Anonym skriver:
Hej
Jeg har lige fået den gode nyhed idag, at chefen, der hvor jeg har søgt stilling, godt vil have mit til jobsamtale 

Men nu er det jo ca 3 år siden jeg har været til jobsamtale, og vil godt være lidt forberedt!
Er der nogle ting jeg skal have med?? Skal jeg medbrigne CV selvom han har fået det i ansøgningen? Skal jeg medbringe mine skriftlige anbefalinger, selvom han højst sandsynligt har ringet til de referencer jeg har på mit CV (telefonisk)?
Er der nogle specielle ting jeg skal være forberedt på, at blive spurgt om? Jeg fik fx engag et spørgsmål der lød "Hvis du skulle de 3 mest negative ting om dig selv, hvad ville det så være?" 
Jeg er ofte før blevet spurgt om jeg har planer om børn (har ingen), selvom de ikke må spørge. Hvordan svarer jeg smartest på det, når manden og jeg faktisk prøver at blive gravide og er i behandling for barnløshed?
Jeg er i fast stilling lige pt, men pga psykisk dårligt arbejdsmiljø/anklager osv søger jeg nyt
- Skal jeg være 100% ærlig omkring grundene til jeg søger nyt arbejde? Hvis jeg er det, vil det jo fremstille min nuværende arbejdsgiver i dårligt lys, og er jo bange for det kan påvirke hvad "den nye" vil tænke om mig.
Fedt med jobsamtale! 
Altså de sidder som regel allerede med dit CV og ansøgning osv. foran sig når du kommer ind til samtalen. Så hvis du skal have dit CV med, så er det vist mest for din egen skyld, hvis du vil kigge på det undervejs. Jeg spørger gerne om de har læst mit CV hvis jeg sidder og skal til at tale om nogle arbejdsopgaver derfra eller noget i den stil. Og det har de jo som regel altid. (:
Jeg ved faktisk ikke hvordan de plejer at gøre med referencer, om de ringer inden en samtale eller om de først ringer efter, hvis de gerne vil ansætte dig. Hvis du har en på skrift, så kan du jo bare tage den med og så give dem den til samtalen, så har de den. Eller spørge om de vil se den, eller noget i den stil. (:
Mit hadespørgsmål er også de der med nævn 5 gode og dårlige ting om dig selv. Så dem øver jeg mig altid på. Er dog ikke blevet sppurgt om det endnu, heldigvis. (; Men det spørgsmål jeg synes man bliver spurgt om, er, hvorfor søgte du denne stilling / hvad synes du lyder spændende/godt ved denne stilling/virksomhed. Så det er et spørgsmål der er godt at have et svar klar på. Ellers er et andet spørgsmål der er godt at have et svar klar på, noget med hvorfor de skal vælge DIG. Det er jeg dog heller ikke blevet spurgt om, men igen, det er meget rart at havde svaret klar på sådanne spørgsmål, så man er lidt forberedt hvis de spørger.
Uha, ja, det spørgsmål med om man planlægger at få børn.. Man kan vælge at være ærlig eller at lyve. Men du har nok ret i, at hvis du siger I er i gang og i behandling osv., så er man nok ikke liiige den der bliver valgt. Men på den anden side, om man kan få sig selv til at sige at man ikke rigtig har talt om børn (eller hvilken undskyldning man nu vil bruge) og så vide at man rent faktisk er i gang med behandling.. Ja, det er svært. Det er nok lidt med hvordan man selv har det med at sige sandheden eller at lyve.
Inde i HK til et rådighedsmøde, der kom han faktisk med to eksmepler på hvordan to personer havde svaret (nu kan jeg nok ikke huske det helt præcis, men det var noget i den retning):
Har du tænkt på at få børn? Svar - en person med humor: Hvis børn er et krav til at få jobbet, så er jeg da klar! Sagt med et glimt i øjet, som om det var chefen man skulle gøre det med. (;
Og så var det hele der var så træt af at de blev ved med at stille det spørgsmål, når de godt vidste de ikke måtte: Nej vi kan desværre ikke få børn.. (måske ikke lige for dig, når I nu er i bahandling) Men hun sagde det, velvidende at hun ikke ville få jobbet, men at han så forhåbenlig ikke ville stille den slag spørgsmål igen.
Jeg stoppede på mit gamle arbejde både for at jeg gerne ville prøve noget nyt, men i særdelesed også på grund af psykisk dårlig arbejdsmiljø. Og NEJ, det siger jeg aldrig. Det er jeg også blevet rådet til at mange, sig for gudsskyld ikke det! Man skal ikke tale grimt om sit gamle arbejdssted. Og netop, det kan måske også stille dig i dårligt lys. Jeg siger bare at jeg trængte til nye udfordringer. Jeg vil gerne prøve at arbejde med noget andet. Siger aldrig noget dårligt om mit gamle arbejdssted. Aldrig. Så det ville jeg ikke gøre hvis jeg var dig, du bestemmer selvfølgelig selv. Men jeg ville ikke gøre det. (:
Held og lykke til samtalen.