"1,5 år søvnproblemer"
Hej Lisbeth
Dejligt at du vil bruge din tid til at hjælpe os brugere her på baby.dk
Jeg har brug for råd om jeg kan hjælpe min søn til at sove bedre igennem.
Min søn sover godt til middag gerne 2-3 timer og han bliver puttet ca. kl 20 (lige pt stadig lidt rod efter sommertid). Han falder nemt i søvn i sin egen seng uden de store tværslag i løbet af max 15 min.
problemet er at han vågner mange gange i løbet af natten. Det kan tælles på én hånd hvor mange nætter vi har haft uden opvågninger. Og det er vi bogstavligtalt lidt trætte af.
Nogen gange starter det allerede inden vi går i seng, andre gange først ved en 2 tiden. Han vågner og brokker sig og normalt skal vi bare give ham hans sut og bamse, andre gange vil han også have noget at drikke. Her får han bare en tår vand.
Han har massere sutter i sengen, så han selv kan finde en, men det hjælper ikke.
Det veksler meget hvor mange gange han vågner, nogen gange er 4 gange i løbet af natten andre gange er det 4 gange i timen.
Når han bliver ved med at vågne mange gange i timen, tager vi ham over i vores seng, for at vi selv kan få lidt søvn, men det hjælper ikke meget, andet end at man ikke behøver at stå op for at give ham sutten. Han sover meget uroligt.
Han har siden han kunne bevæge sig rundt tumlet rundt i sengen om natten.
til slut skal jeg måske lige nævne at vi pga. pladsmangel sover i samme rum. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at det er os der vækker ham om natten, men jeg tvivler, da han sover godt når han sover, han vågner ikke af støj.
En anden ting jeg lige kommer til at tænke på, er at han somregel når han vågner fra middagslur vågner med et skrig, det har jeg ikke indtryk af at han gør i vuggestuen, der tror jeg bare han vågner og ligger og kigger indtil han bliver hentet. men herhjemme er det nærmest altid med et skrig.
Jeg håber virkelig at du har et par gode råd om hvordan vi kan hjælpe ham til at sove bedre om natten.
Hilsen Ronja
Lisbeths svar
Hej Ron ja!
Ja deter hårdt når nattesøvnen afbrydes rigtig mange gange.
Det første I kan gøre er at checke hos en ørelæge om han har væske i ørerne, det giver afbrudt søvn p.gr a smerter.
I behøver ingen henvisning og kan ringe for en tid.Indtil da hæv hans hovedgærde.
Jeg tænker også det kan være tandfrembrud der generer ham. Børst gummerne godt med den bløde tandbørste, det tager kløen. man kan få noget at smøre på gummerne.
Han tumler rundt om natten. kan han vågne fordi han fryser?. en god ide kan være en omsluttende sovepose til små børn, så fryser han ikke når dynene ryger af. du kan finde dem på nettet.
Han drømmer også en del.en blid go nat musik kan give en bedre og mere rolig søvn, det kan du også finde på nettet.
Kan sengen flyttes lidt , en ændring af sengens placering kan nogen gange hjælpe.En ydervæg er kold.
Det sidste jeg tænker er ,om han er mæt, du kan tilbyde lidt brød, mælk og en banan, lige inden tandbørstningen.
Håber dette kan inspirere lidt.
Husk lige et drikkekrus som ikke spilder i sengen
Hav en god week end når I når dertil i morgen.
varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk