Forberedelse til studiestart - pædagoguddannelsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.027 visninger
9 svar
0 synes godt om
24. april 2013

Louisesam

Hej allesammen!

Jeg har endelig - efter lang tids søgen, undersøgen og mærken efter - fået taget mit endelige valg: jeg har søgt ind på Pædagoguddannelsen på Frederiksberg! Og jeg er sikker på at komme ind ift. mit gennemsnit, derfor er jeg allerede i fuld gang med at forberede mig mentalt til at skulle starte på studiet enten til september eller februar.

Jeg har gået på 2 andre studier, som jeg valgte meget spontant og nok mest ud fra andres forventninger, og derfor har jeg aldrig sat mig særlig grundigt ind i, hvad studiet egentlig gik ud på, og hvad jeg kunne støde på. Denne gang er mit valg så gennemtænkt, som det er muligt, og jeg ved rigtig meget om studiet. Jeg har læst studieplan osv. og har sat mig ind i alt det, der ellers står på hjemmesiden, læst om andres erfaringer med studiet på nettet, og kender ellers en del til institutionsverdenen og pædagogik, da min mor har arbejdet i daginstitution i 25 år!

Hvad er det så egentlig jeg er bange for, tænker jeg så. For jeg er ret nervøs for at skulle starte - dels fordi jeg nu skal starte på et helt nyt kapitel i mit liv for 117. gang, dels fordi jeg er bange for, at jeg endnu engang har valgt forkert/ikke gennemfører.

Er der alligevel nogen derude, der kan hjælpe mig med at få lidt ro på - alt kan buges: erfaring med uddannelsen - evt. Pædagoguddannelsen Frøbel, erfaringer med studiestart, valg af studie, forberedelse til studiestart og lign.

På forhånd tak - det ville være en stor hjælp for mig!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2013

hannetheis

Først vil jeg sige at jeg kender alt til det at vide om man har valgt det rigtige. Jeg går på pædagog semi nu på 6 semester og har først fundet ud af nu at det er ikke det jeg skal være men gør den færdig fordi jeg er så langt.

Til uddannelsen vil jeg sige at for at blive pædagog skak du have en ekstrem god selvdiciplin (mangler jeg) da der ikke er meget undervisning

Anmeld

24. april 2013

PernilleogLouis

Louisesam skriver:

Hej allesammen!

Jeg har endelig - efter lang tids søgen, undersøgen og mærken efter - fået taget mit endelige valg: jeg har søgt ind på Pædagoguddannelsen på Frederiksberg! Og jeg er sikker på at komme ind ift. mit gennemsnit, derfor er jeg allerede i fuld gang med at forberede mig mentalt til at skulle starte på studiet enten til september eller februar.

Jeg har gået på 2 andre studier, som jeg valgte meget spontant og nok mest ud fra andres forventninger, og derfor har jeg aldrig sat mig særlig grundigt ind i, hvad studiet egentlig gik ud på, og hvad jeg kunne støde på. Denne gang er mit valg så gennemtænkt, som det er muligt, og jeg ved rigtig meget om studiet. Jeg har læst studieplan osv. og har sat mig ind i alt det, der ellers står på hjemmesiden, læst om andres erfaringer med studiet på nettet, og kender ellers en del til institutionsverdenen og pædagogik, da min mor har arbejdet i daginstitution i 25 år!

Hvad er det så egentlig jeg er bange for, tænker jeg så. For jeg er ret nervøs for at skulle starte - dels fordi jeg nu skal starte på et helt nyt kapitel i mit liv for 117. gang, dels fordi jeg er bange for, at jeg endnu engang har valgt forkert/ikke gennemfører.

Er der alligevel nogen derude, der kan hjælpe mig med at få lidt ro på - alt kan buges: erfaring med uddannelsen - evt. Pædagoguddannelsen Frøbel, erfaringer med studiestart, valg af studie, forberedelse til studiestart og lign.

På forhånd tak - det ville være en stor hjælp for mig!

Jeg har gået på Frøbel - super godt sted - jeg var i hvert fald meget glad for undervisningen

Anmeld

25. april 2013

Louisesam

hannetheis skriver:

Først vil jeg sige at jeg kender alt til det at vide om man har valgt det rigtige. Jeg går på pædagog semi nu på 6 semester og har først fundet ud af nu at det er ikke det jeg skal være men gør den færdig fordi jeg er så langt.

Til uddannelsen vil jeg sige at for at blive pædagog skak du have en ekstrem god selvdiciplin (mangler jeg) da der ikke er meget undervisning

Hej og tusind tak for svar!

Ok, ja kan godt forstå du vælger at færdiggøre så langt i forløbet. Men det er jo også ok at have pædagoguddannelsen som kan bruges til rigtig meget forskelligt og som der kan bygges ovenpå osv. Det er ikke en skidt uddannelse at have i baggagen efter min mening!

Ang. selvdiciplin, det er også mit indtryk, at der ikke er meget undervisning. Jeg har nok fået opbygget en god selvdiciplin i løbet af de sidstye 3 år. Har en lille søn på 2½ år, og pga. ham er jeg blevet meget bedre til at holde mig selv i nakken. Desuden passer det godt ind i mit liv mht. pasning, flexibilitet osv...

Hvor går du? Hvor meget undervisning har I gennemsnitligt om ugen? Og når I ikke har undervisning, er der så gruppearbejde meget af tiden eller er det mest selvstudie hjemme eller lign.?

Anmeld

25. april 2013

Louisesam

PernilleogLouis skriver:

Jeg har gået på Frøbel - super godt sted - jeg var i hvert fald meget glad for undervisningen

Hej og tak for dit svar!

Skønt at høre!

Hvornår blev du færdig? Hvad har du brugt den til sidenhen (hvad laver du nu/har du lavet siden, du blev færdiguddannet)?

Hvor stor er arbejdsbyrden sådan rundt regnet? Jeg har læst til sygeplejerske (1 år), hvor jeg synes der var vildt meget læsning og stoffet var meget tungt, så det krævede meget at lære det.

Fandt jo så ud af, at faget slet ikke var mig...

Hvor meget undervisning havde I? Og hvordan foregik det, når der ikke var undervisning på skolen eller praktik?

Anmeld

25. april 2013

Købmagerkonen

Hej, jeg går selv på Frøbel og det er et dejligt sted - så ingen grund til bekymring

Jeg har gået på universitet før og der var det virkelig nødvendigt med selvdisciplin for vi havde meget færre timer end på Frøbel, så i den forbindelse vil jeg ikke sige der er få timer på Frøbel. Det første år havde jeg ikke et fast antal timer om ugen, men der lå gennemsnitligt timer 3-4 dage om ugen (dog ofte kun få timer ad gangen). Derudover er der mødepligt hele det første år, så det er jo endnu en motivation til at komme af sted.

Vi har kun haft en eller to bøger til hvert fag, så jeg synes ikke læsebyrden har været stor - men igen, det kommer jo an på hvad man er vant til.

Vær ikke bekymret - glæd dig i stedet

Anmeld

25. april 2013

AnnaK89

Er det to videregående uddannelser har gået på før, hvis jeg må være så nysgerrig?
Og blev du færdig med dem?

Anmeld

26. april 2013

hannetheis

Louisesam skriver:

JJeJeg

Hej og tusind tak for svar!

Ok, ja kan godt forstå du vælger at færdiggøre så langt i forløbet. Men det er jo også ok at have pædagoguddannelsen som kan bruges til rigtig meget forskelligt og som der kan bygges ovenpå osv. Det er ikke en skidt uddannelse at have i baggagen efter min mening!

Ang. selvdiciplin, det er også mit indtryk, at der ikke er meget undervisning. Jeg har nok fået opbygget en god selvdiciplin i løbet af de sidstye 3 år. Har en lille søn på 2½ år, og pga. ham er jeg blevet meget bedre til at holde mig selv i nakken. Desuden passer det godt ind i mit liv mht. pasning, flexibilitet osv...

Hvor går du? Hvor meget undervisning har I gennemsnitligt om ugen? Og når I ikke har undervisning, er der så gruppearbejde meget af tiden eller er det mest selvstudie hjemme eller lign.?

Jeg går i randers. Lige nu er jeg i praktik men en typisk uge med undervisning er 2 dage af 2-4 lektioner er vi heldige er vi afsted 3 dage om ugen

Anmeld

26. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg går på frøbel(4.semester) 

Jeg synes det er en super skole. Man bliver taget godt imod. holdene er nogenlunde aldersopdelt. Og det er bare et ret socialt seminar hvis man er til det 

Fagligt var jeg ret skuffet de første to semestre. Jeg synes niveauet var for lavt, fremmødet var ikke så god, få undervisningstimer og alt for meget gruppearbejde. 

Mimen der er virkelig kommet et løft her i 4 semester ift. til det faglige. Der er kommet nogle "tunge navne" med som foucault, bourdie osv. Så jeg har hele tiden været glad for studiet, men først nu føler jeg mig udfordret og er rigtig glad for den. 

Men vil sige at de studerende er super søde og der er nogle fantastiske lærer iblandt. Du har ikke noget at frygte 

Anmeld

26. april 2013

Dot D

Jeg læser i Randers på 5. semester. Jeg må indrømme, at det godt har kunnet være hårdt, når nu der er børn hjemme. Men jeg vil ikke undvære det, det er en dejlig uddannelse, som kan bruges flere steder

Nu skal jeg snart i praktik for sidste gang - og jeg glæder mig vildt meget, for jeg er nu engang bedst til at være på job, hi hi...

Men det korte af det lange - GLÆD DIG, det er et godt studie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.