Vælling hvornår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

541 visninger
6 svar
3 synes godt om
25. februar 2013

Dorte Hansen

Ved ikke om der er oprettet en tråd omkring dette, men er der nogen der kan hjælpe med hvornår er det i orden at give vælling?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2013

TNBC

Dorte Hansen skriver:

Ved ikke om der er oprettet en tråd omkring dette, men er der nogen der kan hjælpe med hvornår er det i orden at give vælling?

Fra 4måneder.

Anmeld

1. marts 2013

MariaMami

Vi har lige lært på vores studie at man generelt ikke anbefaler andet en MM eller MME før barnet er fyldt 6 mdr fordi et barns tarm er såkaldt 'åben' og har svært ved at fordøje det. Det kan også provokere til allergi. Og så er der heller ikke nogen grød i verden der har så mange kalorier som modermælk  

Det jeg selv har fået anbefalet og har gjort og som virker er, at tilføje 2-3 ekstra amninger af minimum 15 min ved hvert bryst om dagen når baby får appetitspringet omkring 4 mdrs alderen samt 6 mdrs alderen. Det er også vigtigt at fokusere på ikke at lade baby 'snacke' men få et helt fuldt måltid adgangen når baby vågner. Så om dagen har man legetid efter madningen og putter baby selvfølgelig lige så snart han/hun viser træthedstegn. Lad baby vågne naturligt af sig selv om natten og der er så selvfølgelig ikke tændt lys eller snakken eller leg om natten for at lære forskel på nat og dag. 

Min 4mdr gamle dreng (68cm og 8,2kg) har endelig fået stimuleret mig til at producere nok mælk om dagen og sover nu 8 timer i træk om natten. Jeg ammer 6-7 gange om dagen. 

Håber dette info er noget du kan bruge til noget 

Anmeld

1. marts 2013

raca

MariaMami skriver:

Vi har lige lært på vores studie at man generelt ikke anbefaler andet en MM eller MME før barnet er fyldt 6 mdr fordi et barns tarm er såkaldt 'åben' og har svært ved at fordøje det. Det kan også provokere til allergi. Og så er der heller ikke nogen grød i verden der har så mange kalorier som modermælk  

Det jeg selv har fået anbefalet og har gjort og som virker er, at tilføje 2-3 ekstra amninger af minimum 15 min ved hvert bryst om dagen når baby får appetitspringet omkring 4 mdrs alderen samt 6 mdrs alderen. Det er også vigtigt at fokusere på ikke at lade baby 'snacke' men få et helt fuldt måltid adgangen når baby vågner. Så om dagen har man legetid efter madningen og putter baby selvfølgelig lige så snart han/hun viser træthedstegn. Lad baby vågne naturligt af sig selv om natten og der er så selvfølgelig ikke tændt lys eller snakken eller leg om natten for at lære forskel på nat og dag. 

Min 4mdr gamle dreng (68cm og 8,2kg) har endelig fået stimuleret mig til at producere nok mælk om dagen og sover nu 8 timer i træk om natten. Jeg ammer 6-7 gange om dagen. 

Håber dette info er noget du kan bruge til noget 

er helt ening..

dog skal man ikke fortivle hvis barnet vågner et par gange om natten... børn frem til min 8 mdr har brug for natte måltider hvis de selv eftersøger det.

jeg har altid ammet både når barnet vågnede og når det skulle sove.. men det er forde de har været sultne ej den ene spiste faktsik kun før vedkommende skulle sove..

ok min lille prop.. åd 7-8  måltider i døgnet, og min lille spirrevip spiste 10-12 gange i døgnet ved 4 mdr.. de havde bare meget forskellige rytmer og forskelligt behov for mm.. det var den lille spirrevip der spiste mest mad..

så spring vællingen over og find en rytme der passer dig og barnet..

Anmeld

1. marts 2013

modesty

Dorte Hansen skriver:

Jeg har aldrig givet vælling og forstår ikke hvorfor man skulle gøre det. Som en anden nævner, er det bedst at vente med al fast føde (og ja - vælling går under fast føde) til 6 mdr. og dér kan man jo begynde at give ordentlig, næringsrig mad, hvilket er klart at foretrække frem for vælling. 

Der er ingenting i vælling - hvis du absolut VIL give noget, er det bedre at give MME, der er mere næring i.

Anmeld

4. marts 2013

Dorte Hansen

tusind tak for gode råd, det er altid dejligt når det er første gang.

Anmeld

4. marts 2013

Bondo

modesty skriver:

Jeg har aldrig givet vælling og forstår ikke hvorfor man skulle gøre det. Som en anden nævner, er det bedst at vente med al fast føde (og ja - vælling går under fast føde) til 6 mdr. og dér kan man jo begynde at give ordentlig, næringsrig mad, hvilket er klart at foretrække frem for vælling. 

Der er ingenting i vælling - hvis du absolut VIL give noget, er det bedre at give MME, der er mere næring i.

Man kan selv lave vælling på MME eller modermælk. På den måde er der masser af nærring i og mere end i MME. Jeg kunne aldrig finde på at købe det, man blander op i vand. 

Selvfølgelig skal man helst vente med skemad og vælling til 6 mdr. men for nogen børn er MME og modermælk bare ikke nok. Jeg har f.eks. en meget aktiv dreng, der helst har villet stå fra han var en måned. Andre tror, han er meget ældre end han er, fordi hans motorik er så god. Det gør så også bare, at han bruger enormt meget energi. Hvis jeg skal amme fuldt, så går der ca. 1,5 time mellem han skal have mad. Om natten 2 timer. Det er ikke holdbart for nogen af os. På MME kan han holde lidt længere. Jeg vil hellere give lidt mos og grød og samtidig amme end kun at skulle give ham MME. På den måde vil jeg kunne amme længere, hvilket er at foretrække i forhold til allergi. Teori er en ting - praksis er nogen gange noget andet. Mit råd er, rådfør dig med din SP inden du starter på skemad.  

Jeg er selv ernæringsuddannet, så jeg ved godt, at det er bedst at vente til de 6 mdr, men hvis jeg skal have søvn og min søn skal have søvn, så er der brug for mere mad. Hans mave har også taget det fint uden problemer. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.