Nogen med forstand på æltning af brød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

748 visninger
8 svar
3 synes godt om
2. marts 2013

Jesuisunefemme

Ja, det jeg gerne vil vide er egentlig om det er en god ide at ælte og lade hæve af flere omgange?

har lavet dejen her fra morgenen af og de skal først bages i aften, så tænkte hvis det gør noget godt for brødet kan jeg jo snildt, ælte og lade det hæve en del gange inden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

L&V

Jesuisunefemme skriver:

Ja, det jeg gerne vil vide er egentlig om det er en god ide at ælte og lade hæve af flere omgange?

har lavet dejen her fra morgenen af og de skal først bages i aften, så tænkte hvis det gør noget godt for brødet kan jeg jo snildt, ælte og lade det hæve en del gange inden.

Det har ikke så meget at sige hvis du ikke ælter "rigtigt"men hvis du ælter korrekt og putter luft i brødet i stedet som de fleste slår det ud er det super

Anmeld

2. marts 2013

Asta&Alfred

Jesuisunefemme skriver:

Jeg tænker, at dte vil være en god ide at ælte dejn igen, når den har stået hele dagen og så efterfølgende lade brødet hæve når du har formet det inden det skal i ovnen:-)

Anmeld

2. marts 2013

Jesuisunefemme

Månsson skriver:

Det har ikke så meget at sige hvis du ikke ælter "rigtigt"men hvis du ælter korrekt og putter luft i brødet i stedet som de fleste slår det ud er det super

bob bob.. synes jeg så en youtube video om hvordan man ælter brød korrekt. Så youtube here i come.. synes det giver meget mening det du skriver.

Anmeld

2. marts 2013

Jesuisunefemme

Asta&Alfred skriver:

Jeg tænker, at dte vil være en god ide at ælte dejn igen, når den har stået hele dagen og så efterfølgende lade brødet hæve når du har formet det inden det skal i ovnen:-)

Ja, men to gange æltning er standard i min verden. Så der har du helt ret,min tanke gik mere på om det gjorde noget godt for brødet at gøre det flere gange. Men tak for svar.

Anmeld

2. marts 2013

Asta&Alfred

Jesuisunefemme skriver:

Ja, men to gange æltning er standard i min verden. Så der har du helt ret,min tanke gik mere på om det gjorde noget godt for brødet at gøre det flere gange. Men tak for svar.

Uden at skulle gøre mig klog på det kan jeg ikke forstille mig at det er en god ide at ælte brødet igennem for mange gang, da det efter hver æltning skal hæve op igen for at blive lækkert og luftigt når det bages og på et tidspunkt vil gærcellerne i dejen være brugt og brødet vil ikke længere hæve op...

Anmeld

2. marts 2013

Victoria2013

Tror 2 æltninger er rigeligt... bare du ælter det godt og længe. Gerne mindst 10-15 minutter hver gang. God æltning og lang hævetid fremmer brødets smag. Brøddeje har altid bedst af at hæve lige lang tid før og efter æltning.

Du kan jo lade det langtidshæve i køleskabet i 1. omgang?

Dvs:

Ælte 1. gang

Hæve i lang tid

Ælte 2. gang og forme brød/boller

Hæve ligeså længe som første gang

... og så pensle/bage det

Anmeld

2. marts 2013

Jesuisunefemme

Asta&Alfred skriver:

Uden at skulle gøre mig klog på det kan jeg ikke forstille mig at det er en god ide at ælte brødet igennem for mange gang, da det efter hver æltning skal hæve op igen for at blive lækkert og luftigt når det bages og på et tidspunkt vil gærcellerne i dejen være brugt og brødet vil ikke længere hæve op...

Det var lige præcis DET jeg gerne ville vide.^^ Tak for det. Lader det bare stå til i aften, giver det en omgang og lader det efterhæve.

Anmeld

2. marts 2013

Asta&Alfred

Jesuisunefemme skriver:

Det var lige præcis DET jeg gerne ville vide.^^ Tak for det. Lader det bare stå til i aften, giver det en omgang og lader det efterhæve.

Det lyder som en god plan. God fornøjelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.