Babysitning kan blive Big Brother

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

759 visninger
5 svar
0 synes godt om
26. juni 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra fpn.dk

Et nyt produkt giver forældre mulighed for at følge deres børns bevægelser

Babysitning kan blive Big BrotherMuligheden for at følge dit barns hvert eneste skridt og få en advarende sms, hvis barnet ikke går den lige vej hjem fra skole. Det er nu en mulighed med en såkaldt iNanny.

Produktet er nyt på det danske marked og giver ved hjælp af gps-teknologi forældre mulighed for at følge deres børns bevægelser, præcise opholdssted og rute hjem fra skole.

Det eneste det kræver er, at børnene bliver udstyret med en sender på størrelse med en tændstikæske. Samtidig kan man også indstille produktet til at alarmere, hvis barnet bevæger sig uden for et område, som forældrene har markeret.

Hos foreningen Børns Vilkår er man langt fra glad for iNannyen.

- Det er, som man gør med kriminelle. Giver dem elektronisk fodlænke på. Det er i den grad en krænkelse af børns ret til at have et privatliv, siger Bente Boserup, der er leder i Børns Vilkårs rådgivning. Hun frygter, at overvågning af børn kan gå ud over forholdet mellem børn og forældre.

Lektor ved Institut for Informations- og Medievidenskab i Århus og leder af Forum for Overvågningsstudier, Peter Lauritsen, er knap så skeptisk over for børn udstyret med gps:

- Børnefamilier har altid skullet forholde sig til tryghed og tillid, når de har sendt børn ud i verden på egen hånd, og sådan vil det formodentlig blive ved. På den anden side skal der kun være en enkelt sag om et børnehavebarn, der forsvinder, før interessen vil blusse op. Et produkt som dette spiller jo netop på, at vi lever i en utryg verden, siger Peter Lauritsen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2009

TbCp

Arhhh det er lidt langt ude synes jeg.
Nu er min datter endnu ikke den alder hvor hun selv går nogle steder, så jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan man som forældre har det når de når den alder.
Jeg tænker bare at man er nødt til at lære børnene at gå lige hjem, ikke tale med fremmede osv.

Måske ser jeg anderledes på det når Liva når den alder.

Jeg kom dog også til at tænke på, som der står i artiklen, at det er det man gør ved kriminelle

Anmeld

26. juni 2009

xx

Min datter er lige begyndt selv at rende på legeplads og det er altså ikke for tøs`piger at være mor når børnene selv begynder at rende ud......puuuha det er jo nervepirrende. Så kan jeg jo godt tænke at det ville berolige lidt at man lige kunne tjekke på senderen, hvor hun befinder sig og om hun holder sig indenfor de aftalte områder, men så igen.....NEJ! Det ville jeg altså ikke byde mine børn. jeg vil meget hellere vise dem at jeg stoler på dem og på at de gør som vi har aftalt. Engang imellem skal børn da også have lov til at have lidt fred fra mor og fars overvågene øjne   

-s

Anmeld

28. juni 2009

Betina88

Jeg synes godt nok det er en krænkelse mod børn at gi' dem elektronisk udstyr på ..

De ska' ku' lege med deres kammereater , hvis de aftaler det med deres forældre i skolen ..

Anmeld

28. juni 2009

Bondepigen

Jeg synes osse det er bedst uden, men prøv at tænke på hvis et barn blev kidnappet (håber man selvfølgelig ikke der sker). Men så var det jo muligt at spore kidnapperen... Ved godt det er lidt ekstremt at tænke sådan...men der ville den da være genial...

Anmeld

30. juni 2009

Miamaja

jeg ville gerne bruge det system. her i usa sker det noget oftere at born forsvinder hvert aar og jeg vil hellere vaere en hysterisk mor end en mor uden sit barn, bare for en sikkerheds skyld, om saa muligheden for at der sker noget er mikroskopisk lille. der er for mange psykopater i verdenen til at lade vaere, desvaerre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.