Uha, du er bestemt ikke den eneste med et barn der er meget fokuseret på det 'der gemmer sig under bleen'.
Herhjemme er det min datter, bliver 3 til maj, og historien om brugen af ble, er her den samme!
Det er heeeelt naturligt, at det kommer i den alder, og jeg synes, at det i gør, er helt korrekt, - netop at fortælle, at han kan gøre det når han er selV.
Her er det jo som sagt min datter, og hun er meget fokuseret på skeden (lyder lidt mystisk til så små børn, ikk?!
) og specielt når hun er i bad, så sidder hun og piller. Jeg kan sagtens forstå, at det er mystisk for hende, at hun har et hul der, og ofte har hun også spurgt hvad det mon er. Her må jeg jo så fortælle, at det er noget piger bare har. Jeg kan sagtens føre en samtale med hende, og jeg har sagt, at det kan komme til at gøre rigtig ondt, hvis hun gør det for meget.
Jeg fornemmer dog ikke, at hun har fået nogen vibrtioner dernede (hvilket også er normlt for børn i den alder. Nogen kan komme til at pille sig på en måde, så de får kilden dernede, og derfor finder ud af at der kan ske noget dejligt ved at gøre det. Drenges penis kan tilmed få komme til at stå op når de gør det)
Men jeg mener samtidig også, at det er utrolig vigtigt, at man ikke reagerer negtivt (det fornemmer jeg ikke du gør) for det vil formegentlig påvirke senere hen. Men at de fra lille, får et naturligt forhold til denne del af kroppen også. selvfølgelig siger jeg ikke, at de skal vide alt nu, laaangt fra, men forklare man lige som du gør, at det må han gøre et andet sted, synes jeg bestemt du griber det korrekt an! Andre forældre ville farre op og fortælle barnet, at det det gør er elt forkert - hvilket det jo faktisk ikke er.
han udforsker bare kroppen, hvilket er helt naturligt! Med hensyn til tingene i numsen, synes jeg, at du fortsat skal fortælle ham at det kan komme til at gøre meget ondt og det må man ikke. (Det kan jo også komme til at gøre skade på ham med et for langt instrument i endetarmen).
Undskyld det lange svar - er pæd. Stud. og har fået en masse undervisning i børn og seksualitet!