Hvordan søger man barselsdagpenge??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.896 visninger
11 svar
1 synes godt om
4. marts 2013

Sanne Kranker

Hej

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind her. Jeg var i fredags på kommunen og ville have information om barselsdagpenge. Jeg fik besked på, at det var overgået til Udbetaling Danmark og jeg skulle derfor søge derigennem. Nu har jeg efterhånden været hele internettet rundt, og KAN IKKE finde ud af hvor man søger eller finder blanketter eller lign. Altid ender jeg bare på borger.dk, hvor det eneste man kan finde er svar på spørgsmål og beregning af barsel. 

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig, hvordan jeg får søgt?? (Skrev til Udbetaling Danmark i fredags med samme frustration, men har endnu ikke fået svar, så leder derfor stadig med lys og lygte)

Hilsen Sanne 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2013

malliebooh

Kigger lige med her da jeg også er et spørgsmålstegn omkring det

Anmeld

4. marts 2013

Jupiter

Det er noget arbejdsgiver eller a-kasse skal anmode UDK (udbetaling Danmark om), så du skal have fat i din a-kasse eller arbejdsgiver hvis du har sådan en

https://www.borger.dk/Sider/default.aspx

På det her link kan du se hvordan det foregår, også hvis du fx er studerende.

Håber det kan hjælpe lidt.

Anmeld

4. marts 2013

Jupiter

Argh, dårligt link.

Men på borger.dk under Familie og Børn, Orlov og barsel - der står det

Anmeld

4. marts 2013

Sanne Kranker

Tak for svar, men jeg kan stadig ikke rigtig få svar på, hvad jeg skal gøre i min situation. Men var selvfølgelig heller ikke særlig fyldestgørende.

Jeg er ikke fastansat, jeg har udelukkende tilkalderarbejde. Så i princippet "ledig", da jeg ingen kontrakt har, men er heller ikke medlem af en fagforening eller a-kasse 

Anmeld

4. marts 2013

Jupiter

Sanne Kranker skriver:

Tak for svar, men jeg kan stadig ikke rigtig få svar på, hvad jeg skal gøre i min situation. Men var selvfølgelig heller ikke særlig fyldestgørende.

Jeg er ikke fastansat, jeg har udelukkende tilkalderarbejde. Så i princippet "ledig", da jeg ingen kontrakt har, men er heller ikke medlem af en fagforening eller a-kasse 

Okay, jamen så er du i princippet ledig:

Kan jeg få barseldagpenge?

Hvis du er ledig og får arbejdsløshedsdagpenge fra en a-kasse, skal du i stedet have barseldagpenge, når du går på barsel.
Du kan ikke få barseldagpenge, hvis du får kontanthjælp eller starthjælp. Du kan dog fortsætte med at få kontanthjælp eller starthjælp, når du er på barselsorlov. Hvis det gælder for dig, skal du kontakte din kommune.

Jeg går ud fra at du skal søge kontanthjælp hos kommunen, da du ikke er i a-kasse og dermed ikke berettiget til barselsdagpenge.

Ring til kommunen og fortæl dem at du sansynligvis ikke kan få barselsdagpenge, så kan de henvise til den afdeling der kan hjælpe dig med kontanthjælp eller hvad det nu bliver.

Anmeld

4. marts 2013

Sanne Kranker

Jeg modtager ikke kontanthjælp eller anden form for understøttelse. Men fik besked på kommunen i fredags, at jeg opfyldte kravene til barselsdagpenge (det havde noget at gøre med hvor mange arbejdstimer jeg havde) Og fik derfor besked på at henvende mig til Udbetaling Danmark (hvilket så ikke er så lige til ). Men der er ikke andet for, end jeg må derned en tur igen, for det virker til, at de vist heller ikke selv havde helt styr på det 

Anmeld

4. marts 2013

1990h

Sanne Kranker skriver:

Jeg modtager ikke kontanthjælp eller anden form for understøttelse. Men fik besked på kommunen i fredags, at jeg opfyldte kravene til barselsdagpenge (det havde noget at gøre med hvor mange arbejdstimer jeg havde) Og fik derfor besked på at henvende mig til Udbetaling Danmark (hvilket så ikke er så lige til ). Men der er ikke andet for, end jeg må derned en tur igen, for det virker til, at de vist heller ikke selv havde helt styr på det 

hvis du ikke står i en a-kasse kan du vel ikke få barselsdagpenge?

eller så der da noget jeg har misforstået..

er det ikke kontanthjælp du skal have?

Anmeld

4. marts 2013

C-Dog

Altså hvis du ikke har betalt til a-kasse så kan du heller ikke få noget udbetalt derfra (logisk nok) Men du kan derimod få kontanthjælp under barsel- det skal søges som almindelig kh. Tror måske damen på kommunen har fejlindformeret dig lidt.

Anmeld

4. marts 2013

Sanne Kranker

Jo det var også det jeg gik ud fra - at det var kontanthjælp jeg skulle søge. Det var derfor jeg var på ydelelseskontoret på kommunen. Men det jeg fik ud af samtalen var at det var Udbetaling Danmark der stod for det nu, så det var dem jeg skulle henvende mig til. Men føler mig også overbevist om nu, at hun ikke lige har haft helt styr på det hende jeg snakkede med 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.