Alexander&Lærke skriver:
Jeg har to ellers søde børn på næsten 2 og næsten 6, men de har det med at sloges som søskende nu ellers gør indimellem. Den store er bare så ofte strid mod den lille, ofte går det ud på at vælte hende når hun går rundt herhjemme, han løber direkte ind I Hende,hårdt, så hun vælter rundt, spicelt hvis de ikke lige får vores opmærksomhed, men også hvis vi kigge på dem. Hvis de leger på værelset bliver det også tit for vildt og hun bliver smidt op i sengen og rundt på gulvet. Det er svært at få det sagt på en pæn måde uden at råde, at han skal lade være med at være så ondt over for hende og han hun ikke kan holde til det, for det sker bare hele tiden. Det er til at blive sindsyg af. Bør man give ham en form for time out eller noget? Han har generelt svært ved at høre efter og rette sig efter vores regler, glemmer dem hurtigt igen og køre sit eget løb.
Hvordan tolerere i når jeres sloges/skændes.?
Jeg har ikke helt så meget erfaring som du, men synes nu nok jeg kan nikke genkendende til det. - Især det med at det ofte sker i fbm. opmærksomhedssøgning.
Jeg synes ikke, du skal give ham en timeout.
Jeg synes (tror osv. for jeg kender jo ikke børnene), at det vil være en god idé at tale lidt generelt, når du irettesætter: Sådan mere "Det er IKKE i orden at slå, det er der ingen der må" i stedet for "du må ikke slå lilesøster". Sådan det tager fokus væk fra deres relation.
Og så sige,"Jeg bliver så glad, når I er søde ved hinanden" - Så den konkrete relation italesættes ifbm. det positive..
Du får sikkert brug for en sanktion trods alt.. Jeg ville - i stedet for time out - sige, "hvis det er for svært for dig at være sød/hvis du synes, lillesøster er irriterende, så må du sætte dig lige så stille (i et andet rum/ovre i hjørnet/ henne ved bordet) og læse i en bog/tegne."
Det giver nogle handlemuligheder, der ikke har med selve konflikten at gøre...
Ved ikke, om det kan hjælpe lidt?
I hvert fald noget med at have fokus på ikke at optrappe konflikterne i deres søskende-relation.