At finde overskuddet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

587 visninger
8 svar
6 synes godt om
16. marts 2013

birthee

Vi har nu været en familie med 3 børn i 7 uger... Min mand har holdt 14 dages barsel, så hverdagen startede for 5 uger siden... dvs. at jeg er selv med børnene onsdag-fredag, og lørdag formiddag... Er ved at være kørt træt - idag endte det med ondt i hovedet, og jeg er nu faldet i cola-fælden  

kom med jeres bedste råd som gør hverdagen nemmere, alt modtages med kys-hånd til vurdering og evt. brug 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2013

Jibbe

Sooov med den lille til middag - bare 1 t eller hvad du kan nå.
Vi har en bæredims der gør livet ret meget lettere - især når man lige skal ordne lidt praktisk og baby er morsyg.
I weekenden er jeg begyndt at lave varm mad til middag, der er overskuddet bedst om formiddagen til madlavning, istedet for om eftermiddagen midt i ulvetimen. Rugbrød om aftenen.
Jeg gør så vidt muligt aftensmaden klar inden jeg henter den store så det er minimalt hvad jeg skal nå når ulvetimen starter og drengene er trætte.
Lad manden stå for vasketøjet eller støvsugningen når han er hjemme - så du slipper de dage.
Lav Madplan.
Handl ind på nemlig.com eller Osuma.dk eller andre netsupermarkeder. Det er lidt dyrere end i fysiske butikker men man undgår impulskøbene og så kan det pludselig svare sig. Og man slipper for at bruge flere timer på at handle ind om ugen - hvor man kunne sove man glemmer heller ikke tingene for man kan sidde i ro og mag derhjemme og tjekke hvad man har osv.
Vi har ekstremt faste rutiner herhjemme mens min mand er ude at sejle. Det gør livet meget lettere.
Lidt af mine tipS - håber du kan bruge det til noget.

Anmeld

16. marts 2013

optimistmor

har godt nok selv kun et dp barn, men forslag.

skræl kartofler og forbered aftensmaden om morgen efter aflevering af børn, mens den lille evt putter eller ligger på legetæppe og pas et bad ind til dig og den lille her afhængig af putning,  handle ind herefter, eller tag den over nettet som foreslået, og tag en lur, når de 2større kommer hjem kan kan i lege mens maden blir færdig og efter spisning kan den ældste evt hjælpe med opvasken (tømme maskine, tørre af, vaske osv) eller lege med nummer 2 mens du ordner opvask og så i bad med de store. herefter aftenshygge og så i seng. håber det kan bruges :-)

Anmeld

16. marts 2013

LR85

SOV NÅR DEN LILLE SOVER. 

Og hver gang du lægger dug, sir du til dig selv: jeg lægger mig bare og slapper af i 5 min. 

-så blir du ikke skuffet hvis baby vågner efter 5 min, og enormt glad hvis du vågner efter 2 timer og baby stadig sover. 

Sørg for at hygge. Sæt en film på, spis god morgenmad og gå rundt i nattøj/morgenkåbe hele dagen. 

Gør det dejligt og hyggeligt. 

Og hav max én aktivitet om dagen, fx mandag: gør rent. Tirsdag: besøg a veninde/mødregruppe. Onsdag: hviledag/nattøjsdag. Torsdag: handle ind. Fredag: vaske tøj. 

Anmeld

16. marts 2013

Chevro

Hej :-)

Jeg vil sige, måske du skal aftale med en veninde, søster eller anden bekendt - om de vil have dit barn bare en time eller to, evt midt i de dage du er alene. Så du kan få ladet dig selv op. Sov et par timer, få massage, gå til frisør eller andet.. Så du får en smule selvtilfredstillelse og får en smule ro i hovedet.

Gjorde meget det at når kæresten var hjemme, så skulle jeg liiige i sol osv. Men det er noget af et arbejde med tre børn. Er der ikke bedsteforældre der kan hente de to store en fast dag om ugen, så du måske kun har den bette, og så af og til få den lille passet samtidig - således du har en mulighed for at lade op. Du skal helst ikke køre træt i at være mor (:

Anmeld

17. marts 2013

Rockertand

birthee skriver:

Vi har nu været en familie med 3 børn i 7 uger... Min mand har holdt 14 dages barsel, så hverdagen startede for 5 uger siden... dvs. at jeg er selv med børnene onsdag-fredag, og lørdag formiddag... Er ved at være kørt træt - idag endte det med ondt i hovedet, og jeg er nu faldet i cola-fælden  

kom med jeres bedste råd som gør hverdagen nemmere, alt modtages med kys-hånd til vurdering og evt. brug 

Det her er nok et indlæg, du ikke gider se på, men vi står i nogenlunde samme situation, og jeg synes overhovedet ikke, at det er svært, jeg har så prøvet det i godt 1/2 år længere end du har, men jeg synes nu ikke, at det har været krævende på noget tidspunkt.

Kan du ikke prøve at specificere lidt mere præcist, hvad du synes, der er svært eller krævende, så kan jeg måske bedre give dig en idé om, hvor du kan sætte ind?

Anmeld

17. marts 2013

birthee

Rockertand skriver:

Det her er nok et indlæg, du ikke gider se på, men vi står i nogenlunde samme situation, og jeg synes overhovedet ikke, at det er svært, jeg har så prøvet det i godt 1/2 år længere end du har, men jeg synes nu ikke, at det har været krævende på noget tidspunkt.

Kan du ikke prøve at specificere lidt mere præcist, hvad du synes, der er svært eller krævende, så kan jeg måske bedre give dig en idé om, hvor du kan sætte ind?

Tror da også på det bliver lettere - bl.a. når lillebror sover lidt længere om natten... Jeg synes det er svært at finde overskuddet til de to store, bliver nemt irriteret på dem... Og de gør jo begge en masse for at få min opmærksomhed - den lille (knap 2) er begyndt at bide storebror når jeg ikke lige er der til at holde øje... Der står vasketøj i 5 kurve + 2 stativer, for mellemste barnet har været syg... Ved godt at det så må vente, men det fylder og bliver nærmest som at bo i en kuffert, for det hopper jo ikke på plads af sig selv når det mangler... Når manden så har et par timer om formiddagen de dage han er på job, så får han ikke rigtig lavet noget - han er ikke til at få ud af sengen, så det ender med han står op kl ti og hen og sove igen 12-12.30... Og der vågner lillebror som regel, og så når jeg ikke at kunne få en lur inden jeg skal hente de store... Hvis jeg så spørger om manden kan hjælpe, så siger han; jamen jeg ordner jo brænde - det mener han er fyldestgørende og ophæver alt det andet der skal laves indenfor... Og så er der stort set hver lørdag konflikt mellem min mand og ældste søn på 6 år, fordi far stiller meget store krav til ham, og det kan et sensiitivt barn som vores ikke rumme uden det giver konflikter i hans lille hoved, hvorefter han så løber rundt, giver sig til at skrige eller driller lillesøster på to ud over det ssædvanlige...

Tag ikke fejl af ovenstående, jeg elsker både mand og børn rigtig højt, men puha hvor bliver jeg træt og har svært ved at overskue tingene nogen gange...

Anmeld

17. marts 2013

Faith

Vi har tvillinger på 2,9 år og en lillebror på knap 10 måneder. Det begynder så småt at blive nemmere, men må indrømme at de første 8 måneder har været HÅRDE pga. enormt meget sygdom og indlæggelser med den lille.

Sørg for at sove/hvile dig mens den lille sover. Smæk benene op med en go bog, lad opvask være opvask og tøjvask være tøjvask i ½ time. Det gør underværker!

Gør aftensmaden klar i løbet af dagen så du slipper for at stå med det hele når alle 3 unger er hjemme. Og lav noget nemt! Brug i stedet tiden på kvalitetstid med ungerne.

Tag imod tilbud om aflastning. En enkelt time i ny og næ uden børn gør altså underværker og fornyet energi. At kunne gå en tur, shoppe lidt, drikke en lækker kop kaffe. Så er man klar til at tage endnu en tørn.

Hmm, ja det var vidst lige det jeg kunne komme i tanke om på stående fod. Ved godt det er nemmere sagt end gjort, men prøv om ikke du kan koble af en gang imellem. Dine børn har brug for en mor med overskud.

Pøj pøj

Anmeld

17. marts 2013

Jibbe

Åh bliver så ked af din mand er sådan. Jeg ved godt du elsker ham men kan du ikke tage den mindste med hen til dine forældre eller veninder et par dage og lade ham se hvor meget arbejde der bare er med 2 børn. Og IKKE have sørget for at vaske tøj osv først ikke noget med trusler eller noget. Bare sig du har brug for lidt overskud til dig og den lille og derfor gerne vil væk. Måske han så kan åbne øjnene og ikke tage det som en selvfølge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.