modesty skriver:
Jeg har aldrig givet vælling og forstår ikke hvorfor man skulle gøre det. Som en anden nævner, er det bedst at vente med al fast føde (og ja - vælling går under fast føde) til 6 mdr. og dér kan man jo begynde at give ordentlig, næringsrig mad, hvilket er klart at foretrække frem for vælling.
Der er ingenting i vælling - hvis du absolut VIL give noget, er det bedre at give MME, der er mere næring i.
Man kan selv lave vælling på MME eller modermælk. På den måde er der masser af nærring i og mere end i MME. Jeg kunne aldrig finde på at købe det, man blander op i vand.
Selvfølgelig skal man helst vente med skemad og vælling til 6 mdr. men for nogen børn er MME og modermælk bare ikke nok. Jeg har f.eks. en meget aktiv dreng, der helst har villet stå fra han var en måned. Andre tror, han er meget ældre end han er, fordi hans motorik er så god. Det gør så også bare, at han bruger enormt meget energi. Hvis jeg skal amme fuldt, så går der ca. 1,5 time mellem han skal have mad. Om natten 2 timer. Det er ikke holdbart for nogen af os. På MME kan han holde lidt længere. Jeg vil hellere give lidt mos og grød og samtidig amme end kun at skulle give ham MME. På den måde vil jeg kunne amme længere, hvilket er at foretrække i forhold til allergi. Teori er en ting - praksis er nogen gange noget andet. Mit råd er, rådfør dig med din SP inden du starter på skemad.
Jeg er selv ernæringsuddannet, så jeg ved godt, at det er bedst at vente til de 6 mdr, men hvis jeg skal have søvn og min søn skal have søvn, så er der brug for mere mad. Hans mave har også taget det fint uden problemer.
Anmeld