Sunde og billige opskrifter søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

590 visninger
9 svar
1 synes godt om
11. april 2013

Meilby

Hej piger!

Jeg synes vi er kørt fast i hverdagens mad, og spiser alt for usundt.

Jeg kan tydeligt mærke at alting er steget og synes tit jeg vælger det billig knap så usund aftensmad fordi det er svært at få pengene til at slå til hvis vi skal have et varieret og sundt måltid hver aften :/

Har i nogle gode råd til sund og billig aftensmad? Meget gerne med opskrifter

Knus Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2013

helle85

Meilby skriver:

Hej piger!

Jeg synes vi er kørt fast i hverdagens mad, og spiser alt for usundt.

Jeg kan tydeligt mærke at alting er steget og synes tit jeg vælger det billig knap så usund aftensmad fordi det er svært at få pengene til at slå til hvis vi skal have et varieret og sundt måltid hver aften :/

Har i nogle gode råd til sund og billig aftensmad? Meget gerne med opskrifter

Knus Pernille

vi lavde denne i sidste uge og den smager rigtig godt men
men vil forslå frisk basilikum i stedet for tørret
Vegetar Lasagne

Her er en opskrift på vegetar lasagne som vil gøre alle dine vegetar venner glade. Hurtig og nemt måltid for veganere. Selv hvis man ikke er vegetar er denne ret meget velsmagende, og er et sundt og lækkert alternativ til de klassiske opskrifter.
De friske grønsager, de friske krydderier og mornaysaucen skaber et sikkert hit for selv de krævende gæster. En sund opskrift på vegetar lasagne som kan varrieres i det uendelige med mange forskellige ingredienser. Vær ikke bange for at bruge nogle rester af grønsager, som du har i køleskabet.
Ingredienser:
Lasagneplader
2-3 dåser flåede tomater
4 gulerødder
1 dåse tomatpure
2 løg(prøv evt med rødløg)
3 fed hvidløg
1 Aubergine
1 dåse majs
250 g. mozzarella ost
1 håndfuld frisk basilikum(tørret basilikum kan også bruges, men giver ikke samme gode smag)
Salt + peber
1 pakke mornaysauce
Rasp

Skær auberginen i skiver og steg dem på en pande. Læg skiverne til side. Skær mozzarella osten i skiver, og læg dem ligeledes til side. Bland derefter tomater, gulerødder, løg, hvidløg og basilikum og majs i en gryde. Smag til med salt og peber.
Herefter skal det fordeles i et ovnfast fad. Det bedste resultat opnås ved at starte med et tyndt lag sauce, derefter lasagne plader -> sauce -> auberginer -> mozzarella -> mornay -> lasagne plader -> sauce -> lasagne plader og til slut resten af mornaysaucen. Drys lidt rasp på toppen, så bliver overfladen dejlig sprød.
Stilles i en forvarmet ovn på 200 grader i 35 minutter. Hvis der bruges varmluft, skal temperaturen sænkes en smule. Kan eventuelt pyntes med noget overskydende basilikum, eller andre lækre krydderurter.
Denne opskrift kan laves i mange variationer med mange forskellige ingredienser. Vær ikke bange for at eksperimentere. Broccoli, peber, bladsellei og svampe kun fantasien sætter grænser.
Serveres med groft brød og en dejlig salat ved siden af.

Anmeld

11. april 2013

Meilby

helle85 skriver:

vi lavde denne i sidste uge og den smager rigtig godt men
men vil forslå frisk basilikum i stedet for tørret
Vegetar Lasagne

Her er en opskrift på vegetar lasagne som vil gøre alle dine vegetar venner glade. Hurtig og nemt måltid for veganere. Selv hvis man ikke er vegetar er denne ret meget velsmagende, og er et sundt og lækkert alternativ til de klassiske opskrifter.
De friske grønsager, de friske krydderier og mornaysaucen skaber et sikkert hit for selv de krævende gæster. En sund opskrift på vegetar lasagne som kan varrieres i det uendelige med mange forskellige ingredienser. Vær ikke bange for at bruge nogle rester af grønsager, som du har i køleskabet.
Ingredienser:
Lasagneplader
2-3 dåser flåede tomater
4 gulerødder
1 dåse tomatpure
2 løg(prøv evt med rødløg)
3 fed hvidløg
1 Aubergine
1 dåse majs
250 g. mozzarella ost
1 håndfuld frisk basilikum(tørret basilikum kan også bruges, men giver ikke samme gode smag)
Salt + peber
1 pakke mornaysauce
Rasp

Skær auberginen i skiver og steg dem på en pande. Læg skiverne til side. Skær mozzarella osten i skiver, og læg dem ligeledes til side. Bland derefter tomater, gulerødder, løg, hvidløg og basilikum og majs i en gryde. Smag til med salt og peber.
Herefter skal det fordeles i et ovnfast fad. Det bedste resultat opnås ved at starte med et tyndt lag sauce, derefter lasagne plader -> sauce -> auberginer -> mozzarella -> mornay -> lasagne plader -> sauce -> lasagne plader og til slut resten af mornaysaucen. Drys lidt rasp på toppen, så bliver overfladen dejlig sprød.
Stilles i en forvarmet ovn på 200 grader i 35 minutter. Hvis der bruges varmluft, skal temperaturen sænkes en smule. Kan eventuelt pyntes med noget overskydende basilikum, eller andre lækre krydderurter.
Denne opskrift kan laves i mange variationer med mange forskellige ingredienser. Vær ikke bange for at eksperimentere. Broccoli, peber, bladsellei og svampe kun fantasien sætter grænser.
Serveres med groft brød og en dejlig salat ved siden af.

Lyder super lækkert!

Det skal helt bestemt prøves

Tusind tak

Anmeld

11. april 2013

tarkoflen

Hvad med guiso?

http://spise.dk/guiso/

Det er nemt, lækkert og billigt det ser ikke super lækkert ud, men det smager super godt, og det er også en god måde at komme af med lidt slatne grøntsager jeg putter bare det i jeg har... Ris kan også skiftes ud med pasta, hvis det lige er det l har i skabet, så skal tilberedelstiden bare passes ind efter det

Anmeld

11. april 2013

Meilby

tarkoflen skriver:

Hvad med guiso?

http://spise.dk/guiso/

Det er nemt, lækkert og billigt det ser ikke super lækkert ud, men det smager super godt, og det er også en god måde at komme af med lidt slatne grøntsager jeg putter bare det i jeg har... Ris kan også skiftes ud med pasta, hvis det lige er det l har i skabet, så skal tilberedelstiden bare passes ind efter det

Har faktisk aldrig hørt om det

Men det skal da også prøves Elsker de retter hvor man bare kan tage hvad man lige har af restgrønsager i køleskabet

Tusind tak

Anmeld

11. april 2013

tarkoflen

Meilby skriver:

Har faktisk aldrig hørt om det

Men det skal da også prøves Elsker de retter hvor man bare kan tage hvad man lige har af restgrønsager i køleskabet

Tusind tak

Vi fik det, da jeg var barn, og har faktisk tit tænkt, at jeg skulle lave det igen, og har faktisk et hvidkålshoved i køleskabet, så måske det var i weekenden man skulle gøre alvor af det

Jeg elsker også opskrifter, hvor man kan lave en tøm køleskabet og det er denne perfekt til og der er nemt til flere dage!

Og det var da så lidt altid godt med lidt inspiration vegetarlasagnen lød også virkelig lække!

Anmeld

11. april 2013

Meilby

tarkoflen skriver:

Vi fik det, da jeg var barn, og har faktisk tit tænkt, at jeg skulle lave det igen, og har faktisk et hvidkålshoved i køleskabet, så måske det var i weekenden man skulle gøre alvor af det

Jeg elsker også opskrifter, hvor man kan lave en tøm køleskabet og det er denne perfekt til og der er nemt til flere dage!

Og det var da så lidt altid godt med lidt inspiration vegetarlasagnen lød også virkelig lække!

Ej hvor sjovt

Det skal hvertfald prøves

Anmeld

11. april 2013

Meilby

Andre forslag?

Anmeld

11. april 2013

Holbæktrunten

Meilby skriver:

Andre forslag?

Altså en god og krydret kødsovs kan jo godt være billig og sund. Udover de alm ingredienser giver jeg ofte en hos portion gulerødder fint og presser væden ud af dem, inden de ryger i gryden og får liv at boble med i i hvert fald 30 min. Maser væden fra da jeg ikke bryder mig om den søde smag gulerødder kan hive, og jeg ikke altid har tålmodighed til at koge sovsen til væden er væk :0)

Anmeld

11. april 2013

Mamalou

Tærte er godt og billigt - og sundt hvis man vil at det skal være Jeg laver en god grov tærtebund og fylder den med massere af grønt (al sags rester kan bruges) og det kød jeg lige har. Kommer jeg ost på, så bruger jeg altid 10%. 

Jeg har altid frysegrøntsager i fryseren, som jeg ofte bruger i madlavningen. Det er en nem og billig måde at få grønt på. Jeg spiser meget spinat (i tærter og i pastasaucer m.m.), bønner som jeg steger på panden med løg, hvidløg og tomater - hvad jeg nu lige har, eller brocoli som steges med løg og hvidløg. Dertil laver jeg kyllingefilet i ovnen med lidt marinade eller en laksebøf. Nemt og lækkert

Vh. Louise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.