Dinsen skriver:
det må gerne simre :-)
Jeg laver nogle gange en ret med kylling som skal simre.
Du skal bruge en pakke Kyllingefilet
En pakke bacon enten tern eller sliced skåret i små stykker
Timian
Bouillon
3-4 porre alt efter deres størrelse, skåret i tynde strimler
Hvidløg
Olie
Evt hvidvin
Mel
Olie
Salt
Peber
Evt muskatnød
Svits bacon i lidt olie, tilsæt porre, hvidløg og timian. Lad det stå og simre med låg på ved svag varme. Så porrerne frigive væske.
Imens skærer Kyllingen i mundrette stykker. Kom det i en gryde med boulluon og kig let op. Bare lige så det er kogt.
Tag kyllingen fra vandet og put den i porre blandingen, skru op for varmen igen. Når det begynder at syde igen så drysser du mel over og lader det suge fedtet, så skal du tilsætte noget af bouillon lidt af gange og stille og roligt få det jævnet til det har den rette konsistens. Smag til med salt, peber, muskatnød og hvidvin. Det skal nu bare stå og simre lidt. Evt i et fad i ovnen, så du slipper for at holde øje. Mens kan tilbehør tilberedes. Jeg laver gerne ris til og en gang grøntsager som asparges, broccoli og blomkål. Eller hvæs man er til.
Hvis retten skal være mere creme kan du smage til med madlavningsfløde.
Min mand som slet ikke kan fordrage noget grønt spiser det her med stor begejstring

Ellers en dag hvor det skal være meget nemt kan du lave en tomat sovs af
1 dåsetomat
1 stor dåse tomatpure
Hvidløg
Løg evt flere slags
Olie
Rosmarin
Timian
Oregano
Basilikum
Salt
Peber
sukker
Olie i en gryde, svits alle slags løg, til sæt krydderierne, undtagen salt, peber og sukker
Tilsæt Dåsetomater og tomatpure kog op. Blend det hele og smag til med salt peber og sukker. Kan bruges både til lasange eller kødsovs tilsat kød, eller pizzasovs, eller som sovs til ris, pasta, bulgur eller hvad man nu vil. Eller tomatsovs med tun i i stedet for kød.