Vælling på modermæk??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.396 visninger
20 svar
2 synes godt om
2. marts 2013

christina92

Hej alle sammen!

Mangler desperat en opskrift og fremgangsmåde på vælling med modermælk??

Håber i kan hjælpe

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

M (:

Hej alle sammen!

Mangler desperat en opskrift og fremgangsmåde på vælling med modermælk??

Håber i kan hjælpe

Opskrift på hjemmelavet vælling er her:

2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).

Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.

I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift - altså godt 2 dl. udmalket modermælk.

Kilde:  http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=KOST%20OG%20ERN%C6RING&id=10947

Eller:

Opskrift:
1 dl hirseflager eller majsmel (ca. 35 gram)
2 dl modermælk
1/2 dl vand 
1 tsk. Fedtstof (fx planteolie)

Sådan gør du:
Drys hirseflager eller majsmel i det kolde vand. Pisk i det mens det koger op. Lad det koge et par minutter, og bliv ved med at piske i det. Tag det af varmen. Tilsæt fedtstof og lad det køle en smule af og tilsæt så de 2 dl modermælk lidt efter lidt. Det må ikke klumpe. Kom evt. lidt mere modermælk i, hvis du gerne vil have vællingen mere tynd – og stop før du har brugt det hele af de 2 dl, hvis du gerne vil have det mere grødagtigt. Grunden til at jeg anbefaler dig at tilsætte modermælken efter grøden er kogt igennem, det er for at bevare flest muligt af de sunde ting fra modermælken (fx antistofferne, der ødelægges, når temperaturen er for høj).

Kilde:  http://www.sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Sporgsmal/Mad/Mad-kategori-1/Kan-jeg-selv-lave-valling-pa-modermalk/?answer=1

Anmeld

2. marts 2013

christina92

M (: skriver:

2 dl vand

Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.

I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift - altså godt 2 dl. udmalket modermælk.

Kilde:  http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=KOST%20OG%20ERN%C6RING&id=10947

Eller:

Opskrift:
2 dl modermælk
1/2 dl vand 

Sådan gør du:
Drys hirseflager eller majsmel i det kolde vand. Pisk i det mens det koger op. Lad det koge et par minutter, og bliv ved med at piske i det. Tag det af varmen. Tilsæt fedtstof og lad det køle en smule af og tilsæt så de 2 dl modermælk lidt efter lidt. Det må ikke klumpe. Kom evt. lidt mere modermælk i, hvis du gerne vil have vællingen mere tynd – og stop før du har brugt det hele af de 2 dl, hvis du gerne vil have det mere grødagtigt. Grunden til at jeg anbefaler dig at tilsætte modermælken efter grøden er kogt igennem, det er for at bevare flest muligt af de sunde ting fra modermælken (fx antistofferne, der ødelægges, når temperaturen er for høj).

Kilde:  http://www.sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Sporgsmal/Mad/Mad-kategori-1/Kan-jeg-selv-lave-valling-pa-modermalk/?answer=1

Tak

Det var en vældig succes, hun spiste 110 ml vælling og så bryst bagefter  Nu håber jeg hun sover godt

Anmeld

2. marts 2013

M (:

christina92 skriver:

Tak

Det var en vældig succes, hun spiste 110 ml vælling og så bryst bagefter  Nu håber jeg hun sover godt

Mon ikke hun sover godt og længe - hun kan da i hvert fald ikke være døden nær de næste par timer!

Anmeld

2. marts 2013

christina92

Mon ikke hun sover godt og længe - hun kan da i hvert fald ikke være døden nær de næste par timer!

hehe nej hun må være godt mæt!

Anmeld

2. marts 2013

M (:

christina92 skriver:

hehe nej hun må være godt mæt!

Hihi, hvem ville ikke sove godt oven på sådan et stort måltid?

Anmeld

2. marts 2013

christina92

Hihi, hvem ville ikke sove godt oven på sådan et stort måltid?

Jeg ville hvertfald!!

Anmeld

2. marts 2013

Gittemor09

2 dl vand

Eller:

Opskrift:
2 dl modermælk
1/2 dl vand 

Sådan gør du:

håber jeg springer ind og spørger hvad der evt. kan være i vejen for at når jeg laver det at det er lige som om majsmel ikke opløser sig rigtig... så det lægger sig i bunden af flasken, og vil derfor ikke komme ud af sutteflasken.. :O

Anmeld

2. marts 2013

christina92

Gittemor09 skriver:

håber jeg springer ind og spørger hvad der evt. kan være i vejen for at når jeg laver det at det er lige som om majsmel ikke opløser sig rigtig... så det lægger sig i bunden af flasken, og vil derfor ikke komme ud af sutteflasken.. :O

Pas ved jeg desværre ikke  Jeg brugte marizena majs stivelse og ikke majsmel.

Anmeld

2. marts 2013

Gittemor09

christina92 skriver:

Pas ved jeg desværre ikke  Jeg brugte marizena majs stivelse og ikke majsmel.

okay

tak for svar... må prøve og lave det med din fremgangsmåde... måske jeg har bedre held med det...

kan det være fordi det måske ikke få lov til at koge "længe" nok??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.