Jeg har en knude i brystet, hjælp!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.467 visninger
12 svar
4 synes godt om
5. april 2013

Anonym trådstarter

Jeg har lige været ved lægen, fordi jeg for nogle dage siden opdagede en HÅRD knude på størrelse med en valnød i mit venstre bryst. Jeg tænkte at det sikkert ikke var noget, efter som min mand ikke rigtigt kunne mærke det. Men efter i dag, hvor lægen også tydeligt har kunne mærke den hårde knude, har han rettet henvendelse til sygehuset for at få lavet en scanning. Jeg er 27 år og fik lavet brystforstørrelser (silikone) da jeg var 18 år, og jeg håber inderligt, at det enten har noget med dem at gøre (ar væv eller at den ene er gået i stykker...) Er der nogle af jer der kender eller har erfaringer med dette?

Jeg har der ud over læst en masse på Google om brystkræft, silikonebryster, andre former for knuder mm. hvilket har gjort mig meget mere nervøs, fordi de ting jeg søgte på, enten ikke gav mig noget information, eller fordi at de ufarlige knuder ofte er bøde (vindrue bløde) Jeg ved godt at min alder taler imod brystkræft og der er ingen i min fars eller mors familie der har haft brystkræft! Men nu skal jeg vente på en indkaldelse fra sygehuset vedr. scanning og derefter et resultat, det er altså lang tid at vente, når man er nervøs. Jeg håber derfor at der er nogen kvinder her inde, der kan komme med deres erfaring eller oplevelser - alt er tilladt at byde ind med, bare ikke falske forhåbninger. Jeg foretrækker ærlighed og fakta - også selv om den kan være negativ...

Det der bekymre mig mest, er at der er en sandsynlighed for at jeg har brystkræft (ved godt jeg ikke skal male fanden på væggen) men jeg har jo 2 små børn på 1 år og snart 3 år. Men det kan være meget andet og derfor har jeg bare brug for at få noget input fra jer her inde, som ikke kender mig personligt

Har i oplevet noget der minder om dette? kender i nogle der har oplevet det? Har i oplevet at have en knude der ikke var farlig eller som var? Har i prøvet at være bange ligesom jeg er nu? Kom gerne med jeres tanker vedr. dette.

Hilsner fra Maya :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2013

Babydrøm

Anonym skriver:

Jeg har lige været ved lægen, fordi jeg for nogle dage siden opdagede en HÅRD knude på størrelse med en valnød i mit venstre bryst. Jeg tænkte at det sikkert ikke var noget, efter som min mand ikke rigtigt kunne mærke det. Men efter i dag, hvor lægen også tydeligt har kunne mærke den hårde knude, har han rettet henvendelse til sygehuset for at få lavet en scanning. Jeg er 27 år og fik lavet brystforstørrelser (silikone) da jeg var 18 år, og jeg håber inderligt, at det enten har noget med dem at gøre (ar væv eller at den ene er gået i stykker...) Er der nogle af jer der kender eller har erfaringer med dette?

Jeg har der ud over læst en masse på Google om brystkræft, silikonebryster, andre former for knuder mm. hvilket har gjort mig meget mere nervøs, fordi de ting jeg søgte på, enten ikke gav mig noget information, eller fordi at de ufarlige knuder ofte er bøde (vindrue bløde) Jeg ved godt at min alder taler imod brystkræft og der er ingen i min fars eller mors familie der har haft brystkræft! Men nu skal jeg vente på en indkaldelse fra sygehuset vedr. scanning og derefter et resultat, det er altså lang tid at vente, når man er nervøs. Jeg håber derfor at der er nogen kvinder her inde, der kan komme med deres erfaring eller oplevelser - alt er tilladt at byde ind med, bare ikke falske forhåbninger. Jeg foretrækker ærlighed og fakta - også selv om den kan være negativ...

Det der bekymre mig mest, er at der er en sandsynlighed for at jeg har brystkræft (ved godt jeg ikke skal male fanden på væggen) men jeg har jo 2 små børn på 1 år og snart 3 år. Men det kan være meget andet og derfor har jeg bare brug for at få noget input fra jer her inde, som ikke kender mig personligt

Har i oplevet noget der minder om dette? kender i nogle der har oplevet det? Har i oplevet at have en knude der ikke var farlig eller som var? Har i prøvet at være bange ligesom jeg er nu? Kom gerne med jeres tanker vedr. dette.

Ville lige sende dig en masse 

Har ik selv prøvet det, men en af mine veninder opdagede en knude, men den var ik ondartet. Stor lettelse. 

Håber snart du bliver indkaldt, så du kan få klarhed. 

Anmeld

5. april 2013

Mokka

Selvfølgelig bliver man bange når man mærker noget der ikke føles som det plejer 0g så kan man slet ikke tænke rationelt...

Som du selv er inde på, har du alderen med dig, samt du ikke er arveligt disponeret

Så vidt jeg har lært, siger man vist at silikone bryster kan holde omkring 10 år??? Det er ikke usandsynligt at et er ved at lægge...

Det er heller ikke unormalt at vi danner små cyster, altså vandblærer i vores bryster og uskyldige fedtknuder....

Måske har du tabt dig eller taget lidt på, på det sidste som gør at dine bryster ændrer sig??

At lægen sender dig videre til en ultralydsscanning betyder ikke at han også mener der er noget galt. Han tænker sikkert at det også skal undersøges om proteserne er intakte eller tale om en cyste der skal tømmes, hvilket er meget simpelt og hurtigt gjort.

Du vil få svar på undersøgelsen samme dag vil jeg mene. I nogle tilfælde vil man blive tilbudt en MR-scanning til at supplere ultralydsundersøgelsen med, da mange ikke udfører mammografi på proteser, men jeg  ved at flere og flere gør det og det sker der ikke noget ved Andre gange er ultralydsscanningen og den kliniske undersøgelse(hvor lægen undersøger brysterne med hænderne) nok...

Andre gange vil man tage prøve fra knude,n også selvom man egentlig godt kan sige at den ser uskyldig ud. Men man skal dokumentere alt, også at noget er benignt. Her vil du ca vente en lille uge på svar...

Jeg synes at du skal holde weekend uden at være bange

Anmeld

5. april 2013

Tanze85

Først og fremmest får du lige en det er aldrig en rar situation at stå i.

For et par måneder siden stod jeg selv i akkurat samme situation jeg fandt en hård aflang knude i mit højre bryst og blev meget bange og tog selvfølgelig til læge, hun mente det nok havde noget med min cyklus og gøre og vi aftalte at hvis den ikke var forsvundet når min mens havde været der skulle jeg komme igen og så ville hun mærke igen og så sende mig til en mammografi hvis knuden ikke var forsvundet. 

Da den efter min næste mens stadig var der, tog jeg selvfølgelig til læge igen med nerverne siddende lidt uden på tøjet. 

Hun mærkede på knuden og sagde at hun ikke troede det var noget at være nervøs for men fordi den havde været der så længe så ville hun sende en henvisning til en mammografi.

Efter en uge kommer jeg ned på sygehuset til en mammografi, dog blev det aldrig nødvendigt at få lavet den da den overlæge jeg var inde ved og som mærkede på mig havde meget svært ved at finde det som jeg synes var en knude. Han bad mig om at vise ham hvad det var jeg mente var en knude og som jeg var nervøs for. Hvilket jeg gjorde og han mærkede selvfølgelig igen og sagde at det skulle jeg absolut ikke være nervøs for det var en fedtknude grundet mine meget store bryster. 

Som han sagde kunne jeg vælge at få den fjernet hvis den generede mig eller lade den sidde og så ville den måske forsvinde af sig selv, og ganske rigtigt i løbet af den næste måned forsvandt den helt.

Så det behøver ikke altid at være noget farligt, men heldigvis går lægerne med livrem og seler idag så håber det i dit tilfælde osse bare er en harmfuld fedtknude eller ligende.

Anmeld

5. april 2013

female

Anonym skriver:

Som en anden skriver kan det være en vandblære. Min mor opdagede for nogle år siden en knude i det ene bryst på størrelse med et lille hønseæg. Hendes egen læge mente ikke, at det så godt ud, og sendte hende straks videre til scanning. På scanningen kunne de dog se med det samme, at det blot var en vandblære, og de tømte den med det samme med en stor kanyle. 

Siden da har hun med jævne mellemrum (måske 1-2 gange om året) opdaget nye knuder. Hver gang får hun en undersøgelse på hospitalet for hendes egen læge kan ikke selv mærke forskel på disse knuder og kræftknuder. 

Så det kan altså være noget ganske harmløst, og jeg krydser fingre for, at det også er det for dig!

Anmeld

5. april 2013

Anonym trådstarter

1000 tak for jeres svar, det er jeg utrolig glad for! Jeg har fået det meget bedre efter jeres erfaringer, det giver mig virkelig HÅB. Var jeres knuder også helt hårde eller var de bløde?

Min læge sagde at han ikke ville udelukke brystkræft, og derfor skulle jeg scannes. Han sagde naturligvis også, at det kunne være noget med hensyn til silikonen, men det havde han slet ikke forstand på. Jeg ringede efterfølgende til to læger der udfører disse operationer, men de ville slet ikke udtale sig om, hvad det kunne være. De lagde næsten røret på inden jeg var færdig med samtalen, så det hjalp slet ikke på min nervøsitet. Men derimod har denne tråd allerede hjulpet mig rigtig meget, så 1000 tak fordi i alle gad at skrive jeres erfaringer og bruge tid op det

Der er en som nævner noget med øget vægt eller vægttab, og jeg har tabt mig meget på det sidste - er gået fra 61 kg. til 52 kg. så jeg vil formentlig have tabt mig på brysterne, og det er derfor en mulighed, at der kan være opstået en fedtknude på baggrund af det, det vil jeg ikke udelukke

Anmeld

5. april 2013

Anonym trådstarter

female skriver:

Som en anden skriver kan det være en vandblære. Min mor opdagede for nogle år siden en knude i det ene bryst på størrelse med et lille hønseæg. Hendes egen læge mente ikke, at det så godt ud, og sendte hende straks videre til scanning. På scanningen kunne de dog se med det samme, at det blot var en vandblære, og de tømte den med det samme med en stor kanyle. 

Siden da har hun med jævne mellemrum (måske 1-2 gange om året) opdaget nye knuder. Hver gang får hun en undersøgelse på hospitalet for hendes egen læge kan ikke selv mærke forskel på disse knuder og kræftknuder. 

Så det kan altså være noget ganske harmløst, og jeg krydser fingre for, at det også er det for dig!

Jeg formoder at en vandblærer er blødere end den jeg har i brystet? Den jeg har er fuldstændig hård og man kan på ingen måde skubbe den rundt, som jeg forestiller mig, at man kan gøre med en vandblærer. Men jeg ved ikke om en vandblærer er hård eller lidt blød, ved du det? Tak for dit indlæg

Anmeld

5. april 2013

Tanze85

Anonym skriver:

1000 tak for jeres svar, det er jeg utrolig glad for! Jeg har fået det meget bedre efter jeres erfaringer, det giver mig virkelig HÅB. Var jeres knuder også helt hårde eller var de bløde?

Min læge sagde at han ikke ville udelukke brystkræft, og derfor skulle jeg scannes. Han sagde naturligvis også, at det kunne være noget med hensyn til silikonen, men det havde han slet ikke forstand på. Jeg ringede efterfølgende til to læger der udfører disse operationer, men de ville slet ikke udtale sig om, hvad det kunne være. De lagde næsten røret på inden jeg var færdig med samtalen, så det hjalp slet ikke på min nervøsitet. Men derimod har denne tråd allerede hjulpet mig rigtig meget, så 1000 tak fordi i alle gad at skrive jeres erfaringer og bruge tid op det

Der er en som nævner noget med øget vægt eller vægttab, og jeg har tabt mig meget på det sidste - er gået fra 61 kg. til 52 kg. så jeg vil formentlig have tabt mig på brysterne, og det er derfor en mulighed, at der kan være opstået en fedtknude på baggrund af det, det vil jeg ikke udelukke

Min var hård som sten, man kunne slet ikke trykke den flad og når jeg prøvede så smuttede den mellem mine fingre og det var som sagt bare en fedtknude..

Anmeld

5. april 2013

Nadia Maya

Hej med dig!

Du får først lige en krammer, ro på!

Jeg var i præcis samme situation som dig for et års tid siden..

Jeg tog også til lægen og kom i en akut cancer pakke, trods mine 21 år
En uges tid efter blev jeg indkaldt til mammografi afdelingen og de rørte og scannede og sendte mig hjem igen.
Om natten vågnede jeg op med et bryst så stort som Dolly Partons og stærke smerter i bryst og arm.

Blev indlagt og scannet så mange gange.

Det viste sig "bare" at være en slem brystbetændelse, til trods for at det var 6 mdr. siden jeg var stoppet med at amme.

Stop med at google og lave dine egne dumme overbevisninger Tro og håb på det bedste!

Anmeld

5. april 2013

E.J.mor.

hej du får li et

da jeg var mellem 18-20 år opdagede jeg en kæmpe knude i mit bryst så stor som en blomme altså som en frugt, og jeg kan ikke lige huske hvor blødt eller hård den var pga det er over 10 år siden, men jeg fik hurtig lavet øhh hva hedder det åhhh kan ikke lige huske det, men det er hvor de stikker en lang nål ind og tager en prøve af den, efter et par uger jeg kom og skulle ha svar fik jeg så at vide at den var godartet, at det var en fedtknude, men hold op den var stor,og jeg blev opereret fordi den bar ville vokse og vokse, nu problemet så efterfølgende at jeg har dannet meget arvæv og det genere max meget, så jeg går til mammografi og scanninger hver 3 år.

hilsen charlotte

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.