Rugmødre? Findes de endnu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.493 visninger
14 svar
3 synes godt om
28. april 2013

sweet

ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver dette, men jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med nogen der har prøvet at være rugmor, for at høre lidt om hvordan sådan noget forgår..

Håber nogen kan hjælpe :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2013

ønskebørn74

sweet skriver:

ved ikke om det er det rigtige sted jeg skriver dette, men jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med nogen der har prøvet at være rugmor, for at høre lidt om hvordan sådan noget forgår..

Håber nogen kan hjælpe :-)

Det gør de og det er ikke forbudt i DK men der er ingen lovgivning der sikrer modtageren af barnet..

Så rugemoderen kan beholde barnet.. 

Anmeld

28. april 2013

sweet

ønskebarn74 skriver:

Det gør de og det er ikke forbudt i DK men der er ingen lovgivning der sikrer modtageren af barnet..

okay, kan man heller ikke selv vælge at få en advokat med over, så der bliver lavet papir på det hele inden man går i gang??

Anmeld

28. april 2013

sweet

ønskebarn74 skriver:

fandt dette:

Jvf. dansk lovgivning er det ulovligt og strafbart at benytte en rugemor ved at betale andre for at bære dit barn. Det er også ulovligt og strafbart at være rugemor og tage imod betaling for at bære et barn.

I Danmark er det også forbudt at formidle kontakt mellem et barnløst par og en rugemor. Ligesom det heller ikke er lovligt for en læge at befrugte en rugemor. Det betyder, at det rent praktisk næsten er umuligt at finde en rugemor i Danmark, medmindre en veninde eller et familiemedlem melder sig på banen.

Anmeld

28. april 2013

ønskebørn74

okay, kan man heller ikke selv vælge at få en advokat med over, så der bliver lavet papir på det hele inden man går i gang??

Nej, for i DK er der ikke lavet lov om det.tro mig vi har undersøgt og det er kun pga. Et smuthul at man kan..

og hvis ikke din mands sæd bliver brugt, skal i søge om adoption inden.. 

Og det er forbudt at betale for en rugemor i DK..

Anmeld

28. april 2013

Frejsmor

Så vidt jeg ved forekommer det meget sjældent, da det er ulovligt at give/modtage penge i forbindelse med at have/være rugemor..

Det ses derfor oftest at det er en søster/veninde når det endelig sker at nogen bruger rugemødre - også pga. risikoen for at rugemor ombestemmer sig og vil beholde barnet, hvilket er hendes fulde ret..

Anmeld

28. april 2013

sweet

ønskebarn74 skriver:

Nej, for i DK er der ikke lavet lov om det.tro mig vi har undersøgt og det er kun pga. Et smuthul at man kan..

og hvis ikke din mands sæd bliver brugt, skal i søge om adoption inden.. 

Og det er forbudt at betale for en rugemor i DK..

det skal være mine æg og hans sæd der skulle bruges..

Anmeld

28. april 2013

ønskebørn74

det skal være mine æg og hans sæd der skulle bruges..

Det kan man ikke.. Det er ulovligt..

I DK kan man kun bruge den anden kvindes æg og ens mands sæd..

Så skal i til udlandet og det er ikke sikkert sti kan få barnet ind i DK..

Anmeld

28. april 2013

sweet

ønskebarn74 skriver:

Det kan man ikke.. Det er ulovligt..

I DK kan man kun bruge den anden kvindes æg og ens mands sæd..

Så skal i til udlandet og det er ikke sikkert sti kan få barnet ind i DK..

okay, takker for svar :-)

Anmeld

28. april 2013

sweet

er der nogen der ved om der er nogle rugemødre tilstede her inde? altså bare til at spørger dem om nogle spørgsmål?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.