"bonusdatter, skoleklar?"
Hej Lisbeth,
Jeg har brugt dig et par gange, og er yderst tilfreds med dine råd og objektive besvarelser! Tak for det! 
Jeg er bonusmor til en pige på 5 år fylder 6 til sommer og er egentlig aldersmæssigt klar til skolen.
Jeg er en smule bekymret over nogle ting og vil gerne høre din mening:
Børnehaven har siden efteråret sidste år påpeget hendes sociale kompetencer og hendes koncentrationsbesvær, og har ment siden der at hun ikke er klar til skolen. Det de mener ved disse 2 ting er at hun ikke kan koncenterer sig om fx. små opgaver de får i børnehaven (dog kan hun godt koncenterer sig når der sidder en voksen ved siden af hende og guider hende igennem opgaverne -og fik en score på 42 hvor min. var 47.. ) og ligeledes fungerer hun ikk så godt socialt, og vi fik besked på at hun skulle ud og blande sig med andre børn og få nogle andre legekammerater udenfor børnehaven. Dog kender hun ikke så mange udenfor BH, men syntes bestemt forældrene sørger for hun har legekammerater fra BH i weekenden om ikke andet. (dog er det de samme 2 piger hun leger med hver gang) Igår var naboens datter hjemme som er 1år ældre og vores pige spurgte om hun måtte komme ud og lege med hende, hvilket vi sagde JA til. Men da vi holdte øje med dem og de så kom ind på værelset for at lege, så gad "vores" pige ikke, hun flød i sengen og sad og så TV mens naboens pige bare sad og kiggede rundt på værelset og anden gang vi var inde og kigge til dem og så sad hun og spillede på Nintendo DS. Vi sagde begge gange at nu skulle hun lege med naboens pige mens hun nu var på besøg. Det endte med at Naboens pige tog hjem for hun kedede sig... Det jeg prøver at sige er, at hun er ikke så god til at lege, og starte en leg selv eller med andre. Ligeledes kan hun selv nede hos sin farmor der er super sød nærmest være genert og vil ikke ind i stuen og gemmer sig bag sin far når vi er ude, og opfører sig generelt meget baby agtigt skal op og sidde på skødet og kan ikke noget ligepludselig. (Hun har en lillesøster som er vores fælles barn som bare vader ind i stuerne hos folk og er ikke generet, og vi oplever tit at storesøsteren gemmer sig bag lyset af sin lillesøster og finder tryghed den vej igennem) - Mit spørgsmål er: Er hun klar til skolen, skal vi lytte til pædagogerne og er der noget vi kan gøre både for det sociale og koncentrationen ?? (udover det vi har fået besked på med legekammerater og har købt opg. bøger og spil der styrker hendes koncentration)
Det skal så også siges at forældrene er sikre og vil sætte hende i skole her til sommer.
Jeg kan bare ikke lade være med at tænke om hun kan overskue at vade ind i en kalsse med 28 elever hun ikke kender hver morgen... ? (Hun har også en del humørsvingninger og kan være ret så sur til tider)
Kærligst Bonusmoren der nogle gange er en lus mellem 2 negle..
Lisbeths svar
Hej Bonusmor!
Du bekymrer dig og oplever du er som en lus mellem to negle.Deter du også og deter ikke behageligt..
Når man er 5 år og 8 måneder, har været igennem(tror jeg) en skilmisse mellem mor og far, har 2 hjem at forholde sig til,samt en udadvendt lillesøster.
Så er det svært at leve op til forventninger fra både en selv og de voksne.
Jeg er usikker på om hun er en uge hvert sted, eller om I kun har hende i week enden.
At skulle omstille sig til to hjem kAN VÆRE ET PROBLEM,
Hun kan opleve sig som ikke værende god nok, for hvis hun nu var god nok ,så var virkeligeheden anderledes.
Jeg vil foreslå¨,at hendes far er helt fremme omkring hende , og når der er legekammerater så er han på og leger med. Hun har brug for igangsættelse, indtil hun er tryg nok til at selv sætte en leg igang.
Derer mange muligehder, udendørs leg, cykling, svømmehal, bibliotek, tur med rygsæk.skolevej m.m.
Hun vil profitere meget af alenetid med ham her op til skolestart. Deter altid svært at stå på sidelinjen og være bekymret, alligvel skal du støtte op om deres beslutning,også selvom du ikke er enig.
Hun starter vel i SFO her 1/5, det kan og er for det meste fint for børn med en ny verden, andre forventninger, andre voksne, der ser barnet på en anden måde end BH.
Starter hun først til August , ja så er der endnu mere tid for far til at gøre hende klar,
Når først hun går i 0 klasse sker der så mange ting, at hvis hun ikke er parat ,så bliver der taget hånd om det.
Håber du kan brujge lidt af dette.
held og lykke med skolestarten og de to piger.
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk