Eksperthjælp: hvornår skifter babyer øjenfarve.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2013

Pikku Myy

M (: skriver:

Altså at de grønne pigmentgener skulle kunne give brun, når de kombineres?

Jeg mener ikke at der skelnes mellem farven i pigmenterne, men "mængden". Således at den grønne og brune øjenfarve er variationer over samme pigmenter. Giver det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2013

Pikku Myy

M (: skriver:

Har Googlet mig frem til at grønne øjne genetisk set "bare" er en version af brun, så der er svaret  

Det var en del af min pointe Blå er manglen på pigment. Både brun og grøn er tilstedeværelsen ...

Anmeld

23. april 2013

HHC88

Pikku Myy skriver:

Det var en del af min pointe Blå er manglen på pigment. Både brun og grøn er tilstedeværelsen ...

Det lyder til at du har ret så meget styr på det, mere end jeg har Har så et spørgsmål.. Hvis den grønne har tilsvarende dominans som den brune, vil det så betyde at vores barn har meget stor chance for, at få grønne øjne, når farens er grønne og mine er blågrønne? 

Anmeld

23. april 2013

Pikku Myy

HHC88 skriver:

Det lyder til at du har ret så meget styr på det, mere end jeg har Har så et spørgsmål.. Hvis den grønne har tilsvarende dominans som den brune, vil det så betyde at vores barn har meget stor chance for, at få grønne øjne, når farens er grønne og mine er blågrønne? 

Øjenfarver er et meget brugt eksempel på nedarvning, fordi det er meget håndgribeligt og simpelt, men det er vel og mærke kun når der er tale om blå og brune øjne. Når man begynder at tage højde for nuancer (som grøn (måske) er), begynder det at blive gætværk fra min side ... Desværre

Er din familie ikke tilsvarende den i det oprindelige spørgsmål i tråden? Så kunne jeres barn måske få blå, grønne eller brune øjne. Et forsigtigt bud vil lyde på en fordeling på 1:2:1 blå:grønne:brune. Altså 50% sandsynlighed for grøn.

Men igen, det er 100% gætværk. Måske du skal spørge M (: - det lød til at hun var gået i gang med at undersøge det lidt nærmere ...

Anmeld

23. april 2013

HHC88

Pikku Myy skriver:

Øjenfarver er et meget brugt eksempel på nedarvning, fordi det er meget håndgribeligt og simpelt, men det er vel og mærke kun når der er tale om blå og brune øjne. Når man begynder at tage højde for nuancer (som grøn (måske) er), begynder det at blive gætværk fra min side ... Desværre

Er din familie ikke tilsvarende den i det oprindelige spørgsmål i tråden? Så kunne jeres barn måske få blå, grønne eller brune øjne. Et forsigtigt bud vil lyde på en fordeling på 1:2:1 blå:grønne:brune. Altså 50% sandsynlighed for grøn.

Men igen, det er 100% gætværk. Måske du skal spørge M (: - det lød til at hun var gået i gang med at undersøge det lidt nærmere ...

Hihi, jeg stod også selv lidt af Vi har dog absolut ingen med brune øjne på hverken hans side eller min side, så skal vi i hvertfald meeget langt ud  Tror bare vi lader os overraske

Anmeld

23. april 2013

Pikku Myy

HHC88 skriver:

Hihi, jeg stod også selv lidt af Vi har dog absolut ingen med brune øjne på hverken hans side eller min side, så skal vi i hvertfald meeget langt ud  Tror bare vi lader os overraske

Det er også det sjoveste

Anmeld

29. december 2013

Christin@

lisbeth jess skriver:

Hej Lisbeth,
Hvordan er det med de små og deres øjenfarve? Hvor sent kan de skifte?
Min kæreste har grønne øjne med en smule blåt i, og mine er mere grønne. Derfor troede jeg egentlig at vores søn ville få blå eller grønne øjne. Men lige siden fødslen har hans øjne været så brune, at de næsten er sorte. Vil de blive ved med det, eller kan de godt blive lysere? Han er 8 mdr nu.
Glæder mig til at høre fra dig.

Hej !
jeg tror ikke din drengs øjenfarve ændrer sig ret meget.

Vi har alle to farvemuligheder i generne. Enten. 1. blå-blå
2, blå-brun eller brun-brun.
.
En af jer forældre har arvet en brun, fra jeres forældre. også selvom I har blå og grønne øjne.
Hvis blå kombineres med en brun giver det altid brune øjne, da brun er dominerende.

Mange børn har blå øjne ved fødslen og farven ændres i løbet af det første års tid.hvis de har brunt anlæg.

Øjenfarve kan ændre sig under opvæksten,men deter mest NUANCEÆNDRINGER.
Håber dette gir lidt mening, der findes udførlige forklaringer på nettet,
hvis du vil have det uddybet.
God week end til jer
Varme hilsne r
Lisbeth Jess.

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Hvorfor er der aldrig nogen der svarer på spørgsmålet? Jeg har søgt svaret om HVORNÅR baby skifter øjenfarve, men hver gang kommer der en masse svar om selve farven, og det besvarer jo ikke spørgsmålet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.