt af dette ..
Du har jo fuldstændig ret
og selvfølgelig tænker vi alle da mere eller mindre over klimaet, men jo lige nu prioteres finanskrisen nok bare højere

Jo jeg tænker skam også på klima og finanskrise, men bare ikke når jeg er herinde Her drejer det sig netop om babyer, bleer, barnevogne og parforhold...Et dejligt lille frirum fra at tænke på finanskrise osv

Anmeld

1. juli 2009

MaleneG

Fiona78 skriver:

Jo jeg tænker skam også på klima og finanskrise, men bare ikke når jeg er herinde Her drejer det sig netop om babyer, bleer, barnevogne og parforhold...Et dejligt lille frirum fra at tænke på finanskrise osv

Præcis

Anmeld

1. juli 2009

Mira0911

Fiona78 skriver:

Er fuldstændig enig...

Anmeld

4. juli 2009

millesofie

Zeta skriver:

tak for linket,
vi er nogle der tænker på andet end baby hele tiden
og trods alt har det jo også indflydelse på babys fremtid

jeg bekrymre mig meget over den udvikling der er kommet og mærkeligt nok har jeg altid vist at biler og forurening har virket dårligt på naturen (selv som barn) jeg har nok altid været til fri luft og blomster

jeg håber at andre også vil se filmen

og til alle jer andre
HUSK OGSÅ JERES VALG I HVERDAGEN HAR BETYDNING

Anmeld

4. juli 2009

Diana...

Fiona78 skriver:

Anmeld

5. juli 2009

Miss BananaHammock

Der er helt sikkert noget at tænke over men naturen vil nu altid udvikle sig. At vi dog påvirker den så dette sker meget hurtigere er helt sikkert beklageligt. Har i forbindelse med mit studie haft meget med bæredygtighed at gøre og vil lige påpege at det ikke er bevist at økologi er bæredygtighed! Men som der nævnes kan man som enkelt person hjælpe ved at minimere sit CO2 udslip. Vaske mindre køre mindre i egen bil, rejse mindre med fly og bare tænke sig om. Det er en investering i fremtiden :0) tror alle tænker over det i en eller anden grad!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.