"pige 5,5 år,er der mon noget galt."
Hej Lisbeth.
Jeg er mor til en skøn pige på 5 et halvt som desværre har det lidt svært.
Jeg har nogle bekymringer om min datter som jeg godt kunne tænke mig dit syn på.
Lige uudnyttet tænker jeg meget i om hun er "normal" eller om der ku være noget adhd eller andet til grund for hendes problemer.
Vil prøve at beskrive hende så neutralt som jeg juni kan som hendes mor, for at få dit syn på hende. Og evt råd til hjælp,
Hun bliver 6 til efter året og skal starte i skole til august. Vi flyttede i november og hun er begyndt i ny børnehave. Vi er mor, får og lillesøster på 3.
Flytningen og ny start begyndte godt.. og går generelt stadig godt. Men hun fokusere på det der ikke går godt. Hun er meget skiftende i humør. Og kan være rigtig glad det ene øjeblik og næste øjeblik bliver hun tosset og meget ked af det eller sur. Når hun bliver det diskutere hun og har svært ved at se situationen fra andet side. Hun kan løbe væk og smække med døre eller prøve at kradse i sofa. Hun er ikke udadreagerende over for andre børn og voksne.
I børnehaven siger de at hun gerne vil kontrollere legen og hvis hun synes legen skal gå en bestemt vej kan hun have svært ved at forstå at de andre ikke vil det, og så oplever hun det hurtigt som noget de ikke til pga min hende selv. Hun har svært ved at tænke "pyt skidt".
Hun snakker meget, men er også god til at lytte.
Hun kan dog også være en god ven og er hurtig til at få nye venner på ferier f.eks.
Hun lærte at gå cykle snakke osv som de fleste andre børn.
Som tidligere skrevet at hun kan have svært ved at forstå andre i når hun er sur eller føler sin forurettet, så synes jeg samtidig at hun i mange andre situationer er rigtig god til det.. og godt forstår de sociale spille regler. Hun sagde bl.a. dag "mor hvis jeg synes nogen er grimme, så siger jeg det ikke for så kan det være de bliver kede af det.." eller hvis der kun er en is er hun også god til at komme med løsninger eller forslag sådan både lillesøster og storesøster bliver glade.
Sådan som jeg beskriver hende har vi oplevet hende altid, men meget mere de sidste par mdr, hvilket jo også er forståeligt mht flytning. Vi anerkender hendes følelser og prøver at vise vi kan forstå hende... nogen gange er det bare rigtigt svært og hårdt.. hun skal heller ikk køre rundt med os.
Hvad tænker du om at det jeg skriver? Og undskyld hvis det er rodet..
Hilsen mor
Lisbeths svar
Hej !
Duer bekymret for om derer noget galt med jeres pige. Da du oplever hun reagerer meget voldsomt af og til.
Jeg tror jeres datter reagerer helt normalt på jeres flytning. Nyt hjem,. ny Børnehave nye børn og voksne og skal forholde sig til.
Deter en stor mundfuld for en 5 årig, som nok ikke magter at fortælle, eller ikke ved hvilken afmagt og sorg en flytning har sat igang.
En flytning er en kæmpe stressfaktor både for børn og voksne. det giver usikkerhed, oplevelse af ikke at passe ind i den nye børnehave,. Trygheden med voksne og de andre børn er endnu ikke integreret. derfor holder hun fast i de for hende kendte regler i en leg.
Klart hun oplever sig som ikke god nok. for det hun tror er det rigtige i legen er det ikke i de andres øjne.
Mit råd er.
I børnehaven skal de være opmærksomme og gå ind og hjælpe hende, i legen. give hende noget empati, som f.eks. Er det lidt svært at være ny her, er du ked af det og savner dine gamle venner?
Give hen de nogle opgaver sammen med en voksen og et andet barn, derved vil hun opleve sig som værdifuld.
I som forældre skal foreslå venner fra børnehaven hun kan tage med hjem, I skal være obs på legen, være med, og sørge for det bliver en succesoplevelse.
I kan snakke med hende omkring hendes oplevelser af at flytte. rum når hun f.eks. siger, børnehaven er dum børnene er dumme, hun ville hellere tilbage. I er sikkert også dumme, at i har besluttet flytningen.
Når hun er blevet rummet uden I forklarer eller andet , er der plads til også at snakke om de gode ting. et nyt værelse måske, mere plads, eller hvad der er godt ved flytningen.
I skal kunne rumme hendes vrede,uden at i tolker I bliver drevet rundt.Hun reagerer og det skal hun have lov til. i kan give hende en tæppebanker hun kan slå i madrassen med, når vreden skal ud..
Sig f.eks deter o.k du er vred, bare få det ud, her er bankeren, så går jeg med dig.
Hun skal vel i skole til sommer og derfor er det vigtigt hun får fundet det positive ved flytningen.
Hun besidder empatien læser jeg, er god til at dele, og tage hensyn til lillesøster.
Jeg tror, i ved at anerkende, at deter problematisk at flytte giver hen de mulighed for at bearbejde og komme videre.
Håber du kan bruge noget af dette, ellers skriv igen.
Der er nogle artikler på min hjemmeside du sikkert kan få glæde af at læse.
www.dit-barn.dkHeld og lykke med hende og processen.
varme hilsner
Lisbeth Jess ....
,
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk