15 måneder og kan/vil ik spise selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

877 visninger
7 svar
0 synes godt om
14. marts 2013

OverTheRainbow

Hej!

Min søde dreng på 15 måneder er en anelse doven hvad angår brug af ske og gaffel Han gider det simpelthen ikke og bruger fingrene istedet eller vil ha en af os til at fodre ham, hvilket jeg er lidt træt af!

Jeg synes altså det er på tide at banditten selv begynder at spise, IKKE med fingrene ( altid ihvertfald), men med bestik. Vi har nogle skeer og gafler til børn fra ikea, men de er måske lidt for store at styre? Hvilke kan i anbefale til?

Kloge kvinder, hvordan griber jeg det lige an og lære ham at spise med ske/gaffel er vejen frem? Han kaster desuden altid mad ned på gulvet til vores hund og det er virkelig en vane han ikke vil slippe.

Kom med alle jeres gode råd og erfaringer, tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2013

Janni.

Det kunne være min søn, du beskrev. Han har været på samme måde.

Vil bare sige, der er håb forude.. Silas spiser ind imellem med fingrene endnu, men det er sjældent.

Han spiser fint med bestik fra ikea nu, faktisk det bedste vi har til ham.

Han lærer fra jer, det skal nok komme.

Anmeld

14. marts 2013

Janni.

Silas er forresten lige blevet 2 år.

Anmeld

14. marts 2013

Tulle28

Min datter på 3 bruger også fingrene en gang imellem. I den alder din søn har, tror jeg heller ikke vi gjorde det helt store nummer ud af ske og gaffel. Det er jo supergodt for finmotorikken at bruge fingrene, så lad ham. Han skal nok lære at spise pænt en dag

Anmeld

14. marts 2013

Fenja09

OverTheRainbow skriver:

Hej!

Min søde dreng på 15 måneder er en anelse doven hvad angår brug af ske og gaffel Han gider det simpelthen ikke og bruger fingrene istedet eller vil ha en af os til at fodre ham, hvilket jeg er lidt træt af!

Jeg synes altså det er på tide at banditten selv begynder at spise, IKKE med fingrene ( altid ihvertfald), men med bestik. Vi har nogle skeer og gafler til børn fra ikea, men de er måske lidt for store at styre? Hvilke kan i anbefale til?

Kloge kvinder, hvordan griber jeg det lige an og lære ham at spise med ske/gaffel er vejen frem? Han kaster desuden altid mad ned på gulvet til vores hund og det er virkelig en vane han ikke vil slippe.

Kom med alle jeres gode råd og erfaringer, tak

Man siger at de stopper med at bruge fingrene når de er parate. Jeg tror bestemt ikke at det handler om dovenskab  Vi har skeer i forsk. mærker, men dem Alberte helst vil bruge er fra Netto ( dem med Cirkeline, Bamse og Kylling, Kaj og Andrea).

Alberte er lidt over 18 måneder og hun bruger også fingrene - dog ikke under hele måltidet men de kommer helt sikkert ned i maden. Jeg hjælper hende stadig med at få mad på skeen og nogle dage sørger jeg også for at hun får noget at spise, dvs. at jeg fører skeen op til munden.

Tror bare du skal væbne dig med tålmodighed, så kommer det helt naturligt - men prøv da at skifte skeen ud med et nyt mærke og se om det vil hjælpe lidt.

/Fenja

Anmeld

14. marts 2013

foto på lærred

Jeg har læst et sted, at i den alder dit barn har, er det ganske naturligt fordi det er en del af deres udvikling at "lære" med fingerne. Jeg tror, at mange børn indtil de er ca to ofte vil skifte lidt mellem at have lyst til at mærke maden med fingerne (og sikker også fordi det er hurtigere for dem) og med at bruge skeen.

Camilla

www.foto-paa-laerred.dk

Anmeld

14. marts 2013

Ka+Ma=Be

Jeg kan varmt anbefale Toddler bestik. Det er ergonomisk og nemmere for barnet at få maden op på ske og gaffel  Selvfølgelig er det almindeligt at børn i den alder bruger fingrene, men med lidt succesoplevelser vil barnet også synes det er sjovt at bruge bestik og efterabe mor og far 

Anmeld

14. marts 2013

maryjane

Vores datter er snart 18 mdr og har kun brugt ske selv en gang til at spise sin grød med for et par måneder siden :s og så gad hun ikke det igen :b hun leger kun med bestikket lige nu, og så hjælper vi hvis det ikke er mad der er nemt at spise med fingrene .. Det er nok bare tålmodighed der skal til

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.