boller vil ikke hæve

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.841 visninger
6 svar
1 synes godt om
4. maj 2013

hannetheis

Nu har jeg de sidste gange ikke kunne få mine boller til at hæve.
Hvad gør jeg galt.
Jeg opløser gæret i lunkent vand som man skal og putter resten i.

Men de hæver ikke når de hviler eller når de bages.

Hvad går galt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2013

LRJ

hannetheis skriver:

Hvad gør jeg galt.

Hvad går galt

har du smeltet magerine/smør i ? For hvis du propper det i mens det stadig er for varmt så dur gæret ikke  

Anmeld

4. maj 2013

hannetheis

LRJ skriver:

NeNejpplple

har du smeltet magerine/smør i ? For hvis du propper det i mens det stadig er for varmt så dur gæret ikke  

Nej plejer at bruge noget der er flydende

Anmeld

4. maj 2013

LRJ

hannetheis skriver:

Nej plejer at bruge noget der er flydende

Hmm så ved jeg det ikke men håber der er andre der kan give et dig et svar  

Anmeld

4. maj 2013

Mi&Mi

hannetheis skriver:

Hvad gør jeg galt.

Hvad går galt

Hvor varmt har du vandet?
Jeg havde det på et tidspunkt med at have vandet i en temperatur så jeg ikke kunne mærke det når jeg stak en finger ned i det, og så hævede dejen ikke

Anmeld

4. maj 2013

Victoria2013

Pas på vandet ikke er for varmt når du kommer gæren i - men heller ikke for koldt. Det skal bare være "fingervarmt", ca. 37 grader... for varmt vand kan slå gærcellerne ihjel. Koldt vand er ikke ligeså slemt, så tager det bare længere tid for dejen at hæve. Ligeledes hvis du kommer fedtstof i samtidig med gæren, så kan det "indkapsle" gærcellerne så de ikke kan få luft og udvikle sig.

Det er også en god idé at komme lidt sukker i sammen med gæren, for det kan gær rigtig godt lide

Ellers må du bare prøve at give dejen mere tid og huske at den skal have det lunt når den hæver. Jeg plejer at lade dej hæve med et viskestykke over og så ind under dynen, det virker hver gang

... kan i øvrigt anbefale at bruge økologisk gær. Hævetiden bliver lidt længere, men brødet smager så meget bedre 

Anmeld

4. maj 2013

hannetheis

Kia2013 skriver:

TaTakPas på vandet ikke er for varmt når du kommer gæren i - men heller ikke for koldt. Det skal bare være "fingervarmt", ca. 37 grader... for varmt vand kan slå gærcellerne ihjel. Koldt vand er ikke ligeså slemt, så tager det bare længere tid for dejen at hæve. Ligeledes hvis du kommer fedtstof i samtidig med gæren, så kan det "indkapsle" gærcellerne så de ikke kan få luft og udvikle sig.

Det er også en god idé at komme lidt sukker i sammen med gæren, for det kan gær rigtig godt lide

Ellers må du bare prøve at give dejen mere tid og huske at den skal have det lunt når den hæver. Jeg plejer at lade dej hæve med et viskestykke over og så ind under dynen, det virker hver gang

... kan i øvrigt anbefale at bruge økologisk gær. Hævetiden bliver lidt længere, men brødet smager så meget bedre 

Tak for rådet. Det må jeg prøve

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.