Eksperthjælp: 20 måneder, småtspisende og svær at putte til nat.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.352 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. april 2013

Lisbeth Jess

"20 måneder, småtspisende og svær at putte til nat."

Hej Lisbeth.

Jeg har en datter på 22 måneder som er en glad
og bestemt pige. Hun trives rigtig fint, både hjemme og i vuggestuen. Hun har fuld knald på sproget og kan sige stort set ALT. Kan tælle til 10 og er bare super godt med sprogligt!

Dog spiser hun minimalt. Hun elsker at gå og små spise, frugt, rosiner og kiks. Om morgen kan jeg få en lille portion havregrød/gryn eller yoghurt i hende. Rugbrød kunne hun ikke drømme om at rører, så frokost består ofte af frugt, kiks og rosiner. Til aften spiser hun intet, med mindre det er pastå og kødsovs, boller i karry eller måske lassagne hvis vi er heldige, så hun kommer tit i seng uden aftensmad!

Hun har aldrig haft søvn problemer, men for en uge siden pillede vi tremmerne af hendes seng, da hun begyndte at kravle over. Det har så resulteret i at putning nu tager minimum 1 time og nogle gange op til 3!

Hun bliver lagt i seng omkring 19 +/- og så snart jeg har sunget godnatsang begynder hun at græde og skrige helt vildt, det lyder nærmest panisk. Det mærkelige er at hun ikke rejse sig op og går ind i stuen til mig, men ligget bare i sengen og græde helt uhæmmet og kalder på mig. Når jeg så kommer ind til hende, beder hun om flere godnat historier og sange.

Jeg synes vi har prøvet alt næsten, lade en dør så åben imens jeg vaskede op, lukket døren og slukket alt lyset, se tv, siddet hos hende i næsten 2 timer. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende.

Jeg håber og beder til at du kan komme med nogle gode råd.

Mange hilsner herfra.

Lisbeths svar

Hej !
du er lidt bekymret for din datters manglende madindtag hjemme hgos jer.
Når din datter går i vuggestue spiser hun varieret kost sammen med de andre børn. Der overgiver de sig ikke til kiks og rosiner. Med mindre hun har madpakke med, deter der nogle vuggestuer der bruger.
Nu vælger jeg at hun får mad i vuggestuen.
Når hun går og småspiser af rosiner kiks og frugt iemllem måltiderne så har hun lagt bunden og det er ikke den store sult der plager hende.
jeg vil råde dig til at fjerne rosiner og kiks, hav gerne gulerødder og agurkestave stående , dem kan hun spise som hun lyster.
bag nogle gode grovboller, med groft mel, kerner og fibre i. Evt grov knækbrød.
De er gode at servere til aftensmad samt en mellemmad inden aftensmaden.
TAG HENDE MED I KØKKENET OG LAD HENDE VÆRE MED AT SKÆRE GRØNTSAGER UD, HÆLDE I SMÅ SKÅLE, BÆRE IND TIL BORDET.
Små børn er meget interesserede i at være med omkring madlavningen. Lad hende røre fars, forme hakkebøffer, lave fiskefrikadeller. Hvis du/i er med og passer på, kan hun røre i en gryde under godt voksenopsyn.Husk saucen, de små er glade for sauce, den kan laves på en sunde måder..
Lad hende selv hælde op på sin tallerken , af små skåle og kander, det hjælper ofte på appetitten.
Lad hende dække et pænt bord, fold køkkenrulle som servietter, tænd et lys, sæt en blomst, ja brug fantasien.
Hav en god stemning, ingen spiser under tvang .
Når I fjerner fokus fra , at hun ikke spiser, til at hun selvfølgelig spiser det hun selv har været med til.Ja så bliver det en succes.Måske ikke lige fra dag 1, hav tålmodighed, hun skal nok komme igang.

Nattesøvnen.
Det lyder som om der skal justere nogle ting omkring hendes putning.
Får hun masser af tid med jer inden sovetid, læser i, leger i , grin er i , bader I.det kan være nogen af tingenes rækkefølge skal ændres.
køb en lille lampe, sæt noget blid musik på. evt et n yt sovedyr, nu hvor tremmerne er væk.
Når hun græder så fortvivlet, skal du blive derinde, fra start af,
Læg en tung kærlig hånd på hendes brystkasse, sæt dig lav små kærlige beroligende lyde, Alt er godt, nu skal du sove en dejlig nattesøvn.
Bliv der indtil hun virkelig sover. Det kan være du skal bruge en uges tid på at gøre hende tryg uden hendes tremmer.
Når hun er blevet tryg omkring sovetiden, kan du begynde at gå ud, som du har beskrevet du gør, med et lile lys, evt musik, og med dig der støjer udenfor.
rigtig meget held og lykke med det hele. hun er jo en kvik dejlig pige, som i skal nyde i fulde drag,.
Håber I kan blive lidt inspirerede.
varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.