Isaac's mor skriver:
Min søn som bliver 9 månder her d. 14 er lige pludselig blevet glad for sin sut, han har ALDRIG ville bruge den (har købt stort set alle slags i forskellige størrelser og former) og nu tager han den hele tiden i munden og vil gerne sove med den og alt muligt...
Så nu er spørgsmålet bare, skal han ha lov eller ville det være dumt nu når han er blevet så stor?
Mange siger jeg bare burde ligge den væk, for det bliver måske et problem senere + dårlige tænder osv... Hvor andre siger de er rigtig glade for deres børn havde den især da de startede i vuggestue, fordi den giver trykhed osv....
Er sikker på hvis jeg lagde den væk ville han ikke blive ked af det, for det er kun stået på i omk. 2 uger, og det for det meste kun når vi er ude eller når han er træt hjemme vi har givet ham den...
Hva synes i? Skal han ha lov at bruge sut eller burde vi ligge den væk? Hmmmmmm 
I den alder ville jeg nok vælge at ligge den væk eller prøve at gøre det til vane at han f.eks kun må få den til natten.
Sutter er ikke dårlige for tænderne så længe barnet har smidt sutten inden de blivende tænder kommer dvs. når det er 6-7 år og selvfølgelig må den kan smides tidligere. Børn kan få "suttebid", dvs hvor tænderne ikke lukker helt sammen fordi der skal være plads til sutten. Dette vil blive rettet i løbet af få måneder når barnet har lagt sutten. Så hvis det er det du er "bange" for kan du sagtens give ham lov til at bruge sutten.
Det der nok er mest problematisk med sut er hvis barnet skal smide sutten uden at det er i en stabil del af sin udvikling.
At sutte tommelfinger er langt værre end sut!
Synes du skal gøre det du føler for, men måske kan du indskrænke det lidt og lære ham, hvornår det er ok at bruge sutten og hvornår det ikker er.
/Fenja 
Anmeld