Kære forældre... har i et godt Råd til at takle en situation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2013

dpb

Jeg vil gerne være anonym da jeg ikke aner hvem der sidder og kikker med her på baby.dk

Men jeg er i et kæmpe dialemma med mig selv synes jeg.

det drejer sig om et barn fra mit barns klasse, vi bor lige over for hinanden og de leger tit sammen og det er jo skønt de har den muglighed MEN MEN MEN, dette her barn OG barnets Mor giver barnet slik, kager , is, og SUKKER hele tiden.

det er sødt af dem at de tilbyder min søn det, men jeg er rigtig gal over at han ikke spiser aftensmad når han har været ude at lege ( de går i 0.klasse) Men hver gang det her barn kommer og banker på har barnet altid slik eller andet sukker i hånden og viser ham ( føles som om hun Lokker ham )

Idag har jeg sagt nej til at mit barn må komme ud og lege med det andet barn, da barnet IGEN havde en kæmpe pose slik i hånden.

og mit barn synes det er træls jeg sagde nej, MEN mit barn får massere af slik fredag og Lørdag. og jeg kan jo ikke sige til det andets barns forældre at de ikke må give barnet slik med ud efter kl 16, så mit barn kan spise aftensmad, men jeg kan så selv bestemme og sige fra. men det er jo også synd for mit barn synes jeg.

altså fordi mit barn ved jo ikke at jeg siger nej pga for meget sukker. jeg vil altså selv styre hvor meget sukker mit barn skal have, og det her har bare taget overhånd.

hvad tænker i om dette? altså vil gerne høre hvad i vil gøre i sådan en situation... 

mit barn leger tit med det her barn og det er skønt de bare kan hygge sig sådan, men jeg må jo sige kl 16  hver dag må han jo bare være inde, men det er da heller ikke fair for ham... ?! jeg gider bare ikke han bliver proppet med slik mandag - søndag , og mit barn siger altså ikke nej tak hvis der er søde sager foran ham ....

iiih håber altså i har nogle gode råd...

Kan godt se dilemaet, for den er da klart svær.... men umiddelbart tror jeg, at jeg på sin vis ville tale med den anden mor om det, men tage den ud fra en vinkel hvor du spørger til om de evt, også har problemer med at få deres barn til at spise aftensmad, og hvordan de i så fald tackler det? sådan lidt spørge om råd agtigt... for på den måde gør du opmærksom på at I har et problem med at få jeres barn til at spise aftensmad, når det har spist for meget af det usunde umiddelbart før i skal spise... og så ellers tage den derfra og se hvad hun siger...  måske de har samme problem, men ikke har overskudet til at ændre på det...

Jeg vil så også lige sige at herhjemme er vi bestemt ikke sukkerforskrækket, og slik holdes ikke kun til weekenden, men det er bestemt heller ikke på daglig basis og slet ikke i den målestok du beskriver...  vi sørger så vidt muligt også for at der er frugt i frugtskålen som står fremme til fri afbenyttelse... Det var måske en mulighed for jeres kære nabo også, for ofte vælger vores unger gerne det som alternativ til/eller i stedet for slik...

Held og lykke

Qnuz

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2013

Misscbn

Anonym skriver:

Jeg vil gerne være anonym da jeg ikke aner hvem der sidder og kikker med her på baby.dk

det drejer sig om et barn fra mit barns klasse, vi bor lige over for hinanden og de leger tit sammen og det er jo skønt de har den muglighed MEN MEN MEN, dette her barn OG barnets Mor giver barnet slik, kager , is, og SUKKER hele tiden.

det er sødt af dem at de tilbyder min søn det, men jeg er rigtig gal over at han ikke spiser aftensmad når han har været ude at lege ( de går i 0.klasse) Men hver gang det her barn kommer og banker på har barnet altid slik eller andet sukker i hånden og viser ham ( føles som om hun Lokker ham )

Idag har jeg sagt nej til at mit barn må komme ud og lege med det andet barn, da barnet IGEN havde en kæmpe pose slik i hånden.

og mit barn synes det er træls jeg sagde nej, MEN mit barn får massere af slik fredag og Lørdag. og jeg kan jo ikke sige til det andets barns forældre at de ikke må give barnet slik med ud efter kl 16, så mit barn kan spise aftensmad, men jeg kan så selv bestemme og sige fra. men det er jo også synd for mit barn synes jeg.

altså fordi mit barn ved jo ikke at jeg siger nej pga for meget sukker. jeg vil altså selv styre hvor meget sukker mit barn skal have, og det her har bare taget overhånd.

hvad tænker i om dette? altså vil gerne høre hvad i vil gøre i sådan en situation... 

mit barn leger tit med det her barn og det er skønt de bare kan hygge sig sådan, men jeg må jo sige kl 16  hver dag må han jo bare være inde, men det er da heller ikke fair for ham... ?! jeg gider bare ikke han bliver proppet med slik mandag - søndag , og mit barn siger altså ikke nej tak hvis der er søde sager foran ham ....

Jeg har selv en søn heldigvis kun på 1½ år endnu så det er begrænset med at han får ting uden jeg ser det

men ville snakke med moderen til det andet barn, jeg ville virkelig ikke have at min søn blev "proppet" med alt det usunde, men min søn har også 95% chance for at udvikle farvestof allergi så derfor ville jeg blive sygt hysterisk hvis folk gav ham slik osv uden jeg havde sagt god for det.. men det er jo også bare mig da jeg selv lider af farvestof allergi og ønsker for alt i verden ikke at min søn udvikler det da han allerede har allergi og udslæt på hele kroppen  

så hver gang vi er ude gør jeg klart at sodavand, slik osv er bandlyst han får vand, smoothie (hjemmelavet) eller mælk og så har jeg selv sundt slik med og er det meget stor fest kan han få et par bidder hjemmebagt kage eller meget lidt is..

men ville aldrig selv kunne drømme om at give min søns venner alt muligt usundt uden forældrene har sagt det er okai her bliver der serveret frugt m.m. 

men igen snak med hende bare stille og roligt som nogen siger, det kan aldrig skade det er jo dit barn og kan godt forstå du ik vil have han bliver mæt af slik 

Anmeld

12. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes godt du kan fortælle det som det er. Din dreng kan ikke spise aftensmad når han kommer hjem og at i desuden har en regel om at han kun får slik fredag og lørdag. Men at det selvfølgelig er super sødt af hende og at du er glad for jeres børn leger så godt sammen. 

Anmeld

12. april 2013

Sitrani

Anonym skriver:

Kan godt forstå dig, ville have det på samme måde!!!

Jeg synes godt du kan tage en snak med moren, og fortælle hvordan du har det med det, uden det bliver akavet, og som en irettesættelse overfor hende eller hendes barn...

Jeg tænker, at det må vel være lige så meget din ret til at gøre det, som hun har ret til at give sin unge alt det slik, som hun gør... det går jo begge veje det her!

Anmeld

12. april 2013

Wik

Personligt, hvis du kom til mig og sagde,  at din seks årige søn ikke kunne spise aftensmad på grund af alt det slik og sukker han indtager med mit barn, så vil jeg blive så pisse flov og ked af det, at jeg øjeblikkeligt ville ændre det. 

Mit barn har aldrig spist ret meget, men lige med sukker er hun ustoppelig, og jeg vil ikke finde mig i at venner, bedsteforældre med mere giver hendes slik efter 16.00 som du selv skriver, jeg er 100 enig i din bekymring.

Men tænker, hvis dit barn er seks år, så er det både ham, legekammeraten og moren der skal vide hvor din grænse går. Og det er en rigtig træls snak, men hvis din søn ved at han ikke må lege ude hvis han spiser en masse slik i hverdagene og legekammeraten ved det, så ændre det måske på tingen. 

Tror ikke du skal have det dårligt med at blande dig, og du skal heller ikke have dårlig samvittighed overfor din søn, du er jo hans mor og ved det er det bedste for ham, hans søvn, hans krop mv. 

Jeg kender nogle helt fanatiske mennesker, hvis børn aldrig må så meget som slikke på en figne stang, og det er jo ikke der vi er, så synes du skal finde dit standpunkt, være ærlig overfor din søn, dem han leger med, og hans mor. Hvis du er sikker, og ikke har dårlig samvittighed, så tror jeg ikke du bliver misforstået eller får sure miner, tvært imod tror jeg moren, vil have en stor respekt for det valg du har taget.

Anmeld

12. april 2013

Lunae

Det er naturligvis en svær situation at stå i, men hvis du ønsker at dit barn fortsat skal kunne lege med hans ven, så er du simpelthen nødt til at snakke med moderen! Hvis det var mig, ville jeg bare fortælle hende at du kan se at ungerne leger rigtig godt og at det er dejligt at se! Men at du har bemærket at din søn ikke rigtig kan spise noget aftensmad pga det store sukkerindtag og det bekymrer dig. Spørg måske om hun har samme problem!? Forklar hende at du naturligvis ikke ønsker at blande sig i hendes måde at gøre tingene på og at du ved at hun ikke mener noget ondt med det, men at hvis ungerne fortsat skal lege sammen, så må hun give sit barn sukker på andre tidspunkter - det duer ikke ellers!

Det er ærlig snak og hvis det betyder at ungerne ikke kan lege mere, så er det vildt trist, men samtidig den eneste udvej, hvis det ellers betyder at du skal gå på kompromis med din sukkerpolitik!

Anmeld

12. april 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ka du ik evt sige at de gerne må lege sammen, men at det så må foregå i jeres hus/ have? Også bare pænt sige til barnet at det meget gerne må komme ind, men at i jeres hus der spiser man ik slik osv. På den måde ka ungerne sagtens lege, og dit barn får ik slik. Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.