Jeg har ikke bygget selv, men jeg kender flere, som har gjordt det.
Det bedste råd, jeg kan give, er at være nøje med beregningerne, og så lægge en god buffer ekstra oveni. Det bliver altid dyrere, end man har regnet med, fordi der altid opstår uforudsete ting.
Det ene par, jeg kender, røg over budgettet med et sekscifret beløb, fordi det viste sig, at undergrunden ikke var, som de troede, og der måtte ekstra arbejde til før de kunne bygge selve huset + at det hele blev mange måneder forsinket, og i mellemtiden måtte de så betale husleje et andet sted + betale for opmagasinering af møbler mm.
De andre, som jeg kender til har bygget selv, blev kraftig forsinket og måtte købe en del nye materialer, fordi der kom en uforudset storm på et ret ubelejligt tidspunkt.
Der kan hurtigt ske et eller andet, og så må man bare have lidt at gå på.
Til gengæld er der så ingen af dem, som har fortrudt, at de byggede selv, for de har fået husene nøjagtig, som de gerne ville og trives og er stolte af husene.
(Det skal lige siges, at ingen af dem brugte byggefirmaer a la dem, som bliver skrevet om over. Manden i familie nr to er murermester, så han vidste jo, hvad han gjorde. Det førstnævnte par troede vist bare, at de kunne spare en masse penge ved at gøre lidt selv og skære mellemmænd væk osv. Det kunne de så ikke i længden alligevel.)