engodmor skriver:
Hej alle baby mødre og fædre
Jeg har brug for lidt inspiration, min søn på 9 måneder gider ikke spise nogen former for grød.
Mad som han selv kan tage og spise som fx kogt gulerod, majs rugbrød osv, det kan han godt spise
Men jeg kunne godt bruge lidt gode råd til hvad i andre giver jeres børn på 9 måneder at spise., samt hvordan jeres hverdag ser ud med måltider, med hvad tid i spiser og hvad i spiser.?
Får jeres børn lov til og fx tage kartoffelmos med fingerne, og mose ud i hele hovedet og så de selv får en smule i munden?
Vi har rimelig faste rutiner omkring mad her. Vores datter (nu 13 måneder) får grød til morgenmad kl. 6.30, frugt/bolle til formiddag i dagplejen kl. 9, rugbrød med pålæg til frokost kl. 11.30, frugt/riskiks/rugbrød/knækbrød/avokado el.lign. til eftermiddagsmad kl. 15 og så bare det samme som os til aftensmad kl. 17.30 (altid med mange udkogte grøntsager til, da hun stadig ikke er så god til for rå grøntsager). Alle tidspunkter er selvfølgelig ca, men vi forsøger at køre den samme rytme hver dag, som også passer med hendes formiddags og eftermiddagslur. Nogle gange får hun også 2 mellemmåltider om eftermiddagen, da hun kan være ret sur og sulten indtil aftensmaden kommer på bordet 
Vores har i mange måneder spist frokost, mellemmåltider og aftensmad selv (morgengrøden gider hun sjældent, der vil hun fodres
) og så har vi lige sneget en gaffel/skefuld ind en gang i mellem, og hun har også længe elsket at få en gaffel med noget på, som hun selv kunne føre op til munden. Så ja, hun har mange gange spist mos med fingrene og hun er faktisk ret god til at få det i munden!
Vores datter har et bakkebord med kanter på (Play Tray) til sin Trip Trap stol og et kontorunderlag under stolen (da vi har ubehandlede trægulve) og så har hun hagesmæk eller forklæde med ærmer på, afhængigt af hvad hun spiser.
Mht. grød har du prøvet at søde med frugtmos? Har du prøvet at lave dem på både vand, sødmælk og mme?
Prøver I kun grød om morgenen? Vores datter havde en periode, hvor hun nægtede al morgenmad, indtil vi fjernede natflasken (hun fik ca. 150-200 ml. om natten) og så kom appetitten ellers tilbage.
Alternativ morgenmad kan måske være en bolle bagt på fuldkornsmel, havregryn og andet godt? Ymer med havregryn på osv.?
Undskyld det blev lidt langt
Håber du kan bruge mine erfaringer