Lad nu de enlige mødre være :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

849 visninger
9 svar
31 synes godt om
14. april 2013

Monski

.. Det kan godt være at man som enlig mor får meget udbetalt, men man har satme også mange psykiske ting, tror de fleste kun tænker på at man skal have penge til faste udgifter og that's it!
Men når man er enlig har man altså bare ikke den samme tid med sit barn så er det ikke kun fair hvis nogle af dem har råd til at lave noget ekstra hyggeligt med deres børn?

Jeg er ikke selv enlig, men jeg synes da det er dejligt at vi har et samfund hvor børn af enlige ikke er glemt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2013

optimistmor

Monski skriver:

.. Det kan godt være at man som enlig mor får meget udbetalt, men man har satme også mange psykiske ting, tror de fleste kun tænker på at man skal have penge til faste udgifter og that's it!
Men når man er enlig har man altså bare ikke den samme tid med sit barn så er det ikke kun fair hvis nogle af dem har råd til at lave noget ekstra hyggeligt med deres børn?

Jeg er ikke selv enlig, men jeg synes da det er dejligt at vi har et samfund hvor børn af enlige ikke er glemt!

Anmeld

14. april 2013

Kløver

Synes nu ikke helt man kan stille det sådan op

Synes nu alle har fortjent at lave noget hyggeligt med deres børn, alle har jo hver deres at slås med, enlige eller ej

Anmeld

14. april 2013

Maise86

Jeg vil som enlig mor til to små børn lige melde mig på banen her.

Jeg ville ikke uden de forskellige tilskud som jeg modtager kunne leve et normalt liv jeg lever nu.

Vi bor et godt sted, mine børn og jeg er forsikrede, vi har råd til sund mad og mine børn mangler ikke noget tøj eller lignende.

Jeg har et fuldtids job så forsørger mig så godt som jeg overhovedet kan selv - men der er kun min indtægt og uden tilskudene ville jeg ikke kunne have råd til feks at forsikre os og maden ville nok ikke blive så varieret. Vi ville heller ikke have råd til at bo hvor vi gør.

Jeg priser mig lykkelig over at jeg som skatteyder har de muligheder der er, men er bestemt ikke stolt af min friplads, boligstøtte og ekstra børnepenge. Jeg modtager dem ikke fordi jeg har ret til det - men fordi jeg har behov for det.

Vil så lige understrege at det eneste jeg ikke ville være berettiget til hvis jeg ikke var enlig var det forhøjede børnebidrag - alle andre økonomisk trængende kan jo frit søge boligstøtte og friplads!

Anmeld

14. april 2013

Monski

Maja84 skriver:

Synes nu ikke helt man kan stille det sådan op

Synes nu alle har fortjent at lave noget hyggeligt med deres børn, alle har jo hver deres at slås med, enlige eller ej

Jamen det har alle da, for børnenes skyld!
Jeg synes bare det bliver kørt utrolig meget på enlige herinde for tiden

Anmeld

15. april 2013

Kløver

Monski skriver:

Jamen det har alle da, for børnenes skyld!
Jeg synes bare det bliver kørt utrolig meget på enlige herinde for tiden

Har kun selv set et par emner her til aften

Personligt ser jeg ikke ned på enlige mødre, men har selv oplevet at nogle man kender som er enlige fremhæver sig selv som ofre, og hvor hård det er og de er supermødre og man er nærmest uduelig hvis man har sin partner, og tror nu alle har brug for pause, alle har brug for at være sammen med sine børn, og alle har udfordringer, men ens synspunkter er jo ofte farvede af egen situation og ens omgangskreds

Tror altid emner kommer op i klynger, om det er snak om enlige, gravide rygere, præmature, su/kh, eller hvad det måtte være, et emne giver jo altid anledning til flere spørgsmål og sider af samme sag, og især de emner som er følsomme

Anmeld

15. april 2013

Annette A

Maise86 skriver:

Jeg vil som enlig mor til to små børn lige melde mig på banen her.

Jeg ville ikke uden de forskellige tilskud som jeg modtager kunne leve et normalt liv jeg lever nu.

Vi bor et godt sted, mine børn og jeg er forsikrede, vi har råd til sund mad og mine børn mangler ikke noget tøj eller lignende.

Jeg har et fuldtids job så forsørger mig så godt som jeg overhovedet kan selv - men der er kun min indtægt og uden tilskudene ville jeg ikke kunne have råd til feks at forsikre os og maden ville nok ikke blive så varieret. Vi ville heller ikke have råd til at bo hvor vi gør.

Jeg priser mig lykkelig over at jeg som skatteyder har de muligheder der er, men er bestemt ikke stolt af min friplads, boligstøtte og ekstra børnepenge. Jeg modtager dem ikke fordi jeg har ret til det - men fordi jeg har behov for det.

Vil så lige understrege at det eneste jeg ikke ville være berettiget til hvis jeg ikke var enlig var det forhøjede børnebidrag - alle andre økonomisk trængende kan jo frit søge boligstøtte og friplads!

Nemlig, godt formuleret. Det er jo netop det der er godt ved vores samfund at vi er så heldige at have mulighed for at få tilværelsen til at hænge sammen uanset hvad.

Min kæreste og jeg modtager da også boligstøtte og fripladstilskud fordi jeg er færdiguddanet på barsel og han er på SU. Så det handler om ens indtægter og ikke bare om man er enlig. Der hvor tingene bliver problmatisk er når systemet udnyttes eller man snyder og som du så godt skriver, så modtager du det pga du har behov for det og ikke fordi du har ret til det.

Jeg har da også oplevet at have ret til ting som jeg ikke har søgt om, fordi jeg ikke synes jeg har haft behov for det og sagtens har kunne klare mig uden fx hjælp til indkøb af studiebøger, betaling for transport eller tilskud til bleer når man har et vådliggerbarn. Her har jeg tit oplevet folk sige: Hvorfor søger du ikke om det når du har ret til det. Nej tak for behovet skal først og fremmest være der. Vi skal jo alle værne om det system som vi alle pludselig en dag kan stå og få brug for om vi vil det eller ej. Det er da skønt at man kan oprette en rimelig levestandard for sig selv og sine børn. Det er jo en kæmpe gevinst også for samfundet på længere sigt. Man ser jo tydeligt de store konsekvenser fattigdommen og stor ulighed skaber i de lande, hvor man ikke har sådan et system.

Anmeld

15. april 2013

Maise86

Christina A skriver:

Nemlig, godt formuleret. Det er jo netop det der er godt ved vores samfund at vi er så heldige at have mulighed for at få tilværelsen til at hænge sammen uanset hvad.

Min kæreste og jeg modtager da også boligstøtte og fripladstilskud fordi jeg er færdiguddanet på barsel og han er på SU. Så det handler om ens indtægter og ikke bare om man er enlig. Der hvor tingene bliver problmatisk er når systemet udnyttes eller man snyder og som du så godt skriver, så modtager du det pga du har behov for det og ikke fordi du har ret til det.

Jeg har da også oplevet at have ret til ting som jeg ikke har søgt om, fordi jeg ikke synes jeg har haft behov for det og sagtens har kunne klare mig uden fx hjælp til indkøb af studiebøger, betaling for transport eller tilskud til bleer når man har et vådliggerbarn. Her har jeg tit oplevet folk sige: Hvorfor søger du ikke om det når du har ret til det. Nej tak for behovet skal først og fremmest være der. Vi skal jo alle værne om det system som vi alle pludselig en dag kan stå og få brug for om vi vil det eller ej. Det er da skønt at man kan oprette en rimelig levestandard for sig selv og sine børn. Det er jo en kæmpe gevinst også for samfundet på længere sigt. Man ser jo tydeligt de store konsekvenser fattigdommen og stor ulighed skaber i de lande, hvor man ikke har sådan et system.

Du har så ret

Hos nogle handler det om dårlig moral - men de findes både som enlige, i kernefamilie og ja i alle andre klasselag. Så jeg synes ikke det er fair at der ofte bliver gået efter enlige. Det har i hvert fald gjort at jeg er flov over at modtage de ydelser hvilket man vel i virkeligheden ikke bør være?

Anmeld

15. april 2013

wamse

Jeg er jo så en af de enlige mødre her inde

Jeg bliver ikke ramt af folks holdninger til de tilskud, man kan få, men jeg oplever at mange udtaler sig ud fra deres synsninger, og ikke fordi de reelt ved, hvilke tilskud vi får. ALLE i dk kan få tilskud til boligstøtte og daginst., hvis deres indtægt er lavt, så det er ikke fordi, at jeg er enlig, at jeg får det.

Så det tilskud, som jeg reelt får pga min status som enlig forsørger er:
Et ordinært tilskud på 1296 i kvartalet pr. barn(et barn for mit vedkommende) og et ekstra tilskud på 1321 i kvartalet uanset antal børn. Så jeg får 2617 ekstra pr. kvartal. Det er jeg selvfølgelig taknemmelig for, men der er sørme langt til ALLE de tilskud, som man hører, at vi får
På su får jeg så dobbelt su pga af min status som enlig forsørger, hvilket jeg synes er fair, da jeg ikke har en partner, som gør det muligt, at jeg kan tage studiejobbet på samme måde, som en ikke-enlig forsørger. Hvilket jeg fik af vide af en studievejleder var årsagen til, at man havde valgt, at enlige fik dobbelt su.

Anmeld

15. april 2013

Annette A

Du har så ret

Hos nogle handler det om dårlig moral - men de findes både som enlige, i kernefamilie og ja i alle andre klasselag. Så jeg synes ikke det er fair at der ofte bliver gået efter enlige. Det har i hvert fald gjort at jeg er flov over at modtage de ydelser hvilket man vel i virkeligheden ikke bør være?

Ja og det er da ikke i orden, når det system netop er lavet for at hjælpe dig. Men der vil jo som du selv skriver altid være nogle som misbruger hjælpen og dermed får alle dem der ikke gør det, til at fremstå dårligt. For fokus er jo rettet mod dem der vækker opsigt. Så ønsker man jo bare at befolkningen som helhed kan skelne og ikke bare dømmer andre.

Jeg glæder mig da også til den dag hvor jeg helt kan klare mig selv og kender godt den følelse du beskriver af flovhed over man modtager hjælp, men jeg ved i mig selv at jeg har reelle hensigter og er taknemmelig for vi har et sådant system. Jeg bliver til gengæld frustreret på famiie og bekendte, hvis de fortæller mig de udnytter systemet på den ene eller den anden måde. Det er uansvarligt overfor dem der virkelig har brug for det og så har man ikke forstået hensigten med det hele.

Men som sagt findes der altid mennesker der er sådan og er selv blevet bedre til at sige til mig selv, at jeg ikke vil være flov over det, for det skaber jo netop et mere velfungerende samfund, at man kan få sin økonomi til at hænge sammen. Det handler jo ikke om at man skal have penge til at rejse eller købe alverdens luksus. Det er bare for at hverdagen hænger sammen og det er jo luksus nok i sig selv man kan det uden et arbejde, på barsel og mens man studerer. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.