Mad til baby på 9 måneder eller 8 til 10 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.842 visninger
10 svar
1 synes godt om
4. marts 2013

EnGodMor

Hej alle baby mødre og fædre

Jeg har brug for lidt inspiration, min søn på 9 måneder gider ikke spise nogen former for grød. 

Mad som han selv kan tage og spise som fx kogt gulerod, majs rugbrød osv, det kan han godt spise

Men jeg kunne godt bruge lidt gode råd til hvad i andre giver jeres børn på 9 måneder at spise., samt hvordan jeres hverdag ser ud med måltider, med hvad tid i spiser og hvad i spiser.? 

Får jeres børn lov til og fx tage kartoffelmos med fingerne, og mose ud i hele hovedet og så de selv får en smule i munden?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2013

modesty

Nu er min søn snart 17 mdr., så jeg kan ikke huske hvordan en "mad-dag" så ud dengang. Men han har altid fået lov til at "lege" med maden - også selvom der var en masse der røg ved siden af.

Mad som er god i den alder hvis de gerne vil spise selv: Avocado skåret ud i firkanter var han meget glad for. Og banan. Melon skåret i skiver - så sad han og gumlede på sådan et stykke i lang tid. Sweet potato mos. Ostebjælker. Pastaskruer (man kan få pastaskruer lavet på rugmel i Irma - det er sundere end dem på hvedemel). Grillede squash og aubergine var han også meget flad for. Cherrytomater skåret i halve.

Og så dyrkede jeg meget det med at lave en sammenkogt ret, f.eks bolognese eller måske bare en tomatsovs med masser af grønsager. Så blandede jeg nogle pastaskruer i og tog det med i et syltetøjsglas hvis vi f.eks skulle på tur. Det elskede han - også selvom det ikke var opvarmet.

Anmeld

5. marts 2013

EnGodMor

modesty skriver:

Nu er min søn snart 17 mdr., så jeg kan ikke huske hvordan en "mad-dag" så ud dengang. Men han har altid fået lov til at "lege" med maden - også selvom der var en masse der røg ved siden af.

Mad som er god i den alder hvis de gerne vil spise selv: Avocado skåret ud i firkanter var han meget glad for. Og banan. Melon skåret i skiver - så sad han og gumlede på sådan et stykke i lang tid. Sweet potato mos. Ostebjælker. Pastaskruer (man kan få pastaskruer lavet på rugmel i Irma - det er sundere end dem på hvedemel). Grillede squash og aubergine var han også meget flad for. Cherrytomater skåret i halve.

Og så dyrkede jeg meget det med at lave en sammenkogt ret, f.eks bolognese eller måske bare en tomatsovs med masser af grønsager. Så blandede jeg nogle pastaskruer i og tog det med i et syltetøjsglas hvis vi f.eks skulle på tur. Det elskede han - også selvom det ikke var opvarmet.

Ej mange tak, der var bestemt en masse gode ting

Men hvordan med fx kartoffelmos og kødsove, det vil min søn godt ha, men han nægter og få det serveret på en ske. Og vil hellere ikke selv ske.en

Men han vil godt spise det med fingrene, skal man lade dem Gøre det så?

Anmeld

5. marts 2013

modesty

Ej mange tak, der var bestemt en masse gode ting

Men hvordan med fx kartoffelmos og kødsove, det vil min søn godt ha, men han nægter og få det serveret på en ske. Og vil hellere ikke selv ske.en

Men han vil godt spise det med fingrene, skal man lade dem Gøre det så?

Så ville jeg nok ikke tage det med når I er ude, men derhjemme, ja. Vi havde sådan nogle forklæder fra IKEA som dækker det meste af tøjet, og så brugte vi et underlag til kontorstole (også fra IKEA) under højstolen. Det har vi stadigvæk og det letter altså rengøringen en del. 

Min dreng dropper stadig nogle gange ske og gaffel hvis han synes det er nemmere eller sjovere at bruge fingrene - og det får han lov til. Jeg ved ikke om det er "korrekt" at gøre sådan, men jeg går ind for at det skal være sjovt og spændende at spise. Det med skeen skal nok komme tidsnok - din dreng er nok stadig for lille til at kunne styre den selv.

Anmeld

5. marts 2013

LilleMie

engodmor skriver:

Jeg har brug for lidt inspiration, min søn på 9 måneder gider ikke spise nogen former for grød. 

Mad som han selv kan tage og spise som fx kogt gulerod, majs rugbrød osv, det kan han godt spise

Men jeg kunne godt bruge lidt gode råd til hvad i andre giver jeres børn på 9 måneder at spise., samt hvordan jeres hverdag ser ud med måltider, med hvad tid i spiser og hvad i spiser.? 

Får jeres børn lov til og fx tage kartoffelmos med fingerne, og mose ud i hele hovedet og så de selv får en smule i munden?

Vi har rimelig faste rutiner omkring mad her. Vores datter (nu 13 måneder) får grød til morgenmad kl. 6.30, frugt/bolle til formiddag i dagplejen kl. 9, rugbrød med pålæg til frokost kl. 11.30, frugt/riskiks/rugbrød/knækbrød/avokado el.lign. til eftermiddagsmad kl. 15 og så bare det samme som os til aftensmad kl. 17.30 (altid med mange udkogte grøntsager til, da hun stadig ikke er så god til for rå grøntsager). Alle tidspunkter er selvfølgelig ca, men vi forsøger at køre den samme rytme hver dag, som også passer med hendes formiddags og eftermiddagslur. Nogle gange får hun også 2 mellemmåltider om eftermiddagen, da hun kan være ret sur og sulten indtil aftensmaden kommer på bordet 

Vores har i mange måneder spist frokost, mellemmåltider og aftensmad selv (morgengrøden gider hun sjældent, der vil hun fodres ) og så har vi lige sneget en gaffel/skefuld ind en gang i mellem, og hun har også længe elsket at få en gaffel med noget på, som hun selv kunne føre op til munden. Så ja, hun har mange gange spist mos med fingrene og hun er faktisk ret god til at få det i munden!

Vores datter har et bakkebord med kanter på (Play Tray) til sin Trip Trap stol og et kontorunderlag under stolen (da vi har ubehandlede trægulve) og så har hun hagesmæk eller forklæde med ærmer på, afhængigt af hvad hun spiser.

Mht. grød har du prøvet at søde med frugtmos? Har du prøvet at lave dem på både vand, sødmælk og mme?

Prøver I kun grød om morgenen? Vores datter havde en periode, hvor hun nægtede al morgenmad, indtil vi fjernede natflasken (hun fik ca. 150-200 ml. om natten) og så kom appetitten ellers tilbage.

Alternativ morgenmad kan måske være en bolle bagt på fuldkornsmel, havregryn og andet godt? Ymer med havregryn på osv.?

Undskyld det blev lidt langt  Håber du kan bruge mine erfaringer 

Anmeld

5. marts 2013

Fenja09

engodmor skriver:

Nu er min datter godt nok 18 måneder, men her er lidt ideer til forsk. mad din søn kan spise.

Fingermad:  

Bagte pastinakstave

Brødstænger/ Ostestænger

Aftensmad:

Ragout af lam og byg

Simremad med f.eks oksekød, porrer og kartofler

Kyllinge couscous

Grøntsagsgullash

Persillemos med fisk og ost

Ovenstående skal selvfølgelig blendes til den rette konsistens

"Dessert":

Bærmos med fersken

Blåbær og bananmos

Pære og hytteostmos

Jeg synes du skal lade din søn spise maden som han gerne vil og små børn vil gerne røre, klemme og mase maden ud i både hænder, hoved og tallerken. Det er en del af det og nok den bedste måde at lære barnet at spise på. Det betyder ikke at du ikke må tørre ham efter, hvis det sidder i ører og hår, men ellers så bare lad ham sidde med det selv.

/Fenja

Anmeld

5. marts 2013

Mother-love

engodmor skriver:

Hvis han ikke vil have Grød så hold en pause fra det. Og prøv igen om en 3-4 uger.det eneste grød isabella har villet var havregrød og det elsker hun stadig. Vi gjorde det at vi lavede forskellige frugtmos. F.eks kogte jordbær, solbær og lign. Og puttede det i is terningbakker og når de var frossen så over i en frysepose. Og det passede med at når man havde lavet en portion havregrød så kunne man komme en eller to terninger i og så blev det den rette spise temperatur. Og så smager det jo også godt. Og på den måde slap vi også for at bruge sukker.

Hvis han vil have div. Kogte grønsager så bare giv ham det. Det er jo ikke nødvendigt med grød.

Mht. At han ikke vil spise med ske. Så bare lad ham sidde med det selv. Isabella har dog altid været meget fisefornem over for at få noget på fingerne. Så hun har altid spist med fingerne sådan rigtigt. Vi havde også omkring den alder en periode hvor hun brændte helt af hvis vi ville give hende mad.hun ville selv. Og ja der var mad udover det hele.men de skal jo lære det. Og det med at han vil spise med fingrene er hans måde at undersøge verden på. Så jeg ville bare lade ham gøre det.

Anmeld

5. marts 2013

EnGodMor

Tak for alle jere SUPER GODT RÅD

Men jeg er nu stadig i tvivl -skal jeg bare lade ham side med klørfem i kartoffelmosen??? han vil ikke sin ske, han vil kun fingerne

Men har allerede prøvet en masse af jeres råd, og min dejlige lille drneg vil bare selv, og har selv spist div grøntager, frugt og brød her til middag

Anmeld

5. marts 2013

serinasmor

engodmor skriver:

Tak for alle jere SUPER GODT RÅD

Men jeg er nu stadig i tvivl -skal jeg bare lade ham side med klørfem i kartoffelmosen??? han vil ikke sin ske, han vil kun fingerne

Men har allerede prøvet en masse af jeres råd, og min dejlige lille drneg vil bare selv, og har selv spist div grøntager, frugt og brød her til middag

Lad ham bare sidde med det selv

og giv ham gerne ske eller gaffel.. men forvent ikke at han bruger den

Serina fik i øvrigt mad i bidder fra hun var 7½mdr ca. Jeg har ikke kunnet få nogen form for grød (andet end frugt) i hende siden

Hun fik kogte kartofler, grøntsager og kødboller i bidder med dagens "sovs" (hvad end vi nu fik den dag: dressing, ketchup, cremefraice, kødsovs, tomatsuppe, brun sovs, remoulade, olivenolie osv.)

Anmeld

5. marts 2013

EnGodMor

serinasmor skriver:

Lad ham bare sidde med det selv

og giv ham gerne ske eller gaffel.. men forvent ikke at han bruger den

Serina fik i øvrigt mad i bidder fra hun var 7½mdr ca. Jeg har ikke kunnet få nogen form for grød (andet end frugt) i hende siden

Hun fik kogte kartofler, grøntsager og kødboller i bidder med dagens "sovs" (hvad end vi nu fik den dag: dressing, ketchup, cremefraice, kødsovs, tomatsuppe, brun sovs, remoulade, olivenolie osv.)

Jeg kan kun få min søn til at spise, hvis han selv får lov til at tage det med fingrene og putte i munden

Så jeg vil bruge alle de dejlige råd i er kommet med

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.