Hvornår må man løbe efter fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.066 visninger
8 svar
0 synes godt om
9. april 2013

SRP

Hej allesammen

Det er nu 3 uger siden jeg fødte, og kan snart ikke vente længere med at komme i gang med at løbe igen. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at starte stille ud.

Er det okay at begynde så småt nu? Jeg bløder ikke længere, og tænker at den grad 1 bristning jeg fik må være helet nu? Jeg føler mig i hvert fald på toppen.

Hvad er jeres erfaringer med den slags efter fødslen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2013

modesty

SRP skriver:

Hej allesammen

Det er nu 3 uger siden jeg fødte, og kan snart ikke vente længere med at komme i gang med at løbe igen. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at starte stille ud.

Er det okay at begynde så småt nu? Jeg bløder ikke længere, og tænker at den grad 1 bristning jeg fik må være helet nu? Jeg føler mig i hvert fald på toppen.

Spørg din læge.  Umiddelbart ville jeg mene at det var lidt tidligt, men hvis alt er som det skal være, kan det da godt være at h*n siger god for det.

Anmeld

9. april 2013

Frejsmor

Jeg er rimelig sikker på du ikke må begynde at løbe før du har fået et ok fra din læge til dit 8 ugers tjek..

Det er også noget med at det kan gå udover amningen(sænke mælkeproduktionen), hvis man løber/dyrker anden motion, især her i starten hvor amningen endnu ikke er helt ordentligt etabeleret..

Men ellers så prøv at giv din læge et ring..

Anmeld

9. april 2013

Lise

Saxet fra  http://www.gynzone.dk/kvinde-liv/faq-om-underliv 

Der findes ikke nogen officielle retningslinjer for, hvornår man kan gå igang med at dyrke sport efter en fødsel. 

Der er ingen beviser for at det er skadeligt, men de fleste kvinder vil få tyngdefornemmelse eller have svært ved at holde sig for urin, luft eller afføring, hvis de udsætter deres bækkenbundsmuskler for en alt for stor belastning. 

Man ved, at bækkenbundsmusklerne har været igennem en kraftig forlængelse for at man kunne føde sit barn. Kvinder som har haft en hård fødsel med et stort barn og fx. har fået lagt sugekop har større risiko for at få problemer med at holde på urin. De har også større risiko for at få nedsynkninger af underlivsorganerne. 

Man ved også at bækkenbundsmusklerne er langsommere end de plejer at være efter en fødsel, og de er mere elastiske i hvert tilfælde op til et halvt år efter fødslen. 

Derfor er det meget VIGTIGT at genoptræne sine muskler efter en fødsel for at få noget af kraften i musklerne tilbage. Det er afgjort en god investering at sørge for at musklerne holdes hurtige og aktive, MENS man dyrker sport. 

DERFOR: Løb, hvis du har det godt med at løbe, men træn også dine bækkenbundsmuskler, så de kan holde til løbet.

Anmeld

9. april 2013

Pikku Myy

Jeg synes det lyder til at være tidligt, men du må høre din læge ad.

Hvad med at tage en rask gåtur med barnevognen? Evt finde nogle gode bakker.

Anmeld

9. april 2013

baby012

Min læge sagde det er bedst for nækkenbunden at vente til efter 8 ugers undersøgelsen.. :/ 

Anmeld

9. april 2013

Muffinmus

Min læge siger alm træning ca 8 uger efter, løb efter 12 uger.....

Anmeld

9. april 2013

Mum33

Min søn er 7 uger i dag, og jeg gik i gang for en uge siden. Kunne læse mig til, at der er meget forskellige holdninger, men at så længe man lytter til kroppen og ikke presser en selv for meget, så er det ok. Jeg har ikke haft problemer med Mælken osv. Fik også 1 sting v fødslen. 

Anmeld

9. april 2013

hautecouture

SRP skriver:

Hej allesammen

Jeg ventede til efter mit 8-ugers tjek hos lægen med abegyndte at løbe/træne oalder sagde lægen at jeg roligt kunne være startet  - jeg stoppede med at bløde efter en uge og fik en bristning 2 (den lå vist lige på grænsen mellem 1-2) som også var helt ugenerende efter en uge.

min læge sagde, at hvis man ikke havde ondt eller ubehag kunne man sagtens starte stille og roligt op når man følte sig klar... Jeg ville nok starte med at gå i højt tempo og så stille øge farten fra jogge tempo til alm løb - og starte med mindre ruter og så vente med det hårde løb (distance og tempo) til efter tjekket hos lægen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.