"samarbejde mellem aflastningsfamilie og forældre"
Hej Lisbeth. Jeg har 2 skønne børn der begge er frivilligt i aflastning. Den ene familie har vi et bedre forhold til da vi fra start af har sagt vi ønskede et personligt samarbejde ikke at det skulle være et arbejde for dem selvom det er det jo. Men vi ønsker at de skal være en del af vores familie også den da de ikke er i aflastning mere. Men min datters aflastningsfamile er meget reserveret vi må nærmest ikke komme ind ude hos dem vi står altid i gangen ved afhentning hvor vi ved vores søn snakker sammen og kommer ind i huset ved afhentning. Vi skal nu giftes og har inviteret dem med til bryllup men vores datters aflastning mener det går ud over de professionelle rammer, vores datter vil rigtig gerne have dem og det ønsker vi også forventer ikke gave eller noget men bare at de vil dele denne dag med hende og os.. Jeg frygter meget at de dropper alt kontakt til vores datter den dag de kke er hos dem mere og det synes jeg ikke er ok. Men er det mig der er helt galt på den? Er det forkert af os at forvente de er en del af vores liv?
Lisbeths svar
Hej!
hvor dejligt at der er bryllup forude og alle glæder sig.
Når man er aflastningsfamilie er samarbejdet med forældrene meget vigtigt, for at hjælpe og støtte barnet.
Barnet har fået et nyt frirum, og oplever forældre har fået mere overskud. Det er helt naturligt at barnet kommer til at holde af den n ye familie og har behov for der er en samhørighed mellem begge familier.
Når du fortæller, lyder det som den ene familie ikke har forstået, hvor meget åbenhed og samarbejde omkring barnet betyder,og det kan I i få hjælp til.
Der er en familiekonsulent ,som kommer på tilsyn, hos aflastningen og hun snakker med jeres barn.om hvordan det går.Hun kan åbne munden her, hvis hun magter det.
Jeg vil anbefale dig at tale med din sagsbehandler, som er der omkring aflastningen og bede om hjælp, for at få åbnet samarbejdet.
Lovgivningen lægger op til et meget åbent samarbejde, for at hjælpe og støtte barnets trivsel.
Når man sender sine børn på afalstning er det klart der er nervøsitet omkring den nye situation og deter så flot i formår at tage imod hjælpen og mærker det er godt for jeres børn og for jer.
Deter en skøn ting for både børn og voksne når man mærker at andre holder af ens børn og er gode for dem.
børn får tillid og tryghed og mærker at deres behov kan opfyldes flere steder.Det er en styrke at gå ud i livet med.
Jeg håber for jer alle, at i finder en løsning og får noget hjælp dertil.
held og lykke med det, og jeg ønsker tillykke med jeres bryllup.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk