"middagslur hvor længe, 2 år."
Hej Lisbeth,
Jeg har en dejlig dreng som lige er blevet 2 år. Han er en god og nem dreng, kærlig, temperamentsfuld, dygtig og sjov. 
Han sover godt, både nat og lur, og har næsten altid gjort det. De sidste 3-4 måneder har det dog taget ham længere og længere tid at falde i søvn om aftenen, pt. mellem 1 og 1½ timer. Han er ikke ked af det eller utilfreds i sengen. Han ligger bare og snakker/synger eller evt. kigger i en bog eller på en bil han har fået lov at tage med.
Han beder selv om at komme i seng når vi har spist, så kl. ca. 18.30 begynder vi at give nattøj på, børste tænder, læse historie og sige godnat. Vi følger samme rutine hver aften, og fornemmer at han trives rigtig godt med rutiner og forudsigelighed. Vi varsler ham altid om kommende "aktiviteter", fx "om 5 minutter skal du have nattøj på" og igen ved 3 minutter osv.
Når vi begynder aftenrutinen virker han rigtig træt, og han virker tilpas med at komme i seng. Men jeg føler han mister meget "aktiv/vågen" tid, hvor han kunne lave alle mulige gode ting, også sammen med os, istedet for "bare" at ligge i sin seng og underholde sig selv, når nu han alligevel ikke sover.
Indtil i sidste uge sov han så meget han kunne til middag. Typisk 3 timer. Men fra i mandags prøvede vi at vække ham kl. 14 hver dag, på den måde har han typisk fået 2 timers søvn, i samråd med pædagogerne i vuggestuen. Dog uden resultat om aftenen.
I dag er han så vågnet af sig selv efter en times middagslur. Sidst på eftermiddagen var han træt, pirrelig og lidt "morsyg" - men ikke umulig, eller fuldstændig ødelagt af træthed. Vi sørgede for at spise tidligt, og putte ham til sædvanlig tid - der gik 30 minutter, så sov han.
Om natten sover han typisk 10-11 timer, af og til 12, hvis vi ikke skal nå noget om morgenen og jeg kan lade ham vågne af sig selv.
Er det ok at skære hans middagslur helt ned til én time, eller er det for lidt? Jeg synes jo stadig han er lille, men omvendt er 13-14 timers søvn i døgnet måske ret meget for en 2årig?
Jeg håber du har et godt råd, jeg har før haft stor glæde af dine svar.
Vh. Anne
Lisbeths svar
Hej Anne!
jeg kan godt læse han er meget længe om at falde i søvn, selvom han hygger sig i sengen.
Tre timers middagslur erlænge for en 2 årig, 1.5 til 2 timer er rimeligt han får lov at sove.En time er for lidt med mindre han selv vågnerog er totalt frisk.
Deter jer,der skal lave om på tiden om aftenen, selvom han selv ber om at komme i seng, skal I stille og roligt aflede med enten noget leg, hygge på gulv eller sofa. En gang fodnussen, et bad, eller en lille aften gå tur,, nuer det lyst og forår,forhåbentlig
Den tid han tilbringer i sin seng inden han falder i søvn,skal han selvfølgelig, som du selv mener meget gerne tilbringe med jer.
Hans sengetid kan skubbes,1930, så vil han få det samme timeantal som nu og i vil alle have mere tid sammen, til stor glæde..
held og lykke med ham og sengetiden,Hav en skøn søndag.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk