Hele min dagpleje og familie har været syge på skift og samtidig med RS-virus de sidste 14 dage. En af de små drenge på 10 mdr. endte på hospitalet med vejrtrækningsbesvær i weekenden. Der er konstateret lungebetændelse som følge.
Sygdommen starter uskyldigt med forkølelse og en masse nysen. Feber 1-2 dage og herefter hoste. Hosten udvikler sig til dyb og svær hoste og det kan give vejrtrækningsbesvær. Især de små under 6 mdr. har ikke kræfter til selv at hoste slimen op. Symptomer på iltmangel kan opstå - blå negle og læber bla. Skal altid tages alvorligt.
Hosten er ikke konstant, men kommer voldsomt når der har samlet sig slim der stopper lufttilførslen. Her hoster barnet så til det kan få vejret igen. Det er ret voldsomt. Så kan der godt gå op til 1/2 time - 1 time inden næste host. Tro ikke dit barn er rask af den grund
Jeg har selv haft det en lille uges tid og har hostet så voldsomt, at jeg kunne mærke jeg var tæt på at besvime. Har dagligt klaret mig med 5 fed hvidløg hakket og blandet sammen med 1 tsk. honning, brochosan 4 x dagligt og Rød solhat morgen og aften. Panodil mod den hovedpine der følger med pga. hosten.
Venligst Helle
Mor til 4 og dagplejemor
Anmeld