Søger " sød" bolle opskrift!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

603 visninger
2 svar
0 synes godt om
24. marts 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Er der ik lige nogen der har en " sød" bolle opskrift de vil dele??

Feks en hvor man ka putte marcipan og chokolade i, lidt ala en fastelavensbolle. 

Og den må gerne være meget nem, så thea ka være med! 

På forhånd tak for svar!! Og rigtig god påske derude!vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts 2013

AnneBJ

Hej!

Den her opskrift bruger jeg til fødselsdagsboller, hvor der fx bare skal smør på, men jeg bruger den også til fastelavnsboller, nougathorn (pølsehorn med nougat indeni og perlesukker på toppen), kanelboller osv.

Til 20 boller
50 g. gær
4 dl. (sød)mælk
8 spsk. vand
8 spsk. olie
8 tsk. sukker
½ tsk. salt
800 g. hvedemel - max!

Rør gæren ud i håndlun blanding af mælk og vand. Tilsæt olie, salt og sukker. Tilsæt mel lidt efter lidt, og brug ikke mere end de 800 gram. Ælt dejen rigtig godt, og lad den hæve ½-1 time et lunt sted. 
Ælt dejen godt igennem, istedet for at ælte med mel, kan du hælde lidt almindelig olie ud på bordet og ælte i det. Så får dejen ikke mere mel end den egentlig kan klare.
Form som boller, lav gerne omkring de tyve, de hæver godt, og lad dem hæve endnu en ½-1 time. Kan pensles med vand, mælk eller æg.

Bag dem midt i ovnen, uden varmluft, i ca. 15. minutter (tror jeg, kan faktisk ikke huske det) ved 200 grader, til de lyder "rigtigt".

Jeg bager altid én plade af gangen, selvom jeg laver mange boller og det bruger ekstra strøm. Det giver det bedste resultat synes jeg!

Anmeld

24. marts 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
AnneBJ skriver:

Hej!

Den her opskrift bruger jeg til fødselsdagsboller, hvor der fx bare skal smør på, men jeg bruger den også til fastelavnsboller, nougathorn (pølsehorn med nougat indeni og perlesukker på toppen), kanelboller osv.

Til 20 boller
50 g. gær
4 dl. (sød)mælk
8 spsk. vand
8 spsk. olie
8 tsk. sukker
½ tsk. salt
800 g. hvedemel - max!

Rør gæren ud i håndlun blanding af mælk og vand. Tilsæt olie, salt og sukker. Tilsæt mel lidt efter lidt, og brug ikke mere end de 800 gram. Ælt dejen rigtig godt, og lad den hæve ½-1 time et lunt sted. 
Ælt dejen godt igennem, istedet for at ælte med mel, kan du hælde lidt almindelig olie ud på bordet og ælte i det. Så får dejen ikke mere mel end den egentlig kan klare.
Form som boller, lav gerne omkring de tyve, de hæver godt, og lad dem hæve endnu en ½-1 time. Kan pensles med vand, mælk eller æg.

Bag dem midt i ovnen, uden varmluft, i ca. 15. minutter (tror jeg, kan faktisk ikke huske det) ved 200 grader, til de lyder "rigtigt".

Jeg bager altid én plade af gangen, selvom jeg laver mange boller og det bruger ekstra strøm. Det giver det bedste resultat synes jeg!

Tusind tak for svar! 

Jeg fik en opskrift, som jeg er i gang med at afprøve. Den første plade står allerede i ovnen. Thea og hendes veninde har hjulpet til, så vi  for at de er bliver gode! 

Jeg gemmer den helt sikkert til en anden gang, for den lyder dejlig flexibel i forhold til anvendelse muligheder!! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.