Barsel - fuld løn i 28 uger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.208 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. marts 2013

Anonym trådstarter

Hej

Jeg vil lige høre om nogle kan hjælpe mig.

Hos min nuværende arbejdsgiver har jeg en aftale om fuld løn under barsel (mener det er 28 uger, men det er i hvert fald 6-7 mdr). Jeg er ansat udenfor en overenskomst.

Det skal lige siges at jeg ikke er gravid, men arbejder på sagen 

Jeg sidder lige og læser på min fagforenings overenskomst, og der står kun noget med fuld løn 14 uger efter fødsel.

Men er der nogle der ved hvor pokker der står mere om fuld løn under barsel i de 28 uger? Ville gerne vide lidt mere, om man skal have været ansat i en bestemt periode og lign. da jeg overvejer at søge nyt arbejde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2013

anynom

Anonym skriver:

Hej

Hos min nuværende arbejdsgiver har jeg en aftale om fuld løn under barsel (mener det er 28 uger, men det er i hvert fald 6-7 mdr). Jeg er ansat udenfor en overenskomst.

Jeg sidder lige og læser på min fagforenings overenskomst, og der står kun noget med fuld løn 14 uger efter fødsel.

Men er der nogle der ved hvor pokker der står mere om fuld løn under barsel i de 28 uger? Ville gerne vide lidt mere, om man skal have været ansat i en bestemt periode og lign. da jeg overvejer at søge nyt arbejde.

Hvis du er uden overenskomst, så er de 28 uger med fuld løn en aftale mellem dig og din arbejdsgiver - ikke pga dit job. Så hvis du skifter job kan du ikke regne med at få samme aftale.
Som funktionær-ansat har man krav på 14 ugers barsel med fuld (eller er det halv) løn.

Medmindre du har et eller andet specielt job som du ikke nævner

Anmeld

6. marts 2013

Anonym trådstarter

JulieWH skriver:

Hvis du er uden overenskomst, så er de 28 uger med fuld løn en aftale mellem dig og din arbejdsgiver - ikke pga dit job. Så hvis du skifter job kan du ikke regne med at få samme aftale.
Som funktionær-ansat har man krav på 14 ugers barsel med fuld (eller er det halv) løn.

Medmindre du har et eller andet specielt job som du ikke nævner

Det er landbrug 

Ved ikke om det er noget specielt job, men tror det ikke 

Vil det sige at det er ret unormalt at få tilbudt 28 ugers barsel med fuld løn?

Min nuværende arbejdsgiver snakker om, at han har en forsikring der dækker det meste eller det hele af den løn han udbetaler.

Anmeld

6. marts 2013

anynom

Anonym skriver:

Det er landbrug 

Min nuværende arbejdsgiver snakker om, at han har en forsikring der dækker det meste eller det hele af den løn han udbetaler.

Så vidt jeg ved så kan arbejdsgiver få refunderet lønnen op til højeste dagpengesats - så langt de fleste arbejdsgivere taber på at tilbyde fuld løn. Ved ikke om det er et unormalt tilbud, men når det ikke er overenskomst bestemt, så tror jeg det er
Jeg havde selv kun 14 ugers barsel med fuld løn. Men jeg får en meget kat løn, så dagpengene var næsten det samme

Anmeld

6. marts 2013

CamillaSoefelt

Anonym skriver:

Hej

Altså jeg havde da 6 mdr (24 mdr. ) med fuld løn da jeg gik hjemme på barsel med min søn;0)! Så det vel meget normalt? Derefter barselsdagpenge..

Anmeld

6. marts 2013

FruK

Unormalt er det vist ikke, men normalt er det jo noget der står i overenskomsten.

Hvis du ikke er ansat under en overenskomst, og det er en aftale du og din arbejdsgiver har lavet, så ved jeg ikke, hvor du skulle kunne læse om det. Det er vel kun jer, der ved hvad I har aftalt og hvad betingelserne er.

Jeg er ansat under en overenskomst hvor vi har 28 uger med fuld løn - det er vist en fin overenskomst, men ikke unormalt - men når du ikke er overenskomstansat, er det nok ikke helt normalt. Arbejdsgiveren får dagpengerefusionen såfremt du er dagpengenerettiget samt evt noget refusion fra Barselsfonden (hedder det vist), så alt efter hvor høj/lav din løn er, kan det måske være rigtigt, at han næsten får udgiften dækket. Dog ikke udgiften til en eventuel vikar. 

Anmeld

6. marts 2013

CaWi

Anonym skriver:

Det er landbrug 

Jeg er også ansat i landbruget.
At din chef vil betale 28 ugers barsel er super godt for dig
Jeg starter på job nu her om lidt, og jeg har været på dagpenge fra første dag. Altså har min chef ikke betalt en rød reje til mig
Din chef betaler sikkert til barselsfonden, hvilket vil sige han får refunderet 80% (mener jeg det er)
Landbruget er ikke pålagt at følge en overenskomst, og man skal derfor forhandle sig til løn osv.

Anmeld

7. marts 2013

Anonym trådstarter

CAWI skriver:

Jeg er også ansat i landbruget.
At din chef vil betale 28 ugers barsel er super godt for dig
Jeg starter på job nu her om lidt, og jeg har været på dagpenge fra første dag. Altså har min chef ikke betalt en rød reje til mig
Din chef betaler sikkert til barselsfonden, hvilket vil sige han får refunderet 80% (mener jeg det er)
Landbruget er ikke pålagt at følge en overenskomst, og man skal derfor forhandle sig til løn osv.

Nårh ja, det er nok det det hedder  For det var noget med at han kunne få refunderet nemlig 

Anmeld

7. marts 2013

Anonym trådstarter

FruK skriver:

Unormalt er det vist ikke, men normalt er det jo noget der står i overenskomsten.

Hvis du ikke er ansat under en overenskomst, og det er en aftale du og din arbejdsgiver har lavet, så ved jeg ikke, hvor du skulle kunne læse om det. Det er vel kun jer, der ved hvad I har aftalt og hvad betingelserne er.

Jeg er ansat under en overenskomst hvor vi har 28 uger med fuld løn - det er vist en fin overenskomst, men ikke unormalt - men når du ikke er overenskomstansat, er det nok ikke helt normalt. Arbejdsgiveren får dagpengerefusionen såfremt du er dagpengenerettiget samt evt noget refusion fra Barselsfonden (hedder det vist), så alt efter hvor høj/lav din løn er, kan det måske være rigtigt, at han næsten får udgiften dækket. Dog ikke udgiften til en eventuel vikar. 

Ja det er en aftale vi har lavet, men det er fordi jeg søger nyt arbejde, og i den forbindelse ville jeg godt læse mere om det, så jeg ved noget i tilfælde af at jeg skulle være heldig at finde noget nyt 

Anmeld

7. marts 2013

Anonym trådstarter

FruK skriver:

Ja okay, det var bare fordi jeg søger nyt arbejde, og godt ville vide noget om den barsel, så jeg kunne have det med i rygsækken, til en evt jobsamtale, hvis du forstår 

Jeg ved jo ikke om et evt kommende job, også kører uden overenskomst, eller med overenskomst. Og hvis det er med overenskomst, er det kun 14 uger med fuld løn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.