Hvonår bruger i ordene ligger/lægger??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

720 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. juni 2009

Mira0911

Hvornår bruger i de ord ??

Jeg bruger stort set kun ligger...

F.eks

Hun ligger i sengen...

Hvornår er det relevant at bruge disse ord... Jeg kan ikk finde hoved og hale i det...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2009

Bastian

En enkel og ikke vildt grammatisk forklaring sakset fra nettet:

Ligge bruges i forbindelse med noget som ligger stiiiiille = ‘i’ i ligge og ‘i’ i stille! Bogen ligger i vinduet (den flytter sig ikke).
Lægge bruges i forbindelse med at noget bevæææææger sig = ‘æ’ i lægge som ‘æ’ i bevæge! Jeg lægger bogen i vinduet (jeg flytter bogen fra ét sted til et andet).

Anmeld

25. juni 2009

Cris

Bastian skriver:

En enkel og ikke vildt grammatisk forklaring sakset fra nettet:

Ligge bruges i forbindelse med noget som ligger stiiiiille = ‘i’ i ligge og ‘i’ i stille! Bogen ligger i vinduet (den flytter sig ikke).
Lægge bruges i forbindelse med at noget bevæææææger sig = ‘æ’ i lægge som ‘æ’ i bevæge! Jeg lægger bogen i vinduet (jeg flytter bogen fra ét sted til et andet).

Præcis, hvad de har lært os på sprogskolen!

Anmeld

25. juni 2009

ivfmarie

Hønen lægger æg, som den ligger på...  Den lagde æg, som den lå på..
IKKE den lå nogen æg, som den lagde på - DET ER FORKERT!!

Jeg kan ikke undgå at se når folk bruger ordene i flæng - det er sjusk, det er grammatiks ukorrekt, det er et udtryk for manglende "ordenssans"... 

Der er da selvfølgelig forskel på hvor fejlene opstå.. jeg mener fx her på siden skriver vi jo bare lige det vi tænker, og tit kommer der skrive og stavefejl . det er helt ok.

MEN.. jeg synes virkelig at det sjusk hvis der er den slags fejl i ansøgninger, annoncer, på hjemmesider i blade, i aviser (OH VE!! MÅ ALDRIG SKE)...

Anmeld

25. juni 2009

Kaufie

.....det er sjusk, det er grammatiks ukorrekt, det er et udtryk for manglende "ordenssans"... 

Der er da selvfølgelig forskel på hvor fejlene opstå.. jeg mener fx her på siden skriver vi jo bare lige det vi tænker, og tit kommer der skrive og stavefejl . det er helt ok.

Haha Marie

Det er farligt at lave sådan et indlæg uden at tjekke om man selv har lavet fejl.

Men du er undskyldt pga alderen........

knus Mette, som har læst dette indlæg igennem 100 gange for at undgå lignende fejl.

PS: er i øvrigt 100% enig!

Anmeld

25. juni 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Jeg bor i Aalborg, og her kan de overhovedet ikke finde ud af bruge de to ord... synes faktisk det er pinligt! Jeg kommer selv fra Odense, så jeg lægger mærke til det hver gang
Men her siger man ikke: Jeg har LIGGET på sofaen i dag. De siger: Jeg har LAGT på sofaen i dag!. Det er helt konsekvent de siger sådan, jeg har endda fået breve fra diverse myndigheder hvor ordet også er brugt forkert
Mærkeligt...

Anmeld

25. juni 2009

lonemus

Dutte84 skriver:

Hvornår bruger i de ord ??

Jeg bruger stort set kun ligger...

F.eks

Hun ligger i sengen...

Hvornår er det relevant at bruge disse ord... Jeg kan ikk finde hoved og hale i det...

Jeg siger f.eks.:

jeg ligger i sengen eller hun ligger i sengen.

Jeg lægger hende i seng

Lone

Anmeld

25. juni 2009

CRS

Nu er jeg jo århusianer virkelig meget!!!

Og tror stort set ikke jeg bruger ordet ligger...

Ved det forkert sprog brug meget af det jeg siger og måden bliver sagt på...

Men lægger og lagt er det jeg siger...

Anmeld

25. juni 2009

Muffinmus

Hm, nu er jeg jo både sjællander og jyde..
Og undskyld mig, men er det ikke mest jyderne der ikke kan finde ud af de 2 ord..???
Personligt er det nemt for mig, jeg kan høre når det er det forkerte ord der bruges ogkommer til at krumme tæer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.