Enlig gravid, hvad er fars rettigheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.532 visninger
8 svar
1 synes godt om
29. april 2013

Giraf

Jeg er gået hen og blevet gravid med en mand jeg datede ganske kortvarrigt, det var nogle ret frugtbare 14 dage

Jeg har i forvejen en teenager, så det er virkelig at starte forfra.

Det jeg håber nogle kan hjælpe mig med at svare på er, hvad har faderen af rettigheder?

Jeg bekymrer mig om jeg skal have ham rendende hele tiden, fordi han vil se sit barn, som han selvfølgelig ikke kan have alene i starten og kan blive helt træt ved tanken.

Så mine spørgsmål er hvad kan han forvente/forlange i forhold til samvær, når han aldrig har boet med barnet?

Kan jeg få fuld forældermyndighed til trods for de nye regler der næsten som udgangspunkt giver fælles forældermyndighed?

Synes sørme det er noget rod jeg har fået rodet mig ud i og er super ked af det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2013

esioul

Giraf skriver:

Jeg er gået hen og blevet gravid med en mand jeg datede ganske kortvarrigt, det var nogle ret frugtbare 14 dage

Det jeg håber nogle kan hjælpe mig med at svare på er, hvad har faderen af rettigheder?

Jeg bekymrer mig om jeg skal have ham rendende hele tiden, fordi han vil se sit barn, som han selvfølgelig ikke kan have alene i starten og kan blive helt træt ved tanken.

Så mine spørgsmål er hvad kan han forvente/forlange i forhold til samvær, når han aldrig har boet med barnet?

Kan jeg få fuld forældermyndighed til trods for de nye regler der næsten som udgangspunkt giver fælles forældermyndighed?

Han har vel ligeså mange rettigheder som du har hvis han ønsker barnet

Hvorfor søge fuld forældre myndighed hvis han er interesseret i barnets liv tænker jeg?

Anmeld

29. april 2013

Wimmie

Giraf skriver:

Ønsker han at se barnet? For så skal han da ikke frarøves den rettighed tænker jeg... Det vil jo heller gavne barnet...

Anmeld

29. april 2013

BetonSlotsPrinsesserne

Giraf skriver:

Når I ikke harboet sammen, tilfalder den fulde forældremyndighed dig .
Han kan kræve en faderskabssag .
Så længe barnet er under 3 år, påkræves det ikke at barnet har overnatnings-samvær.

Anmeld

29. april 2013

Wimmie

Wimmie skriver:

Ønsker han at se barnet? For så skal han da ikke frarøves den rettighed tænker jeg... Det vil jo heller gavne barnet...

"Heller  ikke" skulle der stå 

Anmeld

29. april 2013

Giraf

Jeg ønsker ikke at frarøve ham retten til at se barnet overhovedet ikke.

Problemet er at han er ret anmasende og omklamrende og til trods for jeg havde sluttet det før graviditetstesten viste positiv, så var hans response på det hele, at vi burde flytte sammen.... eller få en abort. For ham var der ikke rigtigt noget midt imellem.

Jeg er derfor rigtig bekymret for hans agenda, om han vil mene at han kan forlange at komme forbi hver dag.... for jeg ønsker ham ikke som en del af MIT liv (eller så lidt som det nu kan lade sig gøre, når man får et fælles barn) og derfor ønsker jeg heller ikke han skal have del i forældremyndigheden, for han har allerede en mening om at barnet skal gå på samme skole som hans andre børn (jeg har også et andet barn og hører til et andet distrikt, men så kan barnet jo bare få bopæl hos ham, foreslog han).

Jeg tænker bare han kan blive lidt tung at danse med hvis alt skal op til diskussion. Vil gerne samarbejde om at barnet kender sin far og ser ham, men vil også gerne at jeg kan tage beslutninger når nu barnet bor hos mig og kommer til at opholde sig mest hos mig.

Anmeld

29. april 2013

Wimmie

Altså ja, du har automatisk forældremyndigheden  alene, og barnet skal være nogle år før der kan blive tale om overnatning (med mindre du selv går med til det), men faderen har ret til at se sit barn, men han skal selv søge om samvær, og det vil han nok få hvis han ønsker det.

Men jeg kan ikke finde ud af ud fra dit indlæg hvor meget du ønsker at han skal have med barnet at gøre?

Anmeld

29. april 2013

Wimmie

Giraf skriver:

Jeg ønsker ikke at frarøve ham retten til at se barnet overhovedet ikke.

Problemet er at han er ret anmasende og omklamrende og til trods for jeg havde sluttet det før graviditetstesten viste positiv, så var hans response på det hele, at vi burde flytte sammen.... eller få en abort. For ham var der ikke rigtigt noget midt imellem.

Jeg er derfor rigtig bekymret for hans agenda, om han vil mene at han kan forlange at komme forbi hver dag.... for jeg ønsker ham ikke som en del af MIT liv (eller så lidt som det nu kan lade sig gøre, når man får et fælles barn) og derfor ønsker jeg heller ikke han skal have del i forældremyndigheden, for han har allerede en mening om at barnet skal gå på samme skole som hans andre børn (jeg har også et andet barn og hører til et andet distrikt, men så kan barnet jo bare få bopæl hos ham, foreslog han).

Jeg tænker bare han kan blive lidt tung at danse med hvis alt skal op til diskussion. Vil gerne samarbejde om at barnet kender sin far og ser ham, men vil også gerne at jeg kan tage beslutninger når nu barnet bor hos mig og kommer til at opholde sig mest hos mig.

Nå, vi postede vist ca. samme tid

Han vil nok ikke få samvær hver dag selv om han søger om det...måske 2-3 gange om ugen á en time eller  to...Og ingen overnatning.

Det vil jeg gætte på.

Anmeld

29. april 2013

Giraf

Wimmie skriver:

Nå, vi postede vist ca. samme tid

Han vil nok ikke få samvær hver dag selv om han søger om det...måske 2-3 gange om ugen á en time eller  to...Og ingen overnatning.

Det vil jeg gætte på.

Håber sørem ikke jeg skal have ham rendende 2-3 gange om ugen

Og samtidig synes jeg jo egentlig også det er synd for ham at han ikke har muligheden for at se sit barn så tit han vil, men er bare nød til at tænke på at jeg skal have overskud til barnet og at hans besøg højst sandsynligt vil dræne min energi :s

Må nok bare se om jeg kan vende det til noget positivt, f.eks. tage en time på øjet mens han er der problem løst.

Ej det er faktisk sådan at jeg stadig er i tvivl om hvorvist jeg egentlig har lyst til at gennemføre den her graviditet pga omstændighederne tænker at jeg nok kommer til at gennemføre, men puha, føler mig ikke specielt glad lige nu... håber bare det kommer. Første reaktion var jo jubii jeg er gravid... men så kom alle kvalerne efterfølgende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.