Sy- projekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.231 visninger
8 svar
5 synes godt om
5. april 2013

Lene Unik

Jeg har skrevet (over PB) med Lille Chelle om det at sy, jeg forsøger at dele ud af min viden og erfaring, og jeg har fortalt om hvad jeg eksperimenterer med lige nu. Har forsøgt mig med at ville vise billeder, men kunne ikke få dem med i de personlige beskeder. Overvejede alternativer og kom så til at tænke, at måske andre kunne have glæde af vores snak - eller har lyst til at se hvad jeg laver.

Så nu prøver jeg med billeder i et indlæg, det er en lille bitte slå om bluse, den jeg har taget billede af er forsøg nr. 3 og nu er jeg ved at nærme mig et ok resultat. Jeg skal have lavet bindebåndet i en anden type stof så de ikke er så tykke.

Jeg har for første gang i dag forsøgt mig med syning med tvillingenål og hvorfor har jeg ikke opdaget den noget før. Når jeg lige har øvet mig, så er det godt nok smart til at sy i kanter. Billede 2 er et nærbillede af syningen.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2013

mariamiss6

Lene Unik skriver:

Jeg har skrevet (over PB) med Lille Chelle om det at sy, jeg forsøger at dele ud af min viden og erfaring, og jeg har fortalt om hvad jeg eksperimenterer med lige nu. Har forsøgt mig med at ville vise billeder, men kunne ikke få dem med i de personlige beskeder. Overvejede alternativer og kom så til at tænke, at måske andre kunne have glæde af vores snak - eller har lyst til at se hvad jeg laver.

Så nu prøver jeg med billeder i et indlæg, det er en lille bitte slå om bluse, den jeg har taget billede af er forsøg nr. 3 og nu er jeg ved at nærme mig et ok resultat. Jeg skal have lavet bindebåndet i en anden type stof så de ikke er så tykke.

Jeg har for første gang i dag forsøgt mig med syning med tvillingenål og hvorfor har jeg ikke opdaget den noget før. Når jeg lige har øvet mig, så er det godt nok smart til at sy i kanter. Billede 2 er et nærbillede af syningen.

Måske bindebåndet skal være sammenbukket bredt skråbånd (bredt fordi når du bukker det på midten, og syr kanten sammen,m så bliver det kun halvt så bredt)

Det er da tyndt, og fås i alle afskygninger

Fin bluse ellers

Anmeld

5. april 2013

Lene Unik

mariamiss6 skriver:

Måske bindebåndet skal være sammenbukket bredt skråbånd (bredt fordi når du bukker det på midten, og syr kanten sammen,m så bliver det kun halvt så bredt)

Det er da tyndt, og fås i alle afskygninger

Fin bluse ellers

Ja, noget i den stil. De er syet i samme stof som blusen, som er en lidt kraftig rib. Tænker eller en tynd jersey eller noget almindeligt bomuldsstof (f.eks. som det til patchwork eller sengetøj) skal forsøges.

Og tak - skal øve mig noget mere i det med at få kanten pæn, men med det fremskridt der er fra nr. 1 bluse til nr. 3, så er der håb for at jeg kan få det lært.

Anmeld

5. april 2013

LilleChelle

Hold op hvor er den blevet fin.  

Jeg er stadig inponeret over hvad du kan lave .. 

Anmeld

5. april 2013

Lene Unik

LilleChelle skriver:

Hold op hvor er den blevet fin.  

Jeg er stadig inponeret over hvad du kan lave .. 

Tusind tak skal du have

Jeg har syet i rigtig mange år, men selv det her kræver nogle forsøg, og der skal stadig mere øvelse og lidt tilretninger til.

Anmeld

5. april 2013

VIPpigen

en god ting så du undgår bølgerne er at måle stykket du skal have din ribrouleau på, og gange det med 0,70, så bliver det lidt strammere, og dit stof bølger ikke på samme måde

se feks det sæt jeg har lavet med ribrouleau til datteren, der ligger billeder herinde af det...

Anmeld

5. april 2013

Lene Unik

VIPpigen skriver:

en god ting så du undgår bølgerne er at måle stykket du skal have din ribrouleau på, og gange det med 0,70, så bliver det lidt strammere, og dit stof bølger ikke på samme måde

se feks det sæt jeg har lavet med ribrouleau til datteren, der ligger billeder herinde af det...

Det er lige præcis det jeg har haft problemer med - den første jeg lavede hvor jeg syede med tvillingenål, fik jeg ribstykket jeg syede på alt for stort. Jeg har prøvet at måle og har set en vejledning hvor der var ganget med 0,85. Men jeg skal have lavet nogle flere forsøg. Er heller ikke sikker på at det er den her type stof jeg vil lave de endelige bluser i, det er ribstof der er lidt kraftigt, og så er jeg godt klar over, at når det en anden type stof, så må jeg igen forsøge mig frem med ribkanten.

Men da det kun er 3. forsøg med sådan en kant, så er jeg godt tilfreds.

Anmeld

5. april 2013

VIPpigen

Lene Unik skriver:

Det er lige præcis det jeg har haft problemer med - den første jeg lavede hvor jeg syede med tvillingenål, fik jeg ribstykket jeg syede på alt for stort. Jeg har prøvet at måle og har set en vejledning hvor der var ganget med 0,85. Men jeg skal have lavet nogle flere forsøg. Er heller ikke sikker på at det er den her type stof jeg vil lave de endelige bluser i, det er ribstof der er lidt kraftigt, og så er jeg godt klar over, at når det en anden type stof, så må jeg igen forsøge mig frem med ribkanten.

Men da det kun er 3. forsøg med sådan en kant, så er jeg godt tilfreds.

det kan også virkelig drille når man laver det. jeg kæmpede også rigtig meget med det, og det tager tid lige og lure af hvordan man laver det pænest, og rigtig.

jeg vil sige når du bruger en god elastisk rib, så gang den med 0,70 og er det jersey eller velour du vil lave rouleauen i, så gang den med 0,85... skal lige kigge i en af mine vejledninger, der står noget om hvor meget stretch roleauen har, og hvor meget den skal ganges med

undskyld stavefejl, skriver fra mobil

Anmeld

5. april 2013

Lene Unik

VIPpigen skriver:

det kan også virkelig drille når man laver det. jeg kæmpede også rigtig meget med det, og det tager tid lige og lure af hvordan man laver det pænest, og rigtig.

jeg vil sige når du bruger en god elastisk rib, så gang den med 0,70 og er det jersey eller velour du vil lave rouleauen i, så gang den med 0,85... skal lige kigge i en af mine vejledninger, der står noget om hvor meget stretch roleauen har, og hvor meget den skal ganges med

undskyld stavefejl, skriver fra mobil

Den rib jeg har syet i er mere fast i det end det jeg normalt bruger, og tænker at den så ikke skal strækkes så meget? Forneden i "hjørnet" foran, der synes jeg den trækker, så kanten bukker opad, overvejer om den er blevet for stram der.

Havde også forventet at der skulle en del øvelse til. Vil rigtig gerne finde et sykursus, det er ikke alt man kan læse sig til i et mønster. Der er mange tips og triks at finde på nettet, men det er jo ikke altid man ved hvad man skal søge efter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.