Løn ved paragraf 56

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.188 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. februar 2013

Anonym trådstarter

Hej

Hvilken løn skal man have under sin paragraf 56 aftale?

Jeg har indtil videre fået alm løn i de 4 mdr hvor jeg har haft fraværsdage pga. barnløshedsbehandling, men nu mener min arbejdsgiver pludselig, at jeg "kun" skal have sygedagpenge?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2013

FruK

Så vidt jeg ved skal du da have løn - og så skal arbejdsgiveren have dagpengerefusionen for sygedagene. Det er jo netop ideen med en paragraf 56 aftale... 

Anmeld

25. februar 2013

Anonym trådstarter

FruK skriver:

Så vidt jeg ved skal du da have løn - og så skal arbejdsgiveren have dagpengerefusionen for sygedagene. Det er jo netop ideen med en paragraf 56 aftale... 

Ja, det er også det jeg mener!

Men synes ikke rigtig jeg kan finde noget om det 

Har fundet dette, men det er jo ikke ret tydeligt:

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/a756-aftale-2013-ved-sygdom

"Det betyder for medarbejderen

• medarbejderen modtager løn eller sygedagpenge under sygdom
  • medarbejderen kan nemmere have det fravær, der er nødvendigt"

Anmeld

25. februar 2013

Benjamin09

Profilbillede for Benjamin09

Det kommer an på hvad der står i din ansættelseskontrakt. Er du f.Els ansat sim funktionær får du alm løn under sygdom. Hvor andre får sygedagpenge under fravær. En paragraf 56 betyder sådan set bare at  virksomheden får refusion fra 1 sygedag i stedet for efter 15 dage. Så du skal have det udbetalt du plejer at få når du er syg.

Anmeld

25. februar 2013

Anonym trådstarter

Benjamin09 skriver:

Det kommer an på hvad der står i din ansættelseskontrakt. Er du f.Els ansat sim funktionær får du alm løn under sygdom. Hvor andre får sygedagpenge under fravær. En paragraf 56 betyder sådan set bare at  virksomheden får refusion fra 1 sygedag i stedet for efter 15 dage. Så du skal have det udbetalt du plejer at få når du er syg.

Får sygedagpenge fra dag 1 hvis jeg er syg.

Men denne paragraf står ikke i kontrakten, da den blev lavet senere i ansættelsesforholdet.

Anmeld

25. februar 2013

Benjamin09

Profilbillede for Benjamin09
Anonym skriver:

Får sygedagpenge fra dag 1 hvis jeg er syg.

Men denne paragraf står ikke i kontrakten, da den blev lavet senere i ansættelsesforholdet.

Så skal du bare fortsætte med at få sygedagpenge fra din arbejdsgiver  og så får de refusion fra kommunen fra 1 sygedag

Anmeld

25. februar 2013

**Ønskebabyen

Anonym skriver:

Hej

Hvilken løn skal man have under sin paragraf 56 aftale?

Jeg har indtil videre fået alm løn i de 4 mdr hvor jeg har haft fraværsdage pga. barnløshedsbehandling, men nu mener min arbejdsgiver pludselig, at jeg "kun" skal have sygedagpenge?

Du skal have din alm. løn Arbejdsgiver får jo pengene refunderet, og dermed koster det ikke ham noget.

Anmeld

27. februar 2013

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar 

Jeg har nu snakket med jobcenter (da det jo er dem aftalen er lavet imellem), og de kan heller ikke give mig klart svar 

De siger jeg skal snakke med min fagforening, og se hvad der står i min overenskomst, men det kan jeg ikke, da jeg ikke er ansat under en overenskomst.

De siger også jeg skal prøve at kigge i min kontrakt, men der står jo heller ikke noget, da aftalen først blev lavet senere!

Jeg har jo fået fuld løn de dage jeg har været afsted i oktober og november, og nu mener han pludselig at jeg kun skal have sygedagpenge. 

Anmeld

27. februar 2013

klmf

Din chef får kun refunderet hvad der svarer til sygedagpenge, så medmindre du har kontrakt/overenskomst på at du skal have fuld løn, så har han vel ret i at du ikke skal have mere end hvad han kompenseres for.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.