Jeg synes det er rigtigt trist der sidder en som dig derude

Flere af dig faktisk, men du er en af dem der giver lyd fra sig.
Først og fremmest vil jeg sige at selv om ens liv ser lidt sort ud så er det sjældent det er så slemt i Danmark at tage en enkelt billet væk er løsningen. Jeg ved det virker plat at sammenligne, for det er så svært at se. Men du har et hjem, du har et dejligt barn, du har en partner lige nu, du får mad og varme og en søn der synes du er det bedste

Du er ikke en lille somalisk pige på 9 år der bliver solgt som kone til en mand på 60, bliver voldtaget flere gange om ugen,bliver omskåret med en skarp sten og lever af muddervand og græshopper i en tør gold ørken. Groft eksempel at give, men for pokker det sætter ens egen elendighed i perspektiv, og det kan der være brug for nogle gange.
Selv om det er cliche agtigt at sige har størstedelen af os det super godt i lille Danmark, vi er ofte bare så forkælede vi ikke ved det.
Naturligvis findes der perioder i ens liv der er sværere end andre og nogle man måske helst ville være foruden. Men helt at sige farvel er meget drastisk. Jeg er glad for du har din søn så du ikke er nået helt dertil endnu, men du er sørme tæt på.
Der er helt klart nogle ting du skal have styr på i dit liv.
For det første er det normalt at få en reaktion på en fødsel der ikke gik som den skulle. Har selv prøvet det og først da jeg fødte anden gang gik det op for mig jeg havde tænkt på min første fødsel HVER dag siden han kom ud.
Du skal kontakte din sundhedsplejerske og spørge hvem det er bedst at tage samtalen med, hende eller f.eks en jordemoder. Det kommer an på hvad du tænker mest over hvad fødslen og din søn angår.
At have venner er ikke nemt, de kommer sjældent af sig selv og man skal gøre en seriøs indsats selv. Tage i fitness f.eks og snakke med en anden der ligner en potentielt kommende veninde. Hold sport er ofte godt da man kommer hinanden ved.
Din kæreste skal helt klart have af vide hvad der foregår inde i dit hoved, ikke mens du skælder ud, men stille og roligt. Han er jo ikke tankelæser og kan have svært ved at forstå små hentydninger. Han skal vide hvorfor du er ked af det, han skal nok lytte, men det er ikke sikkert han kommer med fornuftigt respons. Det vigtigste er nok bare du på fornuftig vis fortæller ham hvad der gør dig ked af det...og sørme også hvad der gør dig glad. Og ikke mindst overveje en form for samtale partner, om det er en psykolog, en hjælpelinie eller lign. Og husk der er mange herinde der gerne lægger et øre til en trængende.
Hvad din mor angår, så ved jeg ikke hvad i skændes om. Men du er en voksen kvinde og skal selv sortere i det du orker og ikke orker hvad små diskussioner angår. Sig til din mor at hun skal huske at respektere du voksen og har dine egne meninger, også selv om i ikke er enige. At hun skal give dig plads til at være der og kan hun ikke det må hun holde en pause indtil hun finder en måde at tøjle sig selv lidt på.
Find de smukke ting i hverdagen og smil lidt ekstra af det.
Nyd hvert et smil din søn giver dig, husk at trække vejret dybt hver morgen, især når solen skinner og sig til dig selv, hold nu op det er en smuk dag. Nyd fuglene pipper i vildskab derude og nyder hver en vármende stråle efter de har frosset i kulden de sidste 7 mdr.
Nyd et stykke lækkert mad og giv dig tid til at smage den ordentligt. Nyd dit bad i fred og brug lidt duftende lækker sæbe. Køb to stykker nyt tøj der bare sidder røv godt. Og jeg tvivler stærkt på du er grim, du skal bare vide hvad der er godt ved dig selv og kende de positive sider

det kræver et positivt sind, at gentage positive ting overfor sig selv, ikke de negative.
Ingen har fået det bedre af at sige " jeg har det elendigt, jeg hader mig selv, jeg er grim og dum"
Men de fleste får det faktisk bedre af det modsatte, også selv om det er svært at sige.
Sig noget til dig selv hver dag du er glad for, ikke den samme hver dag, men find lidt variation.
" jeg er glad for mine øjne, de er pæne, jeg er glad fordi jeg har lange negle der kan pyntes med flotte farver, jeg er glad i dag fordi min søn er i super godt humør, jeg synes det er en god dag fordi der er dejligt lunt og vi kan gå en tur, jeg er glad i dag fordi der går løn ind, fordi vi skal have pandekager til aften " osv osv. Det kan være så banale ting, men det er lige meget så længe du vender et om og tænker positivt i stedet for.
Livet kan være bund uretfærdigt, ingen tvivl om det, men så må vi gøre alt det vi kan for at gøre livet godt igen for os selv og dem vi elsker.